avgasventilerna strular...

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
NSRens avgasventil e uppbygt så att den är

1. ÖPPEN mella 0 - 2000rpm
2. STÄNGD mellan 2000rpm 8000rpm
3. ÖPPEN mellan 8000rpm -1000000000000rpm

den funkar precis som den ska mellan läge 1 och 2.

men sen mellan läge 2 och 3 så vill den inte öppna helt, öppnar bara lite över hälften??? jag bytte kolv för några veckor sen, och kontrollerade då ventilerna. tvätta o slipa dom så dom blänker fin fint...

vad är felet då????? servo motorn eller CDI boxen?? går det att kontrolera på nåt sätt??

ja vill inte ha en ny CDI box !! dom kostar ju $10000000

undrar också vad dom gör om man lämnar in den på service?? säger nog :
det är fel på CDI boxen, köp en ny och ge mig 500spänn för felsökning. FAN heller!!!
eller kan dom mäta/kontrolera på nåt sätt


polarens NSR går i Ca. 150, min gör 130 MED jollymoto rör!!!! för helvete!
blir lite sure nu!
 
weeeiii skrev:
NSRens avgasventil e uppbygt så att den är

1. ÖPPEN mella 0 - 2000rpm
2. STÄNGD mellan 2000rpm 8000rpm
3. ÖPPEN mellan 8000rpm -1000000000000rpm

den funkar precis som den ska mellan läge 1 och 2.

men sen mellan läge 2 och 3 så vill den inte öppna helt, öppnar bara lite över hälften??? jag bytte kolv för några veckor sen, och kontrollerade då ventilerna. tvätta o slipa dom så dom blänker fin fint...

vad är felet då????? servo motorn eller CDI boxen?? går det att kontrolera på nåt sätt??

ja vill inte ha en ny CDI box !! dom kostar ju $10000000

undrar också vad dom gör om man lämnar in den på service?? säger nog :
det är fel på CDI boxen, köp en ny och ge mig 500spänn för felsökning. FAN heller!!!
eller kan dom mäta/kontrolera på nåt sätt


polarens NSR går i Ca. 150, min gör 130 MED jollymoto rör!!!! för helvete!
blir lite sure nu!
varken cdi boxen eller servomotorn. Styrboxen till servomotorn är säkert paj. Eftersom motorn öppnar och stänger på de andra varvtalen är det inte den.
Styrboxen liknar cdi boxen och sitter kopplad mellan cdi och styrservo.
 
Nykan skrev:
varken cdi boxen eller servomotorn. Styrboxen till servomotorn är säkert paj. Eftersom motorn öppnar och stänger på de andra varvtalen är det inte den.
Styrboxen liknar cdi boxen och sitter kopplad mellan cdi och styrservo.

okay, nu har jag läst inlägget 1000 gånger o fattar ändå inte vad som är paj??? "...Stänger på de andra varvtalen är det inte den" ??? Va? vilken är det inte? styrboxen eller cdiboxen??
 
jag skulle gissa på att antingen är det styrboxen. Eller så är det bara att du har ställt in vajjrarna fel. Har en kompis som hade samma problem! Han skruva lite på vajjrarna så att han så att dem kunde öppna helt! Då gick det som fan! :D :rolleyes
 
ModiN skrev:
jag skulle gissa på att antingen är det styrboxen. Eller så är det bara att du har ställt in vajjrarna fel. Har en kompis som hade samma problem! Han skruva lite på vajjrarna så att han så att dem kunde öppna helt! Då gick det som fan! :D :rolleyes


tackar för dom bra svaren. verkare som alla tror på styrboxen, får väll bli den då!

ska fixa lite med vajrarna så att de står öppet 24/7
får väll lämna in den på service så dom mäter boxen, (eller kan dom göra det på nåt sätt?)

Går det att knostatera att det är styrboxen??
 
weeeiii skrev:
NSRens avgasventil e uppbygt så att den är

1. ÖPPEN mella 0 - 2000rpm
2. STÄNGD mellan 2000rpm 8000rpm
3. ÖPPEN mellan 8000rpm -1000000000000rpm

den funkar precis som den ska mellan läge 1 och 2.

men sen mellan läge 2 och 3 så vill den inte öppna helt, öppnar bara lite över hälften??? jag bytte kolv för några veckor sen, och kontrollerade då ventilerna. tvätta o slipa dom så dom blänker fin fint...

vad är felet då????? servo motorn eller CDI boxen?? går det att kontrolera på nåt sätt??

ja vill inte ha en ny CDI box !! dom kostar ju $10000000

undrar också vad dom gör om man lämnar in den på service?? säger nog :
det är fel på CDI boxen, köp en ny och ge mig 500spänn för felsökning. FAN heller!!!
eller kan dom mäta/kontrolera på nåt sätt


polarens NSR går i Ca. 150, min gör 130 MED jollymoto rör!!!! för helvete!
blir lite sure nu!

Den öppnar vid fel tillfälle!!

Det är garanterat så att kablarna är HELT felinställda.
Gissar på att du måste spänna vajern eftersom att det verkar som om öppnings/stängingstillfällena bara är förskutna ner i registret och pga det öppnar ventilen bara halft eftersom servot då är i sitt helöppna läge. Med för slapp vire står inte servot i sitt stängda läge när ventilen är helt stängd och då kan den ju inte heller öppna helt :fakta , ta en titt på servot och ventilen så förstår du.
Ställ in så att det stämmer med bilden så ska det nog funka bra.
Bilden är tagen direkt ur verkstadsboken.
Det blir lättare att få det rätt om du läser på :fakta
 

Bifogat

  • Rc-ventils kontroll.jpg
    Rc-ventils kontroll.jpg
    46.5 KB · Visningar: 50
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top