Avgasventil sitter fast rotax 122

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
Tjena :)

För några veckor sedan bestämde jag mig för att försöka få ut min avgasventil, så jag plockade av cylindern och lade den i diesel i 1 vecka för att försöka lösa upp det fastbrända sot som gjorde att den satt fast.

Detta misslyckades brutalt då den gick sönder när jag försökte banka ut den, och nu sittar jag här med en trasig avgasventil som inte rör sig utåt mer än 2-3 mm. :(
Det tar tvärstopp när man försöker dra ut den, jag lät den ligga i diesel i ytterligare några veckor för att se om den kanske gav med sig då, utan resultat.

Så nu undrar jag hur f*n jag ska göra?? :confused:
Man kommer inte åt att banka inifrån cylindern och det finns knappt något kvar att dra i.

Motorn är en Rotax 122, samma som finns på Aprilia rs 125

några bilder

io0sqh.jpg

30idv7d.jpg

kbwyuu.jpg

Tacksam för alla hjälp jag kan få!

du kan alltid prova med att värma så det expanderar lite och så på med lite rostlösning eller liknande för att se ifall det vill ge sig :)

Värme är nog det enda.
Vad är avgasventilen gjord i för material?

Är det stål så är ju ett alternativ att svetsa fast en grov pinne i den och rycka med en glidhammare.
Här får du dock använda en rejäl svets.

Vet inte riktigt vad det är för material, men det är mjukt som fan. värmde den och försökte banka ut den inifrån förut, men där man slog så gick den sönder direkt :( fick ut den ca 5mm till, men sen tog det stopp och flisorna flög.

Vet inte riktigt vad det är för material, men det är mjukt som fan. värmde den och försökte banka ut den inifrån förut, men där man slog så gick den sönder direkt :( fick ut den ca 5mm till, men sen tog det stopp och flisorna flög.

Har den smält så in i norden? Värme och svetsa fast glihammare som sagts innan. Är den riktigt mjuk kan du ju för all del borra i den så att biten har lättare att kolapsa på mitten och därmed lossna.

Förstörande verksamhet är bäst:
Borra
Vinkelslip
Pinnfräs

och lycka till är befogat, drar du ut den utan att göra pluggen mindre så kommer du med all sannolikhet att förstöra ytorna så att den nya porten inte tätar ordentligt.

Svetsa på en skruv, så att man får dit en glidhammar, värma hela cylindern är vettiga förslag.
Ett annat är att trycka upp sliden så att den är helt stängd. Sedan kika underifrån in i slidloppet om det har skavts bort material så att det bildats en kant i nedre vändläget. Genom att skjuta upp sliden till sitt översta läge kan man se om det går att skava bort kanten med tex ett skavstål eller nålfil.

Känner man sig för osäker är det bäst att lämna bort, innan man sabbar för mycket.

Last edited:
Tack för alla tips! :) Jag får se om jag lyckas få ut den eller om jag tvingas lämna in den.

Hadde samma problem iprincip som dig fast din sitter hårdare, eller mycke hårdare, skälva sliden är gjord i något som är närmast ALU eller väldigt identiskt.

Om jag skulle sitta i din sitts skulle jag slippat av toppen så det blir helt plant när du får upp den maxs, antingen borra ett hål o använda glidhammare, eller borra rakt igenom med runt 5mm borr o sen öka så mycke du vågar, borra inte så du tar i glidväggarna till cylindern, solit borra o spräck avgassliden så du kan dra ut en sida i taget.

När du köper en ny avgasport så är ytersidorna belagda med något tiflon matrial, fast finns olika modeler.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back