Avgasventil fast i öppet läge

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
Under hösten började min Yamaha YZF 750R -95 bli mer och mer svårstartad och började misstänka att ventilspelen började bli lite tajta så jag började riva ner hojen när säsongen var över. Mätte upp alla ventilerna och noterade alla avstånd i ett Excel-ark och mycket riktigt var det inte mycket spel kvar. Insugsventilerna var betydligt tajtare än avgasventilerna.

Gjorde sedan ett uppehåll fram tills jul då jag hade lite mer tid. Började med att lyfta insugskammen och ordna nya shims efter att ha mätt upp dem som satt där. Inga problem och tillbaka med kammen. Lossade sedan avgaskammen som var lite mer problematisk att lossa. När jag väl fick upp den noterade jag att den ena ventilen på cylinder 3 hade fastnat i öppet läge :( Mycket skumt eftersom jag inte har dragit runt veven eller rört något annat sedan jag ställde den i TDC på cylinder 1 efter att ha mätt upp alla spelen (cylinder 3 är förresten den med öppna ventiler när cylinder 1 står i TDC). Det har heller inte farit runt en massa skit i garaget vad jag vet heller. Skulle vara om det varit en mus som krupit upp och skitit i motorn :mad:

Fortsatte i alla fall arbetet och mätte upp alla shims för att kunna skaffa nya och komma vidare. Efter det knackade jag lite lätt på ventilen som hade fastnat för att se om den skulle släppa. Det gjorde den inte utan fick bara till följd att nu inte heller får på tryckaren eller "tryckkoppen" eller vad den nu heter. Har kanske flytta något som jag inte borde :huvet

Min fråga är om det är någon som har liknande erfarenhet eller något tips om hur man skall fixa det här utan att behöva skruva av hela toppen. Eller är det så att topplyft är enda utvägen?

Hm okey låter konstigt att en ventil sitter fast aldrig vart med om nåt sånt..

Tror tyvär att du måste lyfta toppen kan inte komma på nån annan lösning så här på rakarm sen är det svårt att säga när man inte kollat själv hur det ser ut..
Men att lyfta toppen är ju inte så svårt, fast det kanske är som på bil att den måste planas i så fall?
Det kan ju dock kännas lite surt.

Men å andra sidan om du tar låss toppen så kan du ta bort ventilerna och byta ventiltätningar och ta lite ventilpasta och slipa upp dom så att dom tätar lite bättre.

Man kan alltid spekulera i vilka olika möjliga orsaker som gör att ventilen går trögt. Om de inte hjälper med att typ smörja så att de släpper är de svårt, men ventiltätningen hindrar ju olja att komma ner i styrningen.

Så ställ dig frågan om det är värt ett ras att chansa på att de inte var så farligt?
Ett ras blir alltid dyrare än att ta reda på orsaken som kostar en genomgång å packningar och ev. det som var felet om de nu var något.

Jag vet att man pga brist på stålar chansar vilket man själv gjorde i början av karriären då plånboken inte va så tjock (inte för att den e så mycke tjockare nu direkt).:gnissla

Det finns en orsak jag stött på vilket är att ventilskaftet kroknat vilket gör att det går trögt i styrningen. Då kan kolven göra besök hos ventilen som inte e så välkommet.

Ett sätt att kolla om ventilen verkligen sitter fast e att, ställa 3:an på "tändläge" så kolven e i TDC. ansluta en strycklyftstos som ersätter tändstiftet. Å ska man kunna komprimera retainern å få dän knastrena. Och plocka upp fjädrar, retainer, knaster. Så har du ventilen frilagd. Släpp på tryckluften å ta tag i skaftet å känn om de kärvar när du vrider å drar de opp å ner.
MEN!!!!!!! Detta är under förutsättning att ALLA ventiler är stängda å täta. Och att retainern släpper knasterna lätt. Fordrar lite special att trycka ner retainern oxå.

Är de ok, monterar man i omvänd ordning. Annars bara å demontera toppen.

Last edited:
Låter som ventilskaftet är krokigt och ventilen kärvar.
ELLER så har någonting repat/nitat hålet som tryckaren går i och den kärvar.
ventilfjäderbrott är ytterligare en grej, dock mindre trolig, för det hade du hört/noterat.
En sista grej, som jag sett, men det brukar få ttryckaren att ligga högre, är spottade shims.

Tack för de svar jag har fått men har väl mer eller mindre börjat ge upp att få rätt på det själv. Kommer lämna iväg den till Piffes i Staffanstorp som jag tycker har fått bra omdöme inne på detta forum. Innan jag lämnar iväg hojen tänkte jag dock passa på att dela med mig av några små saker som jag noterade senast jag var ute och skruvade på hojen.

Bild%201.jpg

Här kan ni tydligt se skillnaden på den ventil som har fastnat i öppet läge kontra övriga ventiler. Det som jag även noterade (som man kan se vid den gula markeringen) är en liten "repa" runt om som jag inte vet var den kommer ifrån och om det av någon anledning skulle påverka funktionen.

Bild%202.jpg

På bild nummer två kan man åter se "repan" fast från en annan vinkel (1). Det mest intressanta var att ventil nummer 2 ej heller verkade stänga ordentligt vilket man kan se om man jämför hur tryckaren (2) ligger jämfört med (3), dvs. (2) ligger inte "kant i kant" som (3) och övriga ventiler gör :va

Nåväl, bara att lasta hojen på släpet och köra iväg den nu så att den är klar när säsongen drar igång.

för litet ventilspel kan göra att man smälter kanten på tallriken och då stannar den i öppet läge.går hyffsat på varv men svårstartad är lite symptom på sådant.bara att lyfta men jag hade kommit med en lös motor till firman för att spara lite pengar .

*/ ?>
Back