Avgassystem till Thunderace???!?!

dunderess-00

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Hej allihopa!

Är en lycklig ny ägare till en Yamaha YZF1000R Thunderace -00 men tyvärr sitter originalsystemet kvar och det finns en djungel av dämpare att köpa där ute.
Jag har jättesvårt att veta vilka som passar, delvis eftersom det var några år sedan den slutade tillverkas. och informationen är knapphändig.
Så, mina frågor:

1. Är varje dämpare specialanpassad för varje enskilt märke och volym, eller är det bara infästningsanordningarna, slipon/bolton som skiljer?
Har hittat ett ART-system som passar till GSXR 600, 750, 1000 som verkar ha samma infästning (bolton) som min hoj, skulle det passa på min hoj?

2. Om man byter dämpare och till ett öppnare luftfilter, finns det en risk att man bränner ventiler eller liknande om man inte bänkkör den och mappar om den.
Är egentligen bara ute efter ett fetare ljud, inte trimma för att få ut en massa extra hk men vill inte riskera ngt med motorn, utan vill att den ska gå så rent som möjligt.

Tacksam för all hjälp..:)

Tror det är bäst du vänder dig till närmaste återförsäljare:)
vet dock att på k7:an om du ska byta till helsystem så var du tvungen att mappa den.

Hoppas du hittar nått bra system:tummenupp

Ingen som har ngn koll på avgassystem????

Har stått o kikat på infästningarna på suzuki med o dom har ju 3 bultat som det är på ace så det borde ju passa. Men tror det lättaste e o ringa till den tillverkare av system som du bestämmer dej för o fråga så får du ju ett säkert svar:tummenupp

En dämpare som fungerar för både 600 och 1000 passa också på din hoj.
Visst kan man hitta någon extra hk om man "optimerar" ljuddämparen.
Kollar du noga ser du att dom flesta ljuddämpare är ca 50mm i diameter. Det räcker för att andas ut dina hästkrafter.

Går motorn mager redan från början kan det finnas anledning till att höja upp huvudmunstycket ett steg.
Luftfitret påverkar lite mer. Det brukar finnas en rekomendation om hur mycket man ska justera förgasaren.
OK, bromsbänk i all ära, men man har klarat sig i hundra år utan bromsbänk/rullande landsväg också.

Det är större risk att du bränner ventiler i motorn om förgasarna "kläggar" igen.

Mats

Tack för hjälpen..:D

Okej, så om jag har förstått det hela rätt kan jag välja i princip vilket system som helst bara själva infästningen passar, alltså har tre bultar, utan rör.
Då kommer ju självklart en följdfråga, vilket system är bäst om jag inte vill lägga mer än 5000:-? :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!