Avgassystem till bil?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena!

Undrar en sak. Jag har en sliten Fiat Marea -00. Bilen är en riktig kamel, men går bra och funkar att ha hunden i. Men nu börjar avgassystemet att ge med sig.
Röret har släppt precis innan ljuddämparen, och fästena till ljuddämparen är kassa. Pallar inte svetsa det hela. Blivit gjort innan. Och ganska dåligt med. Så det är ganska stora hål i det, haha.

Kollade på mekonomen och de ska ha 3.300 för en ny ljuddämpare. Och biltema har inget som passar min bil.

Så frågan är vad jag kan använda mig av? Finns där några universalmodeller som passar om måtten stämmer? Känns inte lönt att lägga 3.300 på en ny dämpare när bilen kostar 15.000 hehe :näsblod

Är det bara rakt in rakt ut så finns det ju universal.

Problemen börjar när det är vinklar på anslutningarna.

En bekant bytte ut ljuddämparna med raka rörbitar från mekonomen, 69:- varje gång, men bilen blev allt mer högljudd....

Ah jag får hissa upp skiten och kolla under ifall det funkar. Annars får man bara köpa rör och svetsa.. yeeey.. mecka fiat är sååå spännande!! :död

Bakdämpen på den där är ju ett monster med tre burkar. Åk till en Speedy-anläggning om det finns där du bor, dom kanske kan uppfinna nåt.

Lämna bilen till ferrita. Max 5-6k för ett komplett system i rostfritt helt enl egna önskemål

Ah jag vill bara ha ihop skitet så det går att sälja, haha. Bilen är ganska fräsch, gått 16 000 mil. Men det är ju inget jag kommer behålla efter sommaren. Så man kanske ska gå på med svetsen bara så skitet håller.

"Bakdämpen på den där är ju ett monster med tre burkar. Åk till en Speedy-anläggning om det finns där du bor, dom kanske kan uppfinna nåt."

Mmm det som suger. Fast det är bara innan den bakre som är kass. Men jag vet inte om man kan köpa "delar" haha.. baaah skjut mig.. Varför har vi vinter i detta jävla landet. Jag vill kunna köra 2 hjuling året om!

Åk in på någon avgasfirma och be dem snickra ihop något av skrot de har på hyllan, brukar kunna bli skapligt billigt.

Visst kan säkert en avgasfirma snickra ihop något gammalt skrot för en hyffsad peng men då får du med stor sannolikhet just skrot. Det är dock bekvämt att lämna bort till någon med verktyg för ändamålet men om du är lite finurlig o har lite tur så kan du få till ett system/del av systemet som kommer hålla längre än den där bilen kommer att göra =)

Alltså kila iväg till en skrot och förklara vad du behöver, du måste då veta ungefär vad du är ute efter storleksmässigt. System från Volvo 850, C/S/V/XC70, S60/80, V70N/XC70N, S40N/V50, även VW och Audi torde vara ganska skottsäkra. Vanliga bilar/system som det borde finnas högar av på skrotarna eftersom de sällan går sönder på bilarna som rullar. Inte alls ovanligt att systemen på de bilarna håller 20-50 000 mil eller kanske 10-15 år.

Många skrotar har duktiga överpriser på listade delar men väl där kan det gå att fynda.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt