Avgassystem till äldre hoj?

• Thread starter Thread starter Phillip
  • Start date Start date

Phillip

Guest
Jag har en något äldre, ovanligare hoj, nämligen en Kawasaki Zephyr 550 -92. Som det ser ut nu blir det till att behålla den en sommar till i väntan på att ekonomin tillåter några större utsvävningar. Men hur som så vill jag ha mer ljud! Här kommer problemet.

Kerker Japan tillverkar fortfarande system till denna hoj, för 8000kr ink. frakt :glömdet.

Alternativet är att bara köpa en "slutburk" men då vill jag ha en strutformad i krom, vart få tag i en sån och som dessutom passar. Samt att jag måste kapa det nuvarande systemet och då även ta bort katalysatorn, vad säger farbror bilprovning då tro?

Bild så kanske det blir lite lättare att förstå.

20031130bikepics84926fu.jpg

Jag tycker du borde höra på något Kawa-forum gällande detta. Kan finnas en chans att avgassystem från dom större modellerna passar rakt av. Då går det garanterat att hitta avgassystem. Japanerna är rätt förtjusta i Zephyr modelen.

Hej! Om jag inte missminner mej så är det där gamla z550 motorer som man satte i den där hojen. Inget fel med men det borde ju innebära att nåt system från äldre z 550 eller GpZ550 borde passa. Kola med alla hojskrotar i landet eller gå ut på E-bay. Där tar jag det mesta ifrån till min hoj iaf.
Lycka till........Per:squid

Jag tycker du borde höra på något Kawa-forum gällande detta. Kan finnas en chans att avgassystem från dom större modellerna passar rakt av. Då går det garanterat att hitta avgassystem. Japanerna är rätt förtjusta i Zephyr modelen.
Jag hänger en del på zephyr-zone.com där det bara snackas Zephyr. Har även ställt frågan där men blir hänvisad till kerker japan av en kille som letade efter ett system till hans hoj i 2 år :näsblod!

Vad jag har hört så nej, det gör det tyvärr inte :gnissla.

cat på en 92a ??????
Haha ja!

Hej! Om jag inte missminner mej så är det där gamla z550 motorer som man satte i den där hojen. Inget fel med men det borde ju innebära att nåt system från äldre z 550 eller GpZ550 borde passa. Kola med alla hojskrotar i landet eller gå ut på E-bay. Där tar jag det mesta ifrån till min hoj iaf.
Lycka till........Per:squid
Ja ett GpZ550 ska passa med vissa modifikationer men även det är svårt att få tag i. eBay har jag kollat ganska mycket men icke!

Om vi nu säger att jag skulle hitta en ny ljuddämpare och installerar den samtidigt som jag tar bort katalysatorn. Hur blir det med besiktningen, går det igenom. Man vill ju inte gärna svetsa om det igen sen...?

Om vi nu säger att jag skulle hitta en ny ljuddämpare och installerar den samtidigt som jag tar bort katalysatorn. Hur blir det med besiktningen, går det igenom. Man vill ju inte gärna svetsa om det igen sen...?

Hur sitter katalysatorn? Sitter den i en lös del kan du ju med fördel bara ersätta med en rörbit. Men tror inte det är någon fara med bilprovningen.

Du skulle kanske kunna leta efter en dämpare i rostfritt och sedan gno som en liten lämmel, så blir den snudd på kromlik.

Det finns inga avgaskrav du behöver uppfylla, det är bara att skrota katten.

klockan är mycket så orkar inte läsa alla svar, men kan du inte rensa befintlig slutburk på lite onödig vikt, så som ljuddämpar matta? om de bara e ljudet du är ute efter vill säga..

klockan är mycket så orkar inte läsa alla svar, men kan du inte rensa befintlig slutburk på lite onödig vikt, så som ljuddämpar matta? om de bara e ljudet du är ute efter vill säga..
Sant! Har varit inne på detta också men hört följande:
- Att rensa ett orginalsystem inte låter alls bra.
- Att man förstör mottrycket.

Rätt eller fel?

Last edited:
Få du inget svar på en teknisk fråga ställd på sporthoj.com vet du att det du frågar om är en mindre bra idé. Du har själv svarat rätt på din fråga så ämnet är väl rätt uttömt - och har diskuterats tidigare - ett par gånger. :tummenupp

Jag har ett 4-1 Kerker Racing till en Kawa 550 GPz '82, svartplåt med megafon som slutdel, insats finns också.

PM:a om det är intressant.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...