Avgassystem - köpa grisen i säcken?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Det skulle vara roligt att åstadkomma lite bättre ljud på hojen, men det verkar vara omöjligt att få reda på hur ett visst avgassystem verkligen låter utan att köpa det och testa själv. Snacka om att köpa grisen i säcken, och med tanke på vad systemen kostar så känns det lite olustigt att handla i blindo.

Eller har jag letat på fel ställen? Känner någon till någon dylik sajt på nätet, där man kan lyssna på ljudfiler och höra hur systemen man är spekulant på faktiskt låter på olika modeller och motorer?

Det skulle vara roligt att åstadkomma lite bättre ljud på hojen, men det verkar vara omöjligt att få reda på hur ett visst avgassystem verkligen låter utan att köpa det och testa själv. Snacka om att köpa grisen i säcken, och med tanke på vad systemen kostar så känns det lite olustigt att handla i blindo.

Eller har jag letat på fel ställen? Känner någon till någon dylik sajt på nätet, där man kan lyssna på ljudfiler och höra hur systemen man är spekulant på faktiskt låter på olika modeller och motorer?

Sök på videogoogle eller youtube, där finns jeppar som har spelat in sina toner och vill briljera.

Men hur har ni andra gjort, har ni bara chansat? Eller kan man helt enkelt utgå ifrån att "allt låter bättre än original"? (Stämmer säkert i mitt fall) :)

Någon som blivit besviken på något system?

hur de låter? visst är de gosigt när de låter rätt men de ska ge rätt effekt också.

hur de låter? visst är de gosigt när de låter rätt men de ska ge rätt effekt också.

Jo, det är sant, det har stor betydelse. Men här verkar det avsevärt lättare att hitta data och produktinfo (sen om datat stämmer är ju en annan femma). Men jag är gubbe så jag märker nog inte så stor skillnad. :tungan

Precis, du måste ju inte jämföra alla fabrikat. Det räcker med att du hittar ett enda som du tycker om.

Jodå, absolut, och jag har grävt runt ordentligt. Men ingen (utom jag) tycks köra TDM 900 :) , så jag har inte hittat detta enda system... stort tyvärr :(

Det jag mer var ute efter är att om en fabrikant nu kan spendera åtskillig tid på att utveckla ett system och testa det på en MC-modell och mäta effektkurvor och sånt, så hur svårt kan det vara att göra en ljudinspelning och lägga den på nätet? Det borde vara en skitsak i sammanhanget. Men, men det verkar tydligen inte finnas... :(

Det jag mer var ute efter är att om en fabrikant nu kan spendera åtskillig tid på att utveckla ett system och testa det på en MC-modell och mäta effektkurvor och sånt, så hur svårt kan det vara att göra en ljudinspelning och lägga den på nätet? Det borde vara en skitsak i sammanhanget. Men, men det verkar tydligen inte finnas... :(

Mycket kan säkert bero på att det är svårt att göra motorljudet rättvisa i ett par små datorhögtalare :)
Jag har lyssnat på en del inspelningar med olika motorcyklar och avgassystem, och skall jag ärlig har det ynkliga pruttandet i mina Harman/Kardon inte gett något direkt habegär. Jag har svårt att tänka mig att t.ex. ljudet av en MT-01:a med Acra-pipor går att återge i några "normala" högtalare...

Finns det ens flera olika att välja på till din hoj? Börjar tillverkarna lägga upp ljudfiler är nog din modell lågprioriterad, tyvärr.

Kan du inte bara vara nöjd med att den går bättre & låter högre:)

Finns det ens flera olika att välja på till din hoj? Börjar tillverkarna lägga upp ljudfiler är nog din modell lågprioriterad, tyvärr.

Jodå, jag har sett några varianter att köpa även till den. De större tillverkarna har (bl.a. arrow som nämns ovan). Sen att TDM'en är ovanlig och därmed inte så prioriterad, det är jag väldigt medveten om, och det får jag nog leva med. :)

Kan du inte bara vara nöjd med att den går bättre & låter högre:)

Självfallet! Mina krav är inte högre än så. :) Jag sökte bara efter något sätt att verifiera att så var fallet INNAN jag betalar.

Last edited:
kolfiber = lite mera mullrigt!
alu = lite mera skrikigt!

är detta "vetenskapligt bevisat" gäller det överlag (twin/R4)?

oavsätt tillverkare?

jag tänker på ett G&G.. finns ju i alu, titan och carb.

och e det mer muller i carbon så e de ju as najs.

är detta "vetenskapligt bevisat" gäller det överlag (twin/R4)?

oavsätt tillverkare?

jag tänker på ett G&G.. finns ju i alu, titan och carb.

och e det mer muller i carbon så e de ju as najs.

Det brukar heta så, bland de som springer runt på parkeringarna och tittar på hastighetsmätarna i syfte att utröna topphastigheten hos fordonet.

SÅ vetenskapligt bevisat är det....

Det brukar heta så, bland de som springer runt på parkeringarna och tittar på hastighetsmätarna i syfte att utröna topphastigheten hos fordonet.

SÅ vetenskapligt bevisat är det....

tur man har digital mätare, annars vore man ju körd med min hoj när kidsen ska kolla.
var det ett kvalificerat svar på frågan? för jag vill gärna veta.

tur man har digital mätare, annars vore man ju körd med min hoj när kidsen ska kolla.
var det ett kvalificerat svar på frågan? för jag vill gärna veta.

Var det otydligt? JAG anser att det är bullshit. Jag har haft både och i alla tänkbara varianter.

Någon annan tycker garanterat sig veta att det INTE är bullshit, så om det är kvalificerat får du avgöra själv.

Men det känns moppefucko.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back