Avgassystem (helsystem) Husa02 specifikt dårå...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Eftersom mitt orginalsystem börjar va paj och skulle behöva rekonditioneras ordentligt så funderar jag på att köpa ett (helst begagnat) helsystem då det tydligen ska göra en del skillnad också! (inte för att jag behöver mer effekt men ändå ;>)

Nu är då frågan, vad bör man söka efter? Jag vill ju ha ett rör som är anpassat för min motor! Måste jag söka specifikt på 02 eller funkar rör mellan 01-02-03? Vilka märken bör jag söka efter om jag vill ha mer effekt (vare sig de e på botten eller topp) å mindre utseende (för den kommer ändå bli risig innan jag kan köra fort ändå)? Vill hålla ner prislappen också, under 5000 beggat, max 7000kr? Är det fantasisiffror? Hur är det med ljudnivå i sveriges SM-tävlingar? Vilka rör kan jag använda där? Ni får gärna snöra upp bilder på bänkningspapper!

Jag har sökt en timme i forumet, antingen e jag kass eller så finns inte den informationen jag söker nerprintat ;D

Evil M skrev:
Ps. Det finns några trådar om FP systemen.
Jag har tittat lite grann å får uppfattningen av att det är mycke utseende å lite optimerat, men det kanske är fel? Sen tycker jag mig se begagnade sådana system lite överallt ;D För halva prislappen då! Får studera FP-tråden då angående vilka som passar...

Lite snabbt om vad som passar på din hoj.
01 hade annorlunda fästen för dämparen men inget som inte en halvhändig person fixar själv ändå. Det är viktigare att hitta ett system som är till just en 650 eftersom cylindrarna är olika höga på de olika hojarna. 450 har 60.1mm i slag, 501 70.7, 550 70mm och 650n har 82mm (inte 05 då som är lite kortare men det är väl inte intressant här och nu). Våldar du dit ett system som inte är gjort för din volym så _kan_ det gå sönder. Allt är såklart lagbart men du bör känna till det.

Supermoto skrev:
Lite snabbt om vad som passar på din hoj.
01 hade annorlunda fästen för dämparen men inget som inte en halvhändig person fixar själv ändå. Det är viktigare att hitta ett system som är till just en 650 eftersom cylindrarna är olika höga på de olika hojarna. 450 har 60.1mm i slag, 501 70.7, 550 70mm och 650n har 82mm (inte 05 då som är lite kortare men det är väl inte intressant här och nu). Våldar du dit ett system som inte är gjort för din volym så _kan_ det gå sönder. Allt är såklart lagbart men du bör känna till det.

Tackar tackar, alltså kan jag använda ett FP-system tex från 02 å frammåt (05 är inte intressant då det är begagnade pipor det först är tal om) för 650cc? :) Det gav bra utbud iaf!

Hur är det med ljudvolymen jämfört med orginal?

FPt som satt på Krattans 01/02a och som senare satt på min 03a, gav 5 hk på toppen och ett generellt bredare register. (bänkningspapper finns på forumet om du söker)

Med nystoppad dämpare klarade den besiktningsgränsen vid de tävlingar Krattan var på, oftast 100dB, men nog lät den värre än så om man ville.. *L*

Ett FP får du nytt för bra under 6000 annars kolla utomlands.

Doma också... Ger tom lite mer effekt dessutom men är kanske inte lika snyggt för en del. Jag tycker råheten i sig är vacker.
Dessutom är det slagtåligare.

Kommer att bli lite knepigt att hitta beggat skulle jag tro men hade jag varit du så hade jag iaf satsat på ett nytt och letat upp nånstans att köpa ifrån till bra pris...

Daniel...

Ja, FP rekomenderas varmt. Ger bra effekt och motorn får en jämnare och mjukare gång.
Har t.o.m läst på amerikanskt forum att FP:t skulle ge mer effekt än Akrapovic men det vet jag iofs inte om jag tror på.

Tack för alla svar, det enda som känns lite jobbigt är att man KOMMER lägga hojjen å antagligen förr eller senare skrapa upp sin nya fina ljuddämpare :( Går väl inte heller räkna med att man får ut extra för hojjen med system? Planerar på bruka den en sommar till för att sen skaffa en fullrace-motard

OlleR skrev:
Tack för alla svar, det enda som känns lite jobbigt är att man KOMMER lägga hojjen å antagligen förr eller senare skrapa upp sin nya fina ljuddämpare :( Går väl inte heller räkna med att man får ut extra för hojjen med system? Planerar på bruka den en sommar till för att sen skaffa en fullrace-motard

Jag har crashat min 100ggr och min pipa är ok... Du får ju skydda den...
Dra en vävarmerad vattenslang runt den i änden av ljudämpaden nånstans och lås med en stor slanklämma som du drar igenom denna, alt naja dit den med ståltråd som du dragit igenom. Voila, ljuddämpen kommer att klara vurpor fint...

Daniel

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back