Avgassystem GSXR

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Då jag håller på att bygga om min hoj så har jag lite funderingar kring att bygga om även avgassystemet. Gå från 4-1 till 4-2 och ha två små burkar "under" hojen. (a´la Buell)
Det jag funderar på är det rör som kopplar samman cyl 2 och 3 på ett orginalsystem. Varför finns detta där? Är det något som jag borde använda på min konstruktion? Alla funderingar är välkomna
/ Olle

Sök på "yosh duplex" och "duplex exhaust" och du finner information. Det finns även gamla trådar som beskriver "exhaust header length" och dess inverkan på vridmoment och toppeffekt. Söker man på Google får man ca 287000 träffar.

andersbrink skrev:
Sök på "yosh duplex" och "duplex exhaust" och du finner information. Det finns även gamla trådar som beskriver "exhaust header length" och dess inverkan på vridmoment och toppeffekt. Söker man på Google får man ca 287000 träffar.

Jag har letat runt hela morgonen nu men finner inget svar på mina frågor.
På ett "duplex" system är väl 1 o 2 samt 3 o 4 sammankopplade med ett mindre rör? Och de är väl 4-1 system??
Det jag funderar över är det extra rör mellan 2 o 3 på ett orginalsystem till en GSXR. Ett 4-2 system. Varför finns detta där? Är det för att jämna ut trycket`?
Jag jagar inte effekt utan jag vill bara experimentera lite.
/Olle

SkogsOlle skrev:
Det jag funderar över är det extra rör mellan 2 o 3 på ett orginalsystem till en GSXR. Ett 4-2 system. Varför finns detta där?

Miljöskäl, avgassystemet ser "mindre" ut och ger mer mottryck vid låga varvtal och blandar avgaser med färskblandningen. En form av EGR. Vid höga varvtal har det ingen märkbar inverkan på motoreffekten.

Så om jag bygger ett avgassytem enl. bild så skall det fungera? Givetvis efter bestyckning osv.

/Olle

Bifogat

• avgas.jpg
    avgas.jpg
    19.9 KB · Visningar: 65
SkogsOlle skrev:
Så om jag bygger ett avgassytem enl. bild så skall det fungera? Givetvis efter bestyckning osv.

/Olle

För att få bättre respons vid låg- och mellanregistret kan du ansluta ett tvärs-över-rör efter kollektorerna alldeles före ljuddämparna om du får plats. Det gör även att ljudet blir lite mer dovt sobert och inte så nördigt pluppigt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt