Avgassmällar!

Våra hojar är inte helt olika, när min började smälla så Lät jag byta två packningar i avgassystemet i samband med service, det löste problemet till 100%. Billigt, enkelt!

Finns inget bättre än att väcka grannen halvfyra en lördagsmorgon med lite hagelskurar och eldkvastar:yoparty:yoparty

OnT. Byter man från orginal till ett öppet kan hojen gå lite magert, men det är så lite att en dödlig knappt behöver bry sig. Vissa tycker dock att man ska göra det, så det är lite smaksak..

Ska du dock byta filter också så kan det vara bra att kolla så blandningen inte är helt tokig..

Om oförbrännt bränsle antänder i avgassystemet (typ vid avgasavslag händer det ju) så smäller det OM det kan antända för att det finns luft att förbränna.
Det kan bero på läckage och det kan bero på SAI/PAIR där tillverkaren valt att tillföra luft för att förbränna bränslet i avgassystemet (på grund av utsläpp).
Har man satt på ett öppnare system så kan det lätt bli mer smällar om man inte mappat motorn samtidigt. Ingen större fara dock.

Min S3a smäller rätt bra när man rullar av gasen på höga varv, det kan tas bort genom att blocka SAIen (Secondary Air Injection) MEN det leder till mer utsläpp av kolväten om jag förstått rätt.

1. Det låter fränt
2. Det är mer miljövänligt
Alla vinner.

Om det smäller titt som tätt utan att du rullar av gasen eller när du kör på konstantvarv så kan hojen gå för snålt och det är idé att åtgärda.

De va som tusan... men jag antar att dem är dyrare än pc3 eftersom de flesta väljer detta?

Jo det går att mappa om original styrenhet med Yoshimura Adjust-Box som nog de flesta Suzukiverkstäder har. Fast som du skrev, inget han behöver fundera på.

:tummenupp

Extra bra blir det om hojen spottar halvmeterlånga blåa flames. Köp min hoj nu Zajtar!

Bara Honda för min del ingen posör hoj din är ju bara igensotad för å körts av dig bara ;)

De va som tusan... men jag antar att dem är dyrare än pc3 eftersom de flesta väljer detta?

Jag vet inte priset men PC3 är mycket mer finkalibrig. Mappas i intervall om 250 rpm om man så vill. Tror Youshimuras box bara delar upp varvregistret i tre intervall.

Det är inte orginalsystem som sitter på nu, förra ägaren hade bytt.

Då kan man behöva justera bränsle och/eller tändning lite, du får oförbränd soppa som eftertänder i avgassystemet... En Power Commander och mappning till det så blir det bra!:tummenupp

Hyndan exploderar alltid 5-6 gånger när man slår av på gasen. Bäst effekt får man i söderledstunneln :D

Hyndan exploderar alltid 5-6 gånger när man slår av på gasen. Bäst effekt får man i söderledstunneln :D

Ni kan skatta er lyckliga som har tunnlar. Här i Malmö har vi inte en enda tunnel. Jo, förretsen, Öresundbrotunneln, men den kostar ju 360 kr tur och retur. Kanske skulle prova den i fullt ös.:va

Ni kan skatta er lyckliga som har tunnlar. Här i Malmö har vi inte en enda tunnel. Jo, förretsen, Öresundbrotunneln, men den kostar ju 360 kr tur och retur. Kanske skulle prova den i fullt ös.:va

Njaaa, du har ju flera motorvägsbroar vid avfarterna till Lund, nästan som tunnlar även om de är korta! :D

Söderledstunneln är bra, åker inomhus ca 75% av sträckan till jobbet :)

Det är inget du köper utan nått som dom flesta sukka verkstäder har.Kopplas in på boxen och då kan dom ändra lite låg,mellan och hög.Dock så föredrar jag pc3:a då man kan justera mer noggrant.Körde ommappning med yoshi box på min förra gixxer med bara slip on monterat.blev en pc3:a när jag tog bort katten och i med piperx filter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT