Avgassmällar!

Leo74

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
2003, Suzuki SV650S
Tjena!

Hoppas på lite hjälp här på SH.

Har en fråga ang avgassmällar. När jag släpper gasen så kommer det en eller fler avagssmällar.
Är detta något att fundera så mycket på?
Behöver jag lämna in Mc´n ev justering av tändningen??

Mc´n är en Suzuki SV650S -03

Som ni kanske förstår är jag nybörjare, haft mitt körkort sedan i slutet av augusti.

Hoppas på svar!

//Leo

Last edited:
Det brukar betyda att avgassystemet läcker någonstans, oförbränd soppa tänds i avgasröret istället.

Eller att den har ett SAIsystem som tillför luft för att förbränna obrännt bränsle i avgassystemet, vet dock inte när Suzuki började montera det och på vilka modeller.

Har du original systemet på eller eftermarknad?

Jag tror att du har ett PAIR-system på den hojen och då smäller det om man t.ex. sätter på öppnare ljuddämpare.

Det är busenkelt att plugga detta system så att smällarna försvinner.

ska smälla lite när man släpper på gasen , vackrare ljud får man leta efter

Jag tror att du har ett PAIR-system på den hojen och då smäller det om man t.ex. sätter på öppnare ljuddämpare.

Det är busenkelt att plugga detta system så att smällarna försvinner.

Va grymma ni är på att svara, hinner inte med :)
Kan Mc´n ta skada av dessa smällar?

Går hon magert är det inte så bra men ingen general panik.
Kan gå lite hårdare mot avgas ventilerna.
Men det låter ju ascoolt. :)

Tror jag inte, jag har haft på flera hojar när man går hårt på motorbroms att det "smäller" lite vilket som någon sa är bara skönt ljud:D mig veterligen har ingen av mina hojar tagit stryk av det iaf.

Med stor sannolikhet har du fel bränsleblandning,

Ett öppnare eftermarknassystem gör att motorn går magrare än med original. Du behöver lite mer soppa. Har du förgasare byter du munstycken till ett snäpp grövre. Har du insprut så är det pc3 som gäller där du förändrar luft/bränsle.

Fråga förra ägaren om den är justerad mot det nya systemet.

Kommer slita lite mer på ventiler mm om den går magert. Ingen panik troligtvis. ÄR det bara annan slutburk eller verkligen ett helsystem + öppnare filter?

I det senare fallet skulle jag rekommendera en bänkning + justering för då får du fler hästar och ett helt annat register. + att det verligen börjar bli tillräckligt fel blandning vid såpas "radikal" modd.

Det är inte orginalsystem som sitter på nu, förra ägaren hade bytt.

Med stor sannolikhet har du fel bränsleblandning,

Ett öppnare eftermarknassystem gör att motorn går magrare än med original. Du behöver lite mer soppa. Har du förgasare byter du munstycken till ett snäpp grövre. Har du insprut så är det pc3 som gäller där du förändrar luft/bränsle.

Fråga förra ägaren om den är justerad mot det nya systemet.

Kommer slita lite mer på ventiler mm om den går magert. Ingen panik troligtvis. ÄR det bara annan slutburk eller verkligen ett helsystem + öppnare filter?

I det senare fallet skulle jag rekommendera en bänkning + justering för då får du fler hästar och ett helt annat register. + att det verligen börjar bli tillräckligt fel blandning vid såpas "radikal" modd.

Vad jag vet är det bara slutburken som är bytt.
Har insprutning på mcn och försökte Googla upp vad PC3 är men lyckade inte hitta något, vad är PC3?

Vad jag vet är det bara slutburken som är bytt.
Har insprutning på mcn och försökte Googla upp vad PC3 är men lyckade inte hitta något, vad är PC3?

Är det bara slutburken så kan du sova lugnt om kvällarna som det är.

Pc3 är power commander III

Ett system som modulerar original signal till ditt insprut. Du kan alltså i efterhand påverka om systemet skall gå magrare eller fetare. även vid olika varv och gaspådrag. läs "kurva"
Inget du behöver bry dig om. MÖJLIGTVIS om du sätter på ett högflödes luftfilter också att det kan börja bli intressant.

Original styrenhet är inte "chip eller omflashningsbar" som många bilar kan.
Det brukar inte japps hojar ha utan det är powercommander som gäller.

Tuneboy är ett annat system men den passar inte din båge.

Är det bara slutburken så kan du sova lugnt om kvällarna som det är.

Pc3 är power commander III

Ett system som modulerar original signal till ditt insprut. Du kan alltså i efterhand påverka om systemet skall gå magrare eller fetare. även vid olika varv och gaspådrag. läs "kurva"
Inget du behöver bry dig om. MÖJLIGTVIS om du sätter på ett högflödes luftfilter också att det kan börja bli intressant.

Gud va skönt, nu kan jag sova gôtt om nätterna, ha ha ha!!

Tack så mycket.

Jo det går att mappa om original styrenhet med Yoshimura Adjust-Box som nog de flesta Suzukiverkstäder har. Fast som du skrev, inget han behöver fundera på.

Som min mekaniker sade så vackert. Inte fan går du väl till doktorn så fort du släpper dig!
Så sant så sant...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...