Avgassmällar

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Har en liten fråga ang avgassmällar....

Köpte en kawasaki kxf 450 som gick som den skulle tillls den bara dog och vägrar starta.

Böt stiftet och den starta direkt men dog efter en liten stund.
Tog isär fuggen och gjorde rent å nu startar den och går den som den ska en så fort jag släpper på choken så smäller den som fan och går oroligt på tomgången. Kollade stiftet innan ja tog isär fuggen "det nya stiftet" och det var helt vitt, det gamla när ja tog ur de var rätt fint ljusbrunt....

Funderar på va de kan vara? Någon soppaskruv på förgasarn? Ventligerna som knasat sig? Känns som den får för lite soppa,,,,,.....

Tacksam för alla svar=) Mvh

Nålen i rätt hack?
Trotteln rättvänd?
Korrekt flottörnivå?
Rena munstycken och kanaler?

Åsså det troligaste: Helt tätt mellan motor och förgasare? Kolla eventuell tjuvluft med att spraya startgas när motorn står på tomgång.

En annan möjlighet: Otätt mellan topp och avgasrör.

Din analys och slutsats om alltför mager bränsleblandning är helt korrekt.

argh

vad rolig ni e..

jag vet redan svar...

jag kan berätta men min krav är jag vill vet vilken år modell är ditt cross?

Tätt avgassystem?

Hur menar du med helt tätt mellan förgasare och motor? Just nu startar den ju och går men dör så fort jag släpper på choken.

Avgassystemet e vell inte helt tätt kanske men tycker de smäller lite mkt för att kunna vara det, och även att stiftet är så vitt det lär ju inte bero på avgassystemet?

Det är en 06:a kollade insugsgummi och inga sprickor osv i dem,,, förgasaren såg fin ut innuti och så mkt ja fick isär så såg det bra ut..

det tror jag inte för de enda som är där mellan är ju insugsgummit och där var det tätt...

undrar om de finns nån skruv man kan skruva upp soppatillförseln? För jag kan ju inte bli tvungen att byta till ett större munstycke? I så fall är de vell att munstycket har sattit igen? Men ja toh ut dem å de såg bra ut. Funderingar kring ventil justering om det kan vara det som spökar?

Men ska kolla tätheten på avgassystemet imorn...

Kolla så att du inte har tappat bränsle(bland)skruven, den sitter på undersidan framför trottlen.

Det ger exakt sådana symptom som du beskriver..
En ny kostar runt 130 kr.

re

okej funkar den fint när du köp den hoj och hur många timmar kör du med den efter du köpt?

jag har samma problem som du och min cross var rmz 250 -05
fel var ventil och fjäder..

Du kan gör kompression test om du har låg komp då läcker eller ventil är skada om du vill vara säker på innan du river ner motor :näsblod

Edit: kxf 250 och rmz 250 från 04 till 06 är samma hoj o motor så jag hoppas det gäller 450 också..

Last edited:
extra info

bild 1 ni ser nog ventil är helt slut :gnissla

Bifogat

• Bild065 ventil.JPG
    Bild065 ventil.JPG
    102.8 KB · Visningar: 578
  • bild064 förgasare.JPG
    bild064 förgasare.JPG
    118.1 KB · Visningar: 1,231
Undersidan av förgasaren sitter det en skruv, en liten guldig en,, den är helt inskruvad, fattade aldrig vad den var till för riktigt så lät den vara... kanske ska mixtra lite med den.

Jag köpte den och körde slut på kanske en liter soppa sen tanka jag och körde kanske 30 min... sen dagen efter så körde jag 10 min sen vart den som den vart.

mvh

hehe det e ju blandskruven, den skall skruvas ut 1,5 varv..... detta för att ge rätt blandningsförhållande på bränslet.

problemet löst.

okay ska testa det=) Men har för mig det började rinna soppa ur slangen när jag skruvade på den?

Problemet vägrar ge sig...

1 Blandskruven hade jag tappat så skruvade dit en ny och den gick mkt bättre men ändå så smäller den lite.

2 gjorde rent hela förgasaren med tryckluft och lågfartsmunstycket var igen satt.

Nu går den riktigt lugnt och fint på tomgång, men smäller så fort jag drar av gasen.

Och när jag varvar upp så stannar tomgången där, men det kan bero på att jag nog inte fått gasvajrarna riktigt bra för gasen är lite segare tillbaka än vanligt, men avgassmällarna borde vell inte bero på det.

Ljuddämparen är inte riktigt tät det blåser ut lite i början av ljuddämparen men inte spec mkt så att det skulle göra så mkt tror jag inte på?

Någon som har något ytterligare förslag?
Den gick ju bra ända till den dog i skogen och det var ju troligtvis för jag tappade blandskruven. Så att ventiler och så ska stå fel lär det vell knappast vara?
:va

Ljuddämparen är inte riktigt tät det blåser ut lite i början av ljuddämparen men inte spec mkt så att det skulle göra så mkt tror jag inte på?

Så att ventiler och så ska stå fel lär det vell knappast vara?
:va

Kolla upp ventilspelet du!
All felsökning grundar på att man "VET" att man har rätt ventilspel.

Jodå, ett väldigt litet luftläckage så har man plötsligt en luftvärnskanon.

Mats

testa att spraya startgas runt förgasaren/insuget för att se om den tjuvar luft någonstans.

Är det krångligt att kolla ventil spelet? Har gjort det för några år sen när ja gick fordon, men kommer inte ihåg hur man gör riktigt? Nån som kan ge en snabb kurs så kan jag kolla det själv?

ska testa täta ljuddämparn provisoriskt se om de gör nån skillnad. och även startgasen, men tror inte den tar in nått där, gummit är helt osv.

men ska kolla över det lite. tack så länge

Ahh har samma problem med min Kawa 450 -08, skitsvår att starta, bytte stift idag och blåste ur den, nu startar den lätt och har fin tomgång men smäller som fan vid avslag...

okej funkar den fint när du köp den hoj och hur många timmar kör du med den efter du köpt?

jag har samma problem som du och min cross var rmz 250 -05
fel var ventil och fjäder..

Du kan gör kompression test om du har låg komp då läcker eller ventil är skada om du vill vara säker på innan du river ner motor :näsblod

Edit: kxf 250 och rmz 250 från 04 till 06 är samma hoj o motor så jag hoppas det gäller 450 också..

Nej det gäller inte 450. kxf och rmz var samma hoj 04-05, kawa gjorde en ny cykel till 06.

Är det krångligt att kolla ventil spelet? Har gjort det för några år sen när ja gick fordon, men kommer inte ihåg hur man gör riktigt? Nån som kan ge en snabb kurs så kan jag kolla det själv?

ska testa täta ljuddämparn provisoriskt se om de gör nån skillnad. och även startgasen, men tror inte den tar in nått där, gummit är helt osv.

men ska kolla över det lite. tack så länge

Ventilspelet är lätt att kolla, står i "instruktionsboken" om du har en sån. Men om den är lättstartad så borde det inte bero på ventilerna.

Om det läcker från kröken så är det därför den smäller, du kan ju även kolla så att inte varstarten har hängt sig men då borde den inte gå på tomgång.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back