Avgassmällar vid gasavslag

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min Transalp har börjat ge ifrån sig redigt smatter avgassmällar vid gasavslag och motorbroms.
Den gjorde inte det förra året, men i år så har den fått för sig att detta är vad den skall göra.
Det behöver inte ha kommit över natten, men det har i varje fall ökat sista tiden.

Det enda andra jag har gjort under vintern motormässigt är att ställa ventilerna & byta tändstift. Ventilinställningen trippelkollades, så den skall stämma.
Tändstiften byttes till kallare stift enligt instruktionsbokens högfartskörning rekommendationer (DPR9EA-9 istället för DPR8EA-9)
Har även dubbelkollat PAIR-systemet, samt att avgaskrökarna inte drar tjuvluft någonstans.

Jag har en teori om att katten + ljuddämparen är inne på sitt sista år. Ljuddämapren har nämligen börjat låta mer och mer som en V-Twin ska låta.
Ett tag kändes den nästan strypt när jag körde och sen efter en tur med fullgas så både lät den "bra" och gick bättre. Tror något stopp därinne lossnade. Båda är förresten original.

Vad tror ni?
Är jag på rätt spår när jag misstänker katten + ljuddämparen?

Jag har samma problem...

Hur kollade du att avgaskröken inte tar in tjuvluft?

Vad är katten?

//Brad

Hur kollade du att avgaskröken inte tar in tjuvluft?

Vad är katten?
Genom att bränna mig några gånger och känna efter med handen ifall det blåste/drog vid gaspåslag.
Sen kom jag på att jag kunde göra samma sak med en pappersbit och slippa brännskador. :gnissla

Man har ju några få ställen att kolla på så det går ganska enkelt.
Uppe vid cylindrarna. Sen finns det en skarv på det främre röret vid hasplåten, samt där katten ansluter till ljuddämparen.

KAT.jpg

Katten = katalysatorn. Sitter under hojen innan ljuddämapren.

Aha! Brände mig också... :) Papper! Tack! Ska kolla!

Nytt felsymptom idag. :va
Körde en längre tur Sigtuna->Muskö normalt motorvägstempo. Väl framme så stannar jag till vid vägkanten för att fixa med hjälmkameran. Stänger av hojen och fipplar runt i 2-3 min.
Sen när jag skall starta så vill den inte. Startmotorn drar runt men den hoppar inte igång.
Det är inte som när det är kallt och den startar och dör ifall man inte använder choken.
Den vill liksom inte ens hoppa igång alls.
Testar några gånger och det är samma sak.
Testar med vridande på gashandtaget och startknapp. Den hostar till och skjuter av en redig avgassmäll samt startar.
:va

På vägen hem försökte jag återskapa situationen genom att stanna/vänta/starta men nu är det inga problem alls. Startar vid första försöket varje gång.

Kan en taskig tilltäppt katt/ljuddämpare orsaka startproblemet?
Eller skall jag börja kolla på annat?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...