Avgassmällar KTM660 efter 100-mila service.. ?

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
KTM 690 Enduro
Tja alla tokiga SM freaks!

Hämtade min 660 -04:a igår från 100-mila servicen och jag reagerade direkt över att den har avgassmällar nu när man släpper av på rullen. Innan jag lämnade in den så hade den inte ens en tendens till att smälla och leva om när man släppte av.. Vad kan detta bero på?
Jag tycker hojen går precis som den ska eller tror jag.. det är ju först nu jag har hållt ur den lite.. :yoparty

Rätt coolt när det smäller lite men man vill ju inte åka omkring med grejerna om det är skadligt för motorn? :va

/ R

Min har smällt hela tiden sedan den var ny. Om jag inte minns helt fel så beror det på att den går lite snålt om den smäller? Jag tror dock inte det är någon fara för motorn, varannan stånka smäller ju låter det som.

//Eric

Låter som dom har ställt ventilerna för snålt. Ska väl vara 0,15mm har jag för mej.

Min smäller bara när man varvar ur den riktigt...annars är den tyst som ett lamm :rolleyes: men alla stonkor smäller...så det är nog inget fel på din, den håller bara på att bli en riktig motard :D ...brukar börja gå bättre och bättre ju längre dom har gått.

Dainese skrev:
Min smäller bara när man varvar ur den riktigt...annars är den tyst som ett lamm :rolleyes: men alla stonkor smäller...så det är nog inget fel på din, den håller bara på att bli en riktig motard :D ...brukar börja gå bättre och bättre ju längre dom har gått.

Hehe! Ok, tänkte jag skulle ringa och tjöta lite med verkstan på måndag för att höra deras åsikt så får vi se om dom tycker att det är något som behöver kollas upp. Fullt ös! :banana

Tack för svaren!

Avstrypning i samband med servicen ? Smällarna kommer oftast av en tunn bränsleblandning på lågfart eller att man har ett läckage någonstans i avgassystemet (läcker in färskgaser som antänder oförbränd soppa i rören).

min bluddrar och pangar lite också när jag släpper på gasen,låter rätt gott faktiskt! inga problem,bara att köra. btw,den började panga när jag monterade sliponen. :confused:

grott mongo skrev:
min bluddrar och pangar lite också när jag släpper på gasen,låter rätt gott faktiskt! inga problem,bara att köra. btw,den började panga när jag monterade sliponen. :confused:
Se Toms svar!!!
Det ska inte vara så.

Supermoto skrev:
Se Toms svar!!!
Det ska inte vara så.

men den är ju servad på riktig verkstad. Man har ju hört flera som pangar lite när man är ute. Den går riktigt gött faktiskt,så jag misstänker ju inga fel :confused: är det skadligt för motorn? kan det bli för högt tryck i motorn om det pangar?

ja har haft samma problem, såfort man släppte på gasen kom knallarna. skruva upp tomgången lite så försvinner det (funka för mig iaf)

jonnep skrev:
ja har haft samma problem, såfort man släppte på gasen kom knallarna. skruva upp tomgången lite så försvinner det (funka för mig iaf)

Hallå Boyz o kvinnz,

Nu har jag provat att "trixa" lite och faktum är att tomgången var väldigt låg när jag hämtade den från servicen, så jag drog upp den lite grann idag och vips så vart det mycket bättre. :banana
Nu smäller det endast om jag varvar ur och släpper av.. Och det hör man ju på var och varannan stånka så jag kommer nog låta det vara nu. Till er som vill veta så var hojen redan avstrypt innan jag lämnade den för service och det är bortplockat redan från dag 1 av samma firma. :tummenupp
Jag kommer endå att ringa och meddela serviceteknikern och höra hans åsikt så jag sover bättre.. :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman