avgassbandage

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur funka de med avgassbandage på en hoj?
en dr800 motor tänkt.
i en annan tråd va de snack om att de kan bli problem :va

Lt Jake skrev:
Är det rostfritt? Annars håller systemet max ett år..
mvh/J.

de vet jag inte än :tungan
förmodligen rostfritt.
men håller de 2 år med avgassbandage e jag nöjd :D

ozeo skrev:
de vet jag inte än :tungan
förmodligen rostfritt.
men håller de 2 år med avgassbandage e jag nöjd :D

Haha, du var då inte kinkig!!
Nej, allvarligt nu, det rostar sönder på en pisskvart pga kondensbildningen vid avsvalning. Mången bilamatörer har fått lära sig det genom den hårda plånboksvägen..
/J.

Varför ska du ha avgasbandage? Har du turbo så att avgaserna inte ska svalna och minska i volym innan de når turbon?

Tänk på att blöta bandaget innan,eller ännu bättre ha det i en hink med vatten så slipper du klia dig fördärvad sen.

Grafit kliar som gullfiber upphöjt till oändligheten.

Långa farbron skrev:
Tänk på att blöta bandaget innan,eller ännu bättre ha det i en hink med vatten så slipper du klia dig fördärvad sen.

Grafit kliar som gullfiber upphöjt till oändligheten.

mmm, fina grejer! Blev snärtad i nacken med bandage av en polare. Trodde att jag skulle klia ihjäl mig..
/J.

edit; enda sättet att få det att sitta bra dessutom.

så de bli ingen fara för motorn o all värme då? :)

Lt Jake skrev:
Han bygger en caféfighter... rätt stuk.
/J.

Så det är bara för looken alltså? Ingen funktion alls eller?
Kommer inte alla som är det minsta insatta att komma fram å fråga varför han har lindat på avgasbandage?

Blir det inte skitigt?

Inte för att låta negativ.. fast det gjorde jag nog ändå :(

Fast om ni kollar var jag har för hoj så har jag inte hängt med på modet på ett tag så det är nog inget att bry sig om.

Edit: Projektet med DR800 är fruktansvärt koolt förresten! Riktigt riktigt häftigt. :Bugar

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
Så det är bara för looken alltså? Ingen funktion alls eller?
Kommer inte alla som är det minsta insatta att komma fram å fråga varför han har lindat på avgasbandage?

Blir det inte skitigt?

Inte för att låta negativ.. fast det gjorde jag nog ändå :(

Fast om ni kollar var jag har för hoj så har jag inte hängt med på modet på ett tag så det är nog inget att bry sig om.

Edit: Projektet med DR800 är fruktansvärt koolt förresten! Riktigt riktigt häftigt. :Bugar

Det primära syftet är att isolera mellan grenrör och motor-/motorutrymme. Detta pga problemet med värmeutveckling som blir på stora trimmade motorer alt turbomotorer. Dels förhindra överhettning, dels hålla insugsluften kall.
/J.

ozeo skrev:
så de bli ingen fara för motorn o all värme då? :)

Frågan är om inte din motor vill ha värmen från grenröret, den kanske "räknar med det" för att hålla rätt temperatur? Det kan nog herr Andersbrink svara bättre på..

/J.

Lt Jake skrev:
Frågan är om inte din motor vill ha värmen från grenröret, den kanske "räknar med det" för att hålla rätt temperatur? Det kan nog herr Andersbrink svara bättre på..

/J.

Nej det är ytterst ovanligt att man gör några mer vetenskapliga beräkningar av avgasystemets kylande effekt på avgaserna och beräknar avgasystemlängd efter det så ur den synvinkeln går det utmärkt att sätta på bandage.

Boris JR skrev:
Nej det är ytterst ovanligt att man gör några mer vetenskapliga beräkningar av avgasystemets kylande effekt på avgaserna och beräknar avgasystemlängd efter det så ur den synvinkeln går det utmärkt att sätta på bandage.

Det är jag helt med på, men vad jag menade var om själva motorn vill ha värmestrålningen från grenröret för att få upp/hålla rätt arbetstemperatur. Utan den strålningen så kanske motorn kyls för mycket vid tex landsvägskörning? bara en tanke..

/J.

Lt Jake skrev:
Det är jag helt med på, men vad jag menade var om själva motorn vill ha värmestrålningen från grenröret för att få upp/hålla rätt arbetstemperatur. Utan den strålningen så kanske motorn kyls för mycket vid tex landsvägskörning? bara en tanke..

/J.

Nej det är ingen risk uppvärmningen av avgasystemet är helt försummbar i samanhanget.

Lt Jake skrev:
Det primära syftet är att isolera mellan grenrör och motor-/motorutrymme. Detta pga problemet med värmeutveckling som blir på stora trimmade motorer alt turbomotorer. Dels förhindra överhettning, dels hålla insugsluften kall.
/J.

På dom flesta hojar jag sett är det oftast dåligt med motorum, motorerna sitter ju inte inbyggda direkt.. Jag förstår syftet med att ha avgasbandage på bilar eller motorer med turbo.
Annars tror jag att det är större risk för avgasröret att det blir för varmt och det blir större risk för sprickor i det men den kylande effekten från fartvinden är väl tillräcklig ändå.
Vad är det för avgastemperatur på en DR800 uppskattningsvis ni som vet?

Agent Apelsin skrev:
På dom flesta hojar jag sett är det oftast dåligt med motorum, motorerna sitter ju inte inbyggda direkt.. Jag förstår syftet med att ha avgasbandage på bilar eller motorer med turbo.
Annars tror jag att det är större risk för avgasröret att det blir för varmt och det blir större risk för sprickor i det men den kylande effekten från fartvinden är väl tillräcklig ändå.
Vad är det för avgastemperatur på en DR800 uppskattningsvis ni som vet?

vet inte riktigt men de bara strålar värme från den under sommarn så de skulle inte sitta fel..
sen komma ljuddämparn o sitta under så de bli nog varmt ändå :)

Sen är det klart att det kan vara väldans skönt med avgasbandage om röret är draget så att man råkar komma åt det. Ajajaj annars. :brinnerup

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8