Avgasrörs bygge KTM

ypvs skrev:
Ledsen att inga bilder har kommit upp än. Budade i Bryssel igår så arbetet på pipan stod still...
Idag så har arbetet kommit igång ordentligt igen dock och med lite flyt blir det start och bänkning framåt kvällen. Annars i mitten av nästa vecka. Det är helgdag i Belgien på tisdag och därmed klämdag på måndag...
Bilder är tagna allteftersom arbetet fortskridit men jag kan inte få ut dem ur kameran utan kabeln som en polare har... Fixas också ikväll förhoppningsvis...

En liten eftergift ,för en del kanske, i visuell skönhet gjorde jag idag då jag var tvungen att välja mellan en riktigt mjuk sväng för vänsterröret fram till ihopslagningen eller en lite vassare sväng för att få rören lika långa och därmed få fram pulserna samtidigt. Självklart valdes alternativ 2...
Koningen efter ihopslagnings delen är på plats, grymt porrig.
Böjen under sadeln är på plats och det är enbart sista kurvan kvar samt inpassning av ljuddämpen...
Sen blir det som sagt, bänkning med lambda, bestyckning och en extra bänkning med dB-eater...

Till ikväll (förhoppningsvis)...

Daniel...

Det ser vi fram emot, grymt nyfiken på detta projekt...
Keep up the good work fellas....
 
1a bilderna

Ok, här kommer första laddningen med bilder av prototypen. Och hur den har växt fram.
Tyvärr så kan vi inte svetsa färdigt förrän på onsdag eller torsdag och då bänkas det med. Samt tas lite nya bilder naturligtvis...
Håll tillgodo:
 

Bifogat

  • AFBEELDING 001 50%.JPG
    AFBEELDING 001 50%.JPG
    72.7 KB · Visningar: 274
  • AFBEELDING 011 50%.JPG
    AFBEELDING 011 50%.JPG
    69.9 KB · Visningar: 262
  • koning 50%.JPG
    koning 50%.JPG
    42.5 KB · Visningar: 195
  • AFBEELDING 014 50%.JPG
    AFBEELDING 014 50%.JPG
    57.9 KB · Visningar: 198
  • AFBEELDING 015 50%.JPG
    AFBEELDING 015 50%.JPG
    62.5 KB · Visningar: 267
Å så vår super uppgraderade bänk med... :)
 

Bifogat

  • AFBEELDING 010 50%.JPG
    AFBEELDING 010 50%.JPG
    69.2 KB · Visningar: 220
ypvs skrev:
Ok, här kommer första laddningen med bilder av prototypen. Och hur den har växt fram.
Tyvärr så kan vi inte svetsa färdigt förrän på onsdag eller torsdag och då bänkas det med. Samt tas lite nya bilder naturligtvis...
Håll tillgodo:
snyggt!
 
Jag besserwissar lite, men för en god sak :)

Tänk på att:

Många har elstart, till KTM är det bara 660 som är utan nu av lc4 motorerna, sedan e ju förgasarna från -03 och framåt betydligt bredare så fixa gott om space till höger om accpumpen så de inte tar i.

Tips från coachen........, men det har ni väl redan tänkt på :hihi

Finfint ser det ut ivf...... :yoparty
 
Tom Byron skrev:
Jag besserwissar lite, men för en god sak :)

Tänk på att:

Många har elstart, till KTM är det bara 660 som är utan nu av lc4 motorerna, sedan e ju förgasarna från -03 och framåt betydligt bredare så fixa gott om space till höger om accpumpen så de inte tar i.

Tips från coachen........, men det har ni väl redan tänkt på :hihi

Finfint ser det ut ivf...... :yoparty

Accpumpen ska inte vara nåt problem...
Ang startmotorn så är jag dock inte säker än. Men systemet kommer att provas in för 640 etc i nästa vecka så det kan hända att dragningen av vänsterröret kommer att få moddas lite.

Daniel...
 
Oki,akra fick ju göra om sina rör ivf tills -03 för att inte ta i.... men det såg ut att vara gott om space på bilden sedan såg jag.

Jag muppar lite till, borde de inte vara två fästpunkter på ljuddämparen så den sitter stabilar i bakramen? alltså så det inte blir brytningar i rören osv om man slår igenom på ett saftigt hopp el dyl. :va

Hoppas du fattar att jag inte klankar ned, bara spontana tankar som dyker upp. :banana


ypvs skrev:
Accpumpen ska inte vara nåt problem...


Daniel...
 
Tom Byron skrev:
Oki,akra fick ju göra om sina rör ivf tills -03 för att inte ta i.... men det såg ut att vara gott om space på bilden sedan såg jag.

Jag muppar lite till, borde de inte vara två fästpunkter på ljuddämparen så den sitter stabilar i bakramen? alltså så det inte blir brytningar i rören osv om man slår igenom på ett saftigt hopp el dyl. :va

Hoppas du fattar att jag inte klankar ned, bara spontana tankar som dyker upp. :banana


Ingen fara... Vi har faktiskt snackat om just det. Det kommer inte att bli en fästpunkt till i ljuddämparen men däremot en precis innan. Mao i röret 5-10 cm innan. Ger samma effekt. Dock så måste styrkan i fästpunkterna I ljuddämparen undersökas så inte bultarna slits ur vid en landning. Isf så får vi hänga den med något som går runt istället...
Och som sagt det är inte en produktions enhet som är på bilderna utan en prototyp. Först och främst är jag ute efter inpassning och bänksiffror, sen så ska vi se till att allt sitter kvar på hojen... Släpper inte iväg nåt förrän jag är tämligen säker på att det kommer att funka och hålla.

Dock så är varje form av frågor, förslag och funderingar ytterst välkomna. De som kommer att äga dem i framtiden kommer att vara en tämligen exclusiv skara så jag vill göra mig ytterst säker på att allt blir perfekt...

Daniel...

Daniel...
 
kommer du att prova olika rör diametrar och var kolektorn ska sitta också?? har sett endel fabrikshojar, den senaste jag såg var en husqvarna som hade dubbla rör ända bak till ljuddämparen, kolektorn satt precis före dämparen
 
men gode!
det ser verkligen grymt ut.

Ser verkligen framemot bänkningen.
Jag förstår om ni inte har nåt klart pris, men finns det det nån slags prisnivå ni kommer att ligga runt?

har beställt en 660 till våren, men inte bestämt vilket blås det blir( lutar åt ett sebring hunter titan,,,)

skynda nurå!

/raggzor
 
PD skrev:
kommer du att prova olika rör diametrar och var kolektorn ska sitta också?? har sett endel fabrikshojar, den senaste jag såg var en husqvarna som hade dubbla rör ända bak till ljuddämparen, kolektorn satt precis före dämparen

Ja, men jag vet att jag ligger ganska bra till. Jag har inte höftat till helt och hållet.
Angående kollektorn så är det samma sak. + Att det inte är en lek att flytta kollektorn hur långt bak som helst på en ktm. På en Husky är det relativt lätt dock. Jag lägger hellre bak kollektorn de ca 100 mm som är gjort och konar upp rören i två steg istället.
Men som sagt, säger bänken nej, vilket jag inte tror, så ändrar jag.

Daniel...
 
Raggarn skrev:
men gode!
det ser verkligen grymt ut.

Ser verkligen framemot bänkningen.
Jag förstår om ni inte har nåt klart pris, men finns det det nån slags prisnivå ni kommer att ligga runt?

har beställt en 660 till våren, men inte bestämt vilket blås det blir( lutar åt ett sebring hunter titan,,,)

skynda nurå!

/raggzor


Tja, eller varför inte ett Daniel Titan kanske... hehe...

Daniel...
 
Har du tänkt sälja enbart som komplett kit,eller kan man ev. köpa loss grenröret seperat :confused:
 
Busaberg skrev:
Har du tänkt sälja enbart som komplett kit,eller kan man ev. köpa loss grenröret seperat :confused:

Klart man kommer men du måste ju isf ha nåt som passar i andra änden...

Och det måste nog vara vad systemet är gjort för om du inte vill skära och svetsa om...
För min del spelar det ingen roll om du köper ljuddämparen separat så det är coolt. :brinnerup

Daniel...
 
Raggarn skrev:


Komplett...
Trakterna av 7500 skulle jag tro (med kolfiberdämp)... MEN!!!
Visar det sig att jag kan så blir det billigare... Skulle dock inte tro att det blir dyrare, men som sagt. Det är inte så lätt att säga förrän allt e klart och jag vet vad det kommer att kosta mig att producera dem... Jag kan svetsa men inte som den här killen så jag låter hellre honom göra det då han nästan är en trollkarl med en svets i näven. Så, det beror lite på vad vi kommer fram till när det är dags att starta tillverkning. + Att oavsett vad så kommer det inte att bli massor av rör som går ut till försäljning. Enbart på beställning...

Imorgon kväll så kommer grafer med lite flyt, senast torsdag kväll som det ser ut... Samt bilder på färdigt system...

Daniel...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top