Avgaspuffar!!

MIDA

Hey ho Let's go!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Från 1200cc till 125cc i ett kick!
Har en Suzuki Bandit 1200 med Yoshimura bolt on. När jag motrorbromsar smäller det och smattrar som f-n. Vad kan det bero på?
 
Oförbränt bränsle :fakta .

Justera luft/bränsleblandningen om du inte tycker om ljudet.


Jag älskar detta fenomen :D .

Edit/ Tror jag :crash .
 
Last edited:
Jo, kan ju erkänna att det låter lite mysigt. Men å andra sidan så vill jag ju ha hojen optimalt inställd.
Funderade på om det kan vara pga av osynkade förgasare eller oinställda ventiler... Den är nämligen inte servad sedan Yoshimura-bössan kom på plats.
 
Har inget med ventilspel eller synkning att göra. Finns på min trots att ventilspelet är justerat oc gasarna synkade.

Får motorn för mycket bränsle händer detta. Testa tex. att gasa till 5000rpm med lådan i neutral och snabbt slå av och på på brytaren. Då kommer det att smälla ljudligt.
 
Eller så kan det vara så att det läcker lite vid nån skarv på avgassystemet så att det kommer in luft där å på så sätt kan det oförbrända bränslet tändas.? Kan ha blitt när du bytte dämpare.

Annars kan det vara så att det var likadant innan du bytte fast det hördes inte med orginaldämpare.
 
Tack för svaren :tummenupp

Ska försöka få ordning på den idag..
 
Har likadan hoj och har också bytt till en öppen pipa.
Man måste jetta om förgasarna för att få bort smattrandet som beror på för MAGER blandning, inget annat.
Om du har andra generationens Bandit, alltså 01 eller nyare funkar följande alldeles utmärkt...
Huvudmynstycke 110 Mikuni original
Nålarna höjda så att clipset sitter i sista skåran.
Blandskruvarna på 3,75 varv från stängda.
Ett runt hål i luftburken 38 mm i diameter, borrat så det vätter upp mot tanken.
Om du kan få tag på en så är en 5 graders tändförställare en bonus.
Så fick jag bort smattrandet och fick den att dra jämnt genom hela registret.

Har du en tidigare modell av hojen så är det en helt annan bestyckning som gäller.

Finns väldigt bra tips här...
http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/banditfaq.htm#fuel_system
 
Klockrent. :tummenupp Råkar ju vara 2:a generationens bandit.
 
Glömde att trottelfjädrarna är kortade 25 mm också, det är inte nödvändigt men ger lite snabbare respons. Du kan skicka PM om du vill ha mer info.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top