Avgaspuffar TDM

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Har bytt bort min Sv650s mot en TDM 850 -2000 då jag var trött på att sitta som en fällkniv.

Hade ett arrow rör på sv och fick tag på ett leovince sbk till tdm:en.

Efter det blev det avgaspuffar vid avslagen gas och varv under 3000 rpm.
Gott störande tycker jag.

Först hade jag inte fått tätt skarvarna riktigt så jag gjorde om det rätt, men ingen skillnad

Det satt ett K&N luftfilter i den så jag bytte till ett vanligt, men ingen skillnad

Synkade förgasarna då de inte var lika, ingen skillnad.

Fick råd att justera pilotskruvarna. Har justerat de skruvarna hit o dit x antal gånger men ingen skillnad.

Köpte en db killer som efter lite modifiering fick att passa, men inte det hjälpte heller, nu lät hojjen som en traktor på lägre varv!!!
Tog en killer med 32 mm innerrör då det blir samma area som på originaldämparna.

Där jag köpte hojjen har dom inte haft någon innan med annan dämpare på så dom har ju ingen generallösning heller.

På sv belv det ju bra direkt utan några ändringar så jag trodde att det skulle bli lika bra på denna men icke.

Det enda som väl är kvar är väl omjettning men vet ju inte om det hälper heller? Enl ett TDM forum så puffar det för en del andra med medans det är skapligt bra för några som bytt till dyno jet tex. Någon fick tyst på det med en db killer.

Nån som har nåt bra förslag?

vad tycker ni? Låter det fräckt med puffing eller är det = klantskalle-som-inte-har-ordning-på-hojjen?

Kan tillägga att så fort minsta gasrörelse sker så blir det borta och även om jag ger den lite choke.

har det på min, men inget jag stör mig på direkt..
Låter snarare lite coolt med avgasknallar på en R-1000 med GP rör..:D

Om du får dom vid avslag på gas så är det väll fullt normalt.

Jag tycker det låter skit gött!

Ok hehe, kanske fåt stå ut med det då. Den låter ju annars gott. En arbetskompis med en HD låg efter mig på väg hem efter jobbet och han sa att han knappt hörde sin hoj! Ändå har han Screaming Eagle på sin.

Avgaspuffar

Hade avgaspuffar på min FZ6 när jag tog bort katten och satte dit GPRslipon.
Justerades lätt genom Exhaust Gas Volume via dislpayen.

Verkar som puffarna kommer när den är för snålt ställd? Då du har förgasare blir det väl till att byta munstycken?

Avgasknallar innebär väl om jag förstått det rätt att soppa eftertänder i avgassystemet vilket innebär att hojen går ngt fett el är jag helt ute och cyklar ??:confused:

Ngn med bättre kunskaper som kan förklara detta fenomen lite närmare ??

Avgasknallar innebär väl om jag förstått det rätt att soppa eftertänder i avgassystemet vilket innebär att hojen går ngt fett el är jag helt ute och cyklar ??:confused:

Ngn med bättre kunskaper som kan förklara detta fenomen lite närmare ??

Du e helt rätt ute, (går fet) oförbänd bensin som antänds i avgasröret som blir avgaspuffar, kan ej förklara vidare.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt