Avgasporten på Honda CR 125 årsm 1989

Fradz

Medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
WR250F -02
hej, den pinnen som öppnar och stänger avgasporten var i mycket dåligt skick så när jag skulle byta kolv så gick den av på mitten, jag vet inte alls vad det är för del och hur man får tag i det, har försökt att googla om det men finner inga riktiga svar, och min cross går lika bra som den alltid gjort, men läste någonstans att den tappar 10 hk på toppvarv, då måste den ha varit ur funktion sen första gången jag körde den :p min bror hade den i några år innan jag fick den,

Frågan? vad heter den pinnen som sticker upp och öppnar ventilen vid 5000rpm ?

Länk? om var man kan köpa den och vad den heter.

skulle jag märka stor skillnad när den funkar tro ?

tacksam för svar :) :Bugar

Det är en axel kort och gott. På sprängskisser brukar man kalla den för "shaft" .
Att den gått av verkar konstigt och ovanligt, och ja, öppnar den inte porten tappar du MYCKET effekt... nästintill okörbar säger jag

Den tappar ju endast effekt om du har porten stängd ja, men gick den sönder och du kör utan får den bara mer ketchup och blir lite mer (är det möjligt :va) på/av

den hade på något sätt blivit böjd, antagligen min bror som monterat den fel eller så gjorde jag och pappa det efter vi renoverade motorn, så har den blivit utsliten och pappa bara rörde vid den så gick den av,

för ett tag sen så blöddra den SÖNDER vid ungefär 6000 rpm, men det fixa sig sen, och jag kan öppna/ stänga porten själv, har ställt den på halvt öppen nu men den stänger sig / öppnar sig och stannar i det läget pga vibrationer

måste verkligen få reda på hela namnet på den delen och var man kan köpa eller om man kan konstruera en ´likadan själv, har mycket metall osv tillgångar

den hade på något sätt blivit böjd, antagligen min bror som monterat den fel eller så gjorde jag och pappa det efter vi renoverade motorn, så har den blivit utsliten och pappa bara rörde vid den så gick den av,

för ett tag sen så blöddra den SÖNDER vid ungefär 6000 rpm, men det fixa sig sen, och jag kan öppna/ stänga porten själv, har ställt den på halvt öppen nu men den stänger sig / öppnar sig och stannar i det läget pga vibrationer

måste verkligen få reda på hela namnet på den delen och var man kan köpa eller om man kan konstruera en ´likadan själv, har mycket metall osv tillgångar

Som jag sa tidigare, "avgasportsaxel" .
Avgasporten ska vara stängd från början för att sedan öppna vid ett visst varvtal, det hoppas jag du vet?
En 125cc som inte öppnar porten är katastrof. = moped
En 125cc men konstant öppen port är körbar, men inte mycket mer, blir som en 70tals cross och knappast roligt. Jag rtcker du ser till att fixa det, den sitter där av en anledning. Och se till att sätta den i rätt läge, det finns säkerligen markeringar.
Ladda ner en manual och sprängskisser nånstans.

Som jag sa tidigare, "avgasportsaxel" .
Avgasporten ska vara stängd från början för att sedan öppna vid ett visst varvtal, det hoppas jag du vet?
En 125cc som inte öppnar porten är katastrof. = moped
En 125cc men konstant öppen port är körbar, men inte mycket mer, blir som en 70tals cross och knappast roligt. Jag rtcker du ser till att fixa det, den sitter där av en anledning. Och se till att sätta den i rätt läge, det finns säkerligen markeringar.
Ladda ner en manual och sprängskisser nånstans.

"Frågan? vad heter den pinnen som sticker upp och öppnar ventilen vid 5000rpm ?"

så svar: ja jag vet att den öppnas vid ett visst varvtal, du behöver inte dumförklara mig för att jag inte vet vad det heter.

jag försöker fixa den nu, men behöver hjälp eftersom att jag inte har någon som helst erfarenhet av att ha en " avgasportsaxel " men förstår inte hur det kan vara en axel när det är en arm.

Kunde inte din honda-återförsäljare hjälpa dig eller peka dig i rätt riktning altså?

"Frågan? vad heter den pinnen som sticker upp och öppnar ventilen vid 5000rpm ?"

så svar: ja jag vet att den öppnas vid ett visst varvtal, du behöver inte dumförklara mig för att jag inte vet vad det heter.

jag försöker fixa den nu, men behöver hjälp eftersom att jag inte har någon som helst erfarenhet av att ha en " avgasportsaxel " men förstår inte hur det kan vara en axel när det är en arm.

Ja det är ju inte lätt att hänga med på vad du babblar om. Men den trevliga tonen får ju såklart en att vilja hjälpa dig?! :va

Ser ut som något liknande jag har på min mtx från 87.

Det verkar vara en form av kammare som är öppen från början och stängs vid ett visst varvtal, som påt ungefär ökar storleken på expansionskammaren. Eller ökar volymen för avgaserna iaf.

Sett en kurva i nån handbok för min, och det enda den gör är att ge en lite rakare kurva, minska ner en svacka alltså.

Men ställ den i stängt läge och kör du, jag tror inte att den gör så mycket att du behöver oroa dig för effektförluster i mellanregistret.

EDIT: Skrev fel tidigare och ändrade

Last edited:
har inte varit där än, men har hittat en sprängskiss på avgasporten :)

http://images.cmsnl.com/img/partslists/exhaust-manifold-87-89-cr125r-89-us_bighu0261e0501_6d33.gif

NR 12 är saken som gått isönder, den långa armen längst upp.

tack för hjälpen :)

Dum fråga men har du försökt med länken som står på skissen?

Fattar jag det rätt om det är själva momenstaget du saknar

eller är det armen på avgastrumman?

Hursom helst så måste detta fungera

En halvstängd port ger bara massa värme som inte är bra för kolv och ringar

Nu är det RIKTIGT låg nivå......

Hänger inte med nu..

Stängt läge = Endast normal avgasport, inget variabelt, inget som stryper. Endast att den extra kammaren är stängd som minskar effekten på toppen.

Därför den stänger när den kommer upp i varv.

Har själv kollat på mekaniken på min hoj som har samma princip, den stänger av kanalen till extra kammaren när man kommit upp till 6k (på min)
Med hjälp av nått som liknar en variator.

Fungerar inte staget till det som öppnar och stänger kammaren är mitt tips att ställa den i stängt läge och köra oldschool :)

Hänger inte med nu..

Stängt läge = Endast normal avgasport, inget variabelt, inget som stryper. Endast att den extra kammaren är stängd som minskar effekten på toppen.

Har själv kollat på mekaniken på min hoj som har samma princip, den stänger av kanalen till extra kammaren när man kommit upp till 6k (på min)

Fungerar inte staget till det som öppnar och stänger kammaren är mitt tips att ställa den i stängt läge och köra oldschool :)
Antar att vissa förväxlar atac med "riktig" avgasport.

ATAC= skit i den, det var troligen ett försök att komme med något nytt utan patentintrång(läs yamaha).

Avgasport= ett måste, alla riktiga hojar har den.:yoparty

Hänger inte med nu..

NEJ,en hög avgasport ger mest toppeffekt,en låg avgasport ger botteneffekt.så oavsett var du ställer den förlorar du effekt på ett annat ställe.
därför är den rörlig.på hpp som denna hög vi pratar om har så är det ett cetrifrugallager som börjar öppna vid 6300 varv ca och är färdig öppnat vid 7200.dessa lager går att förändramed schims beroende på avgasportshöjd.
dessa har alltid en stängd port obelastad.
det du pratar om med extra kammare kallas atac och fungerade inte ens ordentligt på skrivbordet,dessa ökar expansionskammarvolymen vid lågt varvtal och togs direkt bort på alla tävlingscrossa av hrc,så bra var de....

ATAC= skit i den, det var troligen ett försök att komme med något nytt utan patentintrång(läs yamaha).

Atac! Så var det ja!

Hehe, ja det är väl självklart :hihi

NEJ,en hög avgasport ger mest toppeffekt,en låg avgasport ger botteneffekt.så oavsett var du ställer den förlorar du effekt på ett annat ställe.
därför är den rörlig.på hpp som denna hög vi pratar om har så är det ett cetrifrugallager som börjar öppna vid 6300 varv ca och är färdig öppnat vid 7200.dessa lager går att förändramed schims beroende på avgasportshöjd.
dessa har alltid en stängd port obelastad.
det du pratar om med extra kammare kallas atac och fungerade inte ens ordentligt på skrivbordet,dessa ökar expansionskammarvolymen vid lågt varvtal och togs direkt bort på alla tävlingscrossa av hrc,så bra var de....

JA du har helt rätt, jag har samma åsikt, förutom att det är en annan sak :P

Jag visste inte namnet på systemet, ATAC står det ju på min cylinder men visste inte att de va så det hette :hihi

Iaf, så det är precis som ja säger tidigare, funkar den så fine, men är den ur funktion såsom ett trasigt stag så ställer man den i stängt läge och kör!

nja,yamaha hade yeis och gick ut på att när redarna var stängda så skulle överskottsfärskblandningen lagras i en burk istället för att gasflödet skulle stanna upp.efter som burken var homoligen så funkade det bättre teoretiskt.på tävlingscrossarna satt det en redventil på denna burk och överskottsgasen gick rakt ut.det funkade skit eftersom den tog in grus den vägen så till 82 kastade yamaha den och bygde ypvs.om man ska prata konstruktioner baserad på volymförändringar.

ypvs är den konstruktion som funkade bäst i många år.bara en rörlig del.
ett helvete var kips,kawasakis variant.vart annat år bytte de konstruktionsideer fram och tillbaka och flyttade runt dessa små läckande rullar.
vi pratar sapc en annan ggr...
nördade loss lite men förstod att du jämförde atac med ypvs,jag jämförde mer konstruktionerna...
,honda lyckades ju inte försen 87,men å andra sidan så drog de inte in kylet i styrhuvudet,det var riktigt dumt gjort av yamaha.....

Last edited:
Nu kan jag ha fel, men den som visas i sprängskissen är en atac, således påverkar den inte avgasportens höj utan bara resonansen.

edit, vi pratar väl om en -89 cross?

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard