Avgasporten 2-takt

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tjena!

Nu är det såhär att motorn till avgasporten har varit tragsig en lite tid men nu har jag köpt en, porten hade fastnat så jag ställde den i översta läget. Då kom all effekt vid 8 tusen varv.

Så nu har jag gjort så den går lätt igen MEN det verkar som att motorn till avgasporten går åt fel håll? på låga varv och när man startar den så är den i sitt innersta läge=avgasporten helt öppen. Det ska ju den vara vid höga varv? sen när jag varvar så släpper den så att avgasporten kan åka ner? det ska väl vara tvärt om?
nån som har eller haft en 2-taktare och vet nåt? har inte ändrat på nåt, så det måste vara nå elfel kanske?

Ajusste när jag kör nu så drar den bara på låga varv och på höga varv så varvar den bara=finns ingen effekt så det verkar som att porten är stängd.

Hoppas nån vet bättre än i 125cc forumet.
/David

Jag tror att du måste ställa in avgasporten, alltså kalibrera den igen.
Vet inte exakt hur det går till på din motor, kanske någon annan som vet?

Men du kan kolla HÄR hur man ställer in portarna på RGV250, borde vara ungefär likadant på din RS...

McFille skrev:
Jag tror att du måste ställa in avgasporten, alltså kalibrera den igen.
Vet inte exakt hur det går till på din motor, kanske någon annan som vet?

Men du kan kolla HÄR hur man ställer in portarna på RGV250, borde vara ungefär likadant på din RS...

De kanske man måste göra men det är de att den ser ut så här http://www.aprilia.no/spdetails.asp?tav=41&cat=340X den är alltså bara styrd med en vajer.

Nu hitta jag tror jag, http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?s=&threadid=7666&highlight=power+valve+problems

Men jag har ingen manual? håller på och frågar dom hur man resettar power valven.

Last edited:
Det e bara att fråga på, de kan säkert det.
Är inte superhaj på gamla aprillias...men det är med största sannolikhet inställningen på avgasporten som spökar...

McFille skrev:
Det e bara att fråga på, de kan säkert det.
Är inte superhaj på gamla aprillias...men det är med största sannolikhet inställningen på avgasporten som spökar...

Japp, nu har jag fått den informationen jag behöver, tack iaf!! :)

Har för mig att den ska vara öppen på tomgång för att inte sota igen och sen öppna vid 5-7nångång..

Sen att den gammla har fastnat ihop löser man lätt med lite 5-56 och lite våld.. :tummenupp

Mina portar står öppna från början, tills hojen har startat. Kan det vara nåt sånt?

PacMan skrev:
Mina portar står öppna från början, tills hojen har startat. Kan det vara nåt sånt?

Japp, det måste vara så! såg att de stog på en bild. Men vajern är av så jag har beställt en ny, den öppnade inte helt pga att vajern hade skadats så den inte gick in i skydden. Snart är de fixxat :tummenupp

Edholm skrev:
Har för mig att den ska vara öppen på tomgång för att inte sota igen och sen öppna vid 5-7nångång..

Sen att den gammla har fastnat ihop löser man lätt med lite 5-56 och lite våld..

Japp, fixade det snabbt. :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...