Avgasportarna, glömde dessa

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dom sitter mellan grenrören och avgasportarna. Jag glömde dessa vid montering, frågar är ju nu om dessa är av någon betydelse?
Ok, jag vet att dem finns där av någon anledning.. men vilken?

Skall bänka hojen och missade dessa.. såvitt jag vet & hör sitter det tätt som det gör utan dessa monterade är det ok då? :va

Last edited:
Muggen skrev:
2066364 Dom sitter mellan grenrören och avgasportarna. Jag glömde dessa vid montering, frågar är ju nu om dessa är av någon betydelse?
Ok, jag vet att dem finns där av någon anledning.. men vilken?

Skall bänka hojen och missade dessa.. såvitt jag vet & hör sitter det tätt som det gör utan dessa monterade är det ok då? :va

sätt dit dom så fort du har tid. Inte farligt att bänka utan men det kommer säkert att börja läcka snart utan dessa. Plus att om du kör länge utan så kommer du få en del att rengöra, innan du kan få dit dom igen.

Verkar vara utjämningar av övergången mellan topp och avgasrör. Utan dessa skulle jag tro att turbulensen ökar, och möjligen blir det oxå ett litet effekttapp som följd.

Dr.Bike skrev:
2066593 Verkar vara utjämningar av övergången mellan topp och avgasrör. Utan dessa skulle jag tro att turbulensen ökar, och möjligen blir det oxå ett litet effekttapp som följd.

Har rivit o kikat lite närmare nu, dessa ringar är mindre än mynningen från motorn. Jag kommer genast i banorna att det skulle bli svårare att trycka ur avgaserna från motorn, att dem skulle agera motstånd? :confused:

En bild säger mer än tusen ord!

Last edited:
Muggen skrev:
2066810 Har rivit o kikat lite närmare nu, dessa ringar är mindre än mynningen från motorn. Jag kommer genast i banorna att det skulle bli svårare att trycka ur avgaserna från motorn, att dem skulle agera motstånd? :confused:

Ja! Det var exakt så jag menade! :)
Men en bild är ALLTID bättre ja!
Men... ringen ska väl vara vänd INÅT så det där hacket INTE uppstår?

Muggen skrev:
2066810 Har rivit o kikat lite närmare nu, dessa ringar är mindre än mynningen från motorn. Jag kommer genast i banorna att det skulle bli svårare att trycka ur avgaserna från motorn, att dem skulle agera motstånd? :confused:

OBS Strypning OBS! :näsblod He nä jag vet inte men det ser nästan ut som det.. :tungan

Dr.Bike skrev:
2066826 Ja! Det var exakt så jag menade! :)
Men en bild är ALLTID bättre ja!
Men... ringen ska väl vara vänd INÅT så det där hacket INTE uppstår?

Faktiskt inte :mattias
Ringen skall in i grenrören, dem kom med grenrören och ritningen till dem säger att dem skall in där..

Logiken säger att dem är som ett motstånd och det är ju inte bra om man vill ha ut så mycket effekt som möjligt?

Muggen skrev:
2071549 Faktiskt inte :mattias
Ringen skall in i grenrören, dem kom med grenrören och ritningen till dem säger att dem skall in där..

Logiken säger att dem är som ett motstånd och det är ju inte bra om man vill ha ut så mycket effekt som möjligt?

Logiken säger även att de kan fungera som en "stepped header" vid höga varvtal och hjälper till att minimera bakpulsen som kan störa "overlap charge". Avgasrör, speciellt headers, ska inte vara FÖR grova, de ska vara avstämda för motorn. Förmodligen har Honda givit de där rören någon minuts tankeverksamhet.

andersbrink skrev:
2071769 Logiken säger även att de kan fungera som en "stepped header" vid höga varvtal och hjälper till att minimera bakpulsen som kan störa "overlap charge". Avgasrör, speciellt headers, ska inte vara FÖR grova, de ska vara avstämda för motorn. Förmodligen har Honda givit de där rören någon minuts tankeverksamhet.

det är ett mig helsystem :)
Men va säger ni, montera eller inte :va

Dem bör ju finnas av en anledning.. så ja börjar riva nu. Säg gärna va ni tycker o tänker så slutar jag direkkt :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti