Avgasport till Suzuki RG 125f knackar

stefan123

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG125f -92
Hej.

Jag har problem med min suzuki RG125F -92.
Det går jäättedåligt på låga varv och ALLT kommer först vid 9000rpm.

Den har precis fått avgasportarna / angasventilerna bytta av MC-mekaniker i tyresö. Varje gång jag vrider på tändningen så hör jag ett knackande ljud. Mekanikern påstår att det är den lilla motorn som låter så..:confused:

något är fel, kan någon hjälpa mig med att berätta vad som ska göras, var jag ska börja felsöka eller vad jag ska säga till mekanikern? Jag betalade dyrt för arbetet som han gjort...

//Stefan

Hej!
Plocka bort sidokåpan på hojen så att du ser "servomotorn" som vrider runt avgasventilerna. Vrid på tändningen och kolla att motorn rör sig för det ska den göra när man slår på nyckeln. Starta motorn och varva upp till ca. 7000 rpm då ska servomotorn öppna i det första läget, det andra kommer vid ca 9000 om jag inte minns fel.
Det finns en bricka med märkningar som visar hur servomotorn ska stå enligt varvtal, annars är det nått annat på tok.

Bytte han avgasventilerna på den annars kan det ju hända att du håller på att tappa in en i cyllen som det gick för mig med min rg125f

Lycka till :)

kanske inte är till så mycket hjälp men det att mekanikern säger att det är motorn som knackar... visst motorn låter men den knackar inte. du hör ett litet pipande ljus som låter som en elmotor om du förstår vad jag menar.

Jag hittade felet. Det där är en bild på hur drevet så ut som elmotorn ska driva. Det sitter ett litet ståldrev på elmotorn som driver detta stora plastdrev som i sin tur får 2st. "vajrar" att röra på sig som sedan i sin tur driver avgasportarna.. Det som knackade var väl det lilla drevet som slog emot det stora.

http://stn.homeftp.org:81/elmotor.JPG

Jag har skällt på mekanikern som sa till mig "det ska låta sådär" och han ska fixa felet utan att jag behöver betala för det :tummenupp

tack för hjälpen!
//Stefan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!