Avgaspackning

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Nagu
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Hur viktigt är det att det är det att inte avgaspackningen "Mellan cylinder och krök" läcker på en tvåtaktare? Om det är viktigt vilka symptom kan uppstå?
 
Du kan få en ganska stor effektförlust.

Om det är skadligt vet jag inte direkt.
 
Som sagt, du tappar en del effekt över lag i motorn. Om det är direkt skadligt vet jag inte helt 100 % säkert, men i långa loppet kan det ju inte vara bra. Äh, lägg du en hundring eller så på att köpa packningar. Ingen större investering, men ack så bra att ha! :tummenupp
 
Ska inte vara skadligt för motorn men du får som sagt en effektförlust och en högre bränsleförbrukning på din nu lägre effekt..
Fråga: läcker den luft(rök) eller rinner de lite oförbrända avgaser bara?
 
philsson skrev:
Ska inte vara skadligt för motorn men du får som sagt en effektförlust och en högre bränsleförbrukning på din nu lägre effekt..
Fråga: läcker den luft(rök) eller rinner de lite oförbrända avgaser bara?

Varför inte det? Den bör ju isåfall också få i sig för mycket luft. Inte mycket men dock.
 
philsson skrev:
Ska inte vara skadligt för motorn men du får som sagt en effektförlust och en högre bränsleförbrukning på din nu lägre effekt..
Fråga: läcker den luft(rök) eller rinner de lite oförbrända avgaser bara?

Svar: Kommer mest ut oförbränd tvåtakts olja.
 
Vi vilka varv tappar jag effekt mest? jag tänkte bara för den känns väldigt slö på lågt varvtal.
 
Vastrix skrev:
Varför inte det? Den bör ju isåfall också få i sig för mycket luft. Inte mycket men dock.
Du syftar på insuget?.. jaa du det är frågan.. vart begränsningen ligger.. kan den få in mer luft i insuget?.. brukar vara där "problemet" sitter.. alltså där det är smalast.. tror inte den får in mer luft.. (egna spekulationer).. om den får in mer luft blir det ju snålare blandning vilket inte är bra.. men jag tror inte det handlar om några större mängder och ska nog inte vara nån fara om det nu skulle vara så att det kommer mer luft..

Casanova skrev:
Svar: Kommer mest ut oförbränd tvåtakts olja.
Det ska du självklart åtgärda.. kontrollera bestyckningen och oljeblandningen om det kommer mycket olja ur. Det hade vart värre om det kom ur avgaser..

Casanova skrev:
Vi vilka varv tappar jag effekt mest? jag tänkte bara för den känns väldigt slö på lågt varvtal.
Enligt min logik så borde den gå bra på låga varv och sämre på höga eftersom trycket på den dåliga packningen är högre på högre varv.
Å andra sidan kan man tänka sig att eftersom motståndet ska vara högt för att få ut bra effekt på låga varv så kan det försämras och att eftersom det söks lite motstånd på höga varv så går den dåligt på låga men bra på höga..
 
För att göra slut på en del av spekulationerna i denna tråd.....

Läckande avgaspackning är inte skadligt för motorn så länge det inte läcker nått enormt. Om en del av gaserna läcker ut fungerar inte pipans avstämmning helt korrekt och man tappar en del effekt, var detta inträffar beror på när läckaget orsakar dysfunktion i avgasystemet.
Det skall dock läcka rätt mycket innan man märker av det effektmässigt, ser du lite rök som läcker ut när du står och varmkör är det inget du behöver fixa såvida du inte är RR nerd som behöver varje 1/10 häst eller putsbög som inte vill ha olja på cylindern.
 
Byte avgaspackningarna igår, måste säga att hojen blev mycket bättre att köra framförallt på låga vara. Så nu går den fint och jämt över hela registret. Glömde ju att nämna förut att det var en två cylindrig cykel som jag hade.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top