Avgaslukt?

Hoobs

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Honda Hornet 600
Jag har precis köpt mig en -02 Honda Hornet och fick mitt mc kort i onsdags (4 april). Fan vad kul jag har haft sedan dess!!! :lol

Men en fråga:
Jag luktar avgaser! Jättemycket, vad kan det bero på?
Det borde inte vara så tycker jag, ingen av polarna luktar så. Kan det vara att jag kör på 98 oktan?
Kollade oljan och den är över översta sträcket oxo, den är precis nyservad så verkstaden ska få höra!

Stort grattis

Hoobs skrev:
Jag har precis köpt mig en -02 Honda Hornet och fick mitt mc kort i onsdags (4 april). Fan vad kul jag har haft sedan dess!!! :lol

Men en fråga:
Jag luktar avgaser! Jättemycket, vad kan det bero på?
Det borde inte vara så tycker jag, ingen av polarna luktar så. Kan det vara att jag kör på 98 oktan?
Kollade oljan och den är över översta sträcket oxo, den är precis nyservad så verkstaden ska få höra!

Skumt att du luktar avgaser, du kanske ligger för nära polaren framför
:yoparty

Skämt å sido, kanske läcker nånstans, men borde blåsa bort ändå :va

Hur mår avgassystemet? Sotigt? Sotpartiklar kan då lossna, och dessa kan sätta sig överallt....och ihop med oförbränt/halvförbränt bränsle så...doftar det mumma! :D

Detta gäller HELA systemet, från fästet vid cylinder till ände på dämpare.

Har samma problem med min XR650.
Ryggen på jackan luktar SKIT!
Jag har precis skaffat den, efter service (med ny olja) luktade den trevligare.
Nu testar jag med att stänga av soppakranen men har inte utvärderat det riktigt ännu. Har testat lite olika bestyckningar också, spelar ingen roll. Den drar ingen olja heller. Systemet läcker inte...
Spelar ingen roll om jag löder på som ett cepe eller tuffar i stan, jag luktar ändå skit!
/fredde

e det inte så att ni har rören högt upp..då virvlar sig avgaserna o fastnar på ryggen på era jackor..lite moppesyndrom om ni fattar...

Kolla så vevhusventilationen är tät, kan orsaka avgaslukt på märkliga ställen.

Hur kollar man att vevhusventilationen är tät då?
Och avgassystemet, vad gör man om det är en massa sot i det som Mr Edholm skriver?

Last edited:
NÖDSKÖNT!!!
Den illaluktande avgaslukten som stank om min jacka har nu försvunnit!

Jag körde ur den 98 oktaniga soppan i hojen och tankade i 95 oktan och vips så försvann det!

Jag fattar inte hur det kan vara så men det finns det säkert någon som har någon bra förklaring på i detta forum.

jag luktar också avgaser men dock inte överdrivet mycket och min e relativt ny jag tror det handlar om hur mycket man drar på :)

Jag har fått för mig att den går bättre nu oxo, den går mjukare på nåt sätt. Känndes mer stabil genom hela registret.

Kanske inbillning men ändå...

Hoobs skrev:
Jag har fått för mig att den går bättre nu oxo, den går mjukare på nåt sätt. Känndes mer stabil genom hela registret.

Kanske inbillning men ändå...
Hojen är byggd för 93/95 oktan. Chansen finns faktiskt att den gick sämre på 98 så det var bara bortkastade pengar.

När man åker bak på en 04- R1:a så stinker man avgaser som bara den

Har man högt avgassytem och kör sakta(läs under ca 70km/h) så kan man lukta illa om kläderna i flera dar, speciellt om hojen inte går som den ska. Min gick tokfett och i en kortegekörning så fick jag ont i huvudet, plus alla som körde bakom....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT