Avgasknallar vid avslag

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej

Hur är det nu? Min rsv 1000 baktänder så in i helv.. Vid gasavslag (speciellt vid ordentliga varvningar). Däremot mycket mindre på kvällar/ mornar när syrehalten är hög. Är det då för att hojen går för fett eller för snålt?
 
syrehalten är konstant. Det som kan ändras är luftfuktighet och även densitet.

vanligtvis när det baktänder så är det att det läcker in luft nånstans i avgasröret
 
1. Avgör om den baktänder eller framtänder.
Din beskrivning får mig att tänka för fet och den framtänder när icke förbränd bensin träffar det heta röret.
 
Har den alltid gjort det? eller har den börjat nu?.
 
Synkat gasspjällen på sistone? Är dom det minsta osynkade knallar det friskt när man slår av. Även med insprut.
 
När det avgassmäller på avslag är blandningen för klen och inte för fet. Ignorera avgassmällarna, speciellt med öppnare avgassystem. Det är lögn i helvete att fetta upp en modern hoj på höga varvtal samtidigt med noll gaspådrag.
 
Hade ganska mycket så på min gamla Ducati. Där var det en spricka i avgassystemet som släppte in tjuvluft. Så kolla avgasystemet så det är tätt.. Skarvar och så vidare.
 
När det avgassmäller på avslag är blandningen för klen och inte för fet. Ignorera avgassmällarna, speciellt med öppnare avgassystem. Det är lögn i helvete att fetta upp en modern hoj på höga varvtal samtidigt med noll gaspådrag.
Ja har det stämt innan och man inte ändrat nåt ska man låta bli mappning/bestyckning.
 
Har inte haft hojen så länge, det har nog alltid varit så. Kn filter och slipon är på den men ingen mappning med pc3 dylikt är gjord. Aprilian har ju två olika mappningar man kan välja på men det måste man ändra i verkstad med rätt utrustning. Provade att ändra till original piporna och då låter det ju inte så mycket men man hör ändå att det baktändwr lika mycket i princip. Som sagt det baktänder mindre på kvällen. Hojen går för övrigt bra ska tilläggas.
 
Last edited:
Jag går fortfarande på vad du säger att det smäller MINDRE morgon och kväll då du har lägre temp och högre densitet i luften. Hade den gått tunn hade den smällt mindre på dagarna då det är varmt ute...
Mina två öre.
 
Har inte haft hojen så länge, det har nog alltid varit så. Kn filter och slipon är på den men ingen mappning med pc3 dylikt är gjord. Aprilian har ju två olika mappningar man kan välja på men det måste man ändra i verkstad med rätt utrustning. Provade att ändra till original piporna och då låter det ju inte så mycket men man hör ändå att det baktändwr lika mycket i princip. Som sagt det baktänder mindre på kvällen. Hojen går för övrigt bra ska tilläggas.

Kolla de små slangarna som sitter på vänster sidan på spjällhuset om det är någon spricka i dem.
 
syrehalten är konstant. Det som kan ändras är luftfuktighet och även densitet.

vanligtvis när det baktänder så är det att det läcker in luft nånstans i avgasröret

Syrehalten är inte konstant beroende på om du skiftar att färdas på låg respektive hög höjd. :crash
 
Jo, den är alltid 21% om du är utomhus

Menar du vikt- eller volymprocent?

Jag tror att den går för snålt på lågvarv eller att det läcker IN luft i avgassystemet.
 
Menar du vikt- eller volymprocent?

Jag tror att den går för snålt på lågvarv eller att det läcker IN luft i avgassystemet.

Jag är inte direkt nån fysikprofessor utan lutar bara tillbaks på vad man lärde sig i grundskolan. Kanske kan det finnas variationer som har betydelse i labratoriemiljö.

Men för en sugmotor gör dte iaf ingen skillnad, skillnaden består i att det vid havsnivå är 1 atmosfärs tryck som pumpar in luft i cylindrarna, och på toppen av everest är det 0.3 atmosfärers tryck. Så visst fan går en motor skit på hög höjd men är inte pga att det är lägre syrehalt iaf.

men är väl volymprocent skulle jag tro
 
Jag är inte direkt nån fysikprofessor utan lutar bara tillbaks på vad man lärde sig i grundskolan. Kanske kan det finnas variationer som har betydelse i labratoriemiljö.

Men för en sugmotor gör dte iaf ingen skillnad, skillnaden består i att det vid havsnivå är 1 atmosfärs tryck som pumpar in luft i cylindrarna, och på toppen av everest är det 0.3 atmosfärers tryck. Så visst fan går en motor skit på hög höjd men är inte pga att det är lägre syrehalt iaf.

men är väl volymprocent skulle jag tro

Helt riktigt, i en tunnare atmosfär får du in samma flöde, men procenten oxygen är lägre pga det lägre trycket. Oavsett höjd så påverkar även värmen i luften. Hög värme - luften har expanderat och en lägre volymprocent oxygen följer med in.
Låg värme - luften har högre densitet och fler oxygenatomer att fylla förbränningsrummet med. Alltså går en hoj med fet bränsleblandning bättre i kall luft. Men eftersom TS moppe har öppnade andningsvägar och ingen ommappning stämmer inte detta.
Häng med här, min teori är fortfarande att gasspjällen är osynkade d.v.s att ett eller flera spjäll stänger mer än de andra på tomgång och lågfart, alltså får dessa en fetare blandning pga att just dom spjällen släpper förbi mindre luft, och en del av denna blandningen som passerar förbi oförbränd smäller i de heta avgaspiporna.
Kolla gärna upp det och återkom! Kan som sagt ha fel, men jag har synkat flera hojar än en med samma symptom och det har försvunnit.
 
Helt riktigt, i en tunnare atmosfär får du in samma flöde, men procenten oxygen är lägre pga det lägre trycket. Oavsett höjd så påverkar även värmen i luften. Hög värme - luften har expanderat och en lägre volymprocent oxygen följer med in.
Låg värme - luften har högre densitet och fler oxygenatomer att fylla förbränningsrummet med. Alltså går en hoj med fet bränsleblandning bättre i kall luft. Men eftersom TS moppe har öppnade andningsvägar och ingen ommappning stämmer inte detta.
Häng med här, min teori är fortfarande att gasspjällen är osynkade d.v.s att ett eller flera spjäll stänger mer än de andra på tomgång och lågfart, alltså får dessa en fetare blandning pga att just dom spjällen släpper förbi mindre luft, och en del av denna blandningen som passerar förbi oförbränd smäller i de heta avgaspiporna.
Kolla gärna upp det och återkom! Kan som sagt ha fel, men jag har synkat flera hojar än en med samma symptom och det har försvunnit.

Ok ska kolla spjällen. Den drar inte tjuvluft vad jag upptäcket i alla fall.
 
Jag går fortfarande på vad du säger att det smäller MINDRE morgon och kväll då du har lägre temp och högre densitet i luften. Hade den gått tunn hade den smällt mindre på dagarna då det är varmt ute...
Mina två öre.

Ja det var min gissning också innan trådstarten men ville dubbelkolla.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top