Avgasknallar NX650 Dominator

Brad

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Enskede
Hoj
Snart en Dominator som skall byggas om
Hej,

Jag behöver hjälp. Har läst alla andra trådar om detta fenomen och har testat allt men inget hjälper...

Så här är min situation: Har en Dominator från -96 som jag byggt om (ganska kraftigt). Tagit bort luftburken och har ett KN filter direkt på förgasaren. Avgassystemet är specialtillverkat av en kille som gjort system till många cyklar och ljuddämparen är en shorty. Så det är mao ett helt öppet system. Visste ju att jag var tvungen att bestycka om vilket jag har gjort. Började med 165/55 vilket var vad det flesta använde som hade modifierade system. Men den gav ifrån sig ganska kraftiga avgasknallar när jag släpper gasen efter kraftigt gaspådrag. Efter försiktigt gaspådrag så "harklar" den sig efter gassläpp. Försökte justera med pilotskruven men det blev inte bättre. Trodde först att lågfartsmuntstycket var för litet då systemet är totalt öppet så jag bytte till 60. Fortfarande avgasknallar efter 100 justeringar av pilotskruven samt att den gick ännu sämre. Kollade tändstiftet som var svart. Okej... lågfartmunstycket är för stort! Den får för mkt soppa. Bytte återigen lågfartmunstycke men till 52 men ingen förbättring (efter ytterligare 100 småskruvningar på pilotskruven).

Förgasaren är ren. Munstyckena är bytta (så inge skit i dom). Prövat startgas för att se om den tar in tjuvluft någonstans men ingen reaktion på tomgången. Kan den ta in tjuvluft vid grenröret? Ja det är möjligt men har nya packningar och avgassystemet är påskruvat hårt som fan. Och om så vore fallet borde den inte ge avgasknallar då även vid fullt eller mellan gaspådrag?

Det fungerar hur bra som helst när den går på högfartsmunstycket och när den går på nålen. Det är bara när den ska gå ner till tomgång som det knallar.

Detta är vansinnigt irriterande. Hur svårt ska det vara få rätt inställning på EN förgasare. Någon som har några idéer?

//Brad
 
Själv har slutat ligga i diket och kolla stiften efter en fullgasrepa för att avgöra om den går rätt eller inte. Å lägga timtal på att byta munstycken hit & dit. Det är bara att inse att det bästa är att ta den till någon som kan köra den i bänk, för att få ett optimalt resultat. Då får du facit direkt!
Nu bor du ju inte i de södra delarna av landet, men om du gjort det så kan jag tipsa om Peter på Claessons Motor. Han är helt suverän! /Frasse
 
Då har du redan utfört vad som fixade min då det begav sig. Ett GPR system på. Avgasknallar till förbannelse startade.
Började med att byta förgasar/cylindergummit. Fortsatte med att verkligen se till att avgaset var tätt. Höjde därefter lågfarten ett eller två steg om jag minns rätt.

Det var lågfarten som var den stora skurken för mig. Blev bra därefter med endast en antydan till avgasknall någon gång.
 
Tagit bort luftburken och har ett KN filter direkt på förgasaren.

Tror detta är orsaken. Originalboxen brukar strypa luftflödet ganska mycket så nu har du helt plötsligt betydligt högre lufttryck i dina förgasare så bränslet får svårare att komma upp. Därmed måste du gå upp ganska mycket i munstycken för att kompensera.

Det positiva är ju att avagsknallarna kan ses som ett kvitto på att motorn nu har tillgång till mer luft. :tummenupp
 
Det verkar vara svårt att hitta en sweatspot. 52 är för lite, 60 är för mkt. 55 var inte heller så bra. Man tycker att det borde gå att lösa ändå men bänka den är väl sista utvägen.

Någon som vet om det finns någonstans i Stockholm man kan bänka den? Alternativt en riktigt förgasarräv som kan Keihins förgasare?
 
Det verkar vara svårt att hitta en sweatspot. 52 är för lite, 60 är för mkt. 55 var inte heller så bra. Man tycker att det borde gå att lösa ändå men bänka den är väl sista utvägen.

Någon som vet om det finns någonstans i Stockholm man kan bänka den? Alternativt en riktigt förgasarräv som kan Keihins förgasare?
Andersson turbo har bänk, leta rätt på han här i forumet, han kanske har tid att hjälpa dig.
 
Tack! Skickar honom ett PM. Om någon annan kommer på några andra idéer, så posta gärna.
 
Jag har nån förryckt teori om att avgasknallarna beror på att motorn får för fet blandning när man stänger gasspjället.. höjde lågfarten på min för har samma problem. Ledde bara till åttataktande o blöddrig tomgång. Men jag har märkt att knallarna bara uppstår om man stänger spjället tvärt. Följer man varvtalet med spjället ner mot tomgång knallar den inte alls.. men jag pratar ju om vacuumförgarasare och det är nån skum skit.. spjället ska följa trotteln vid deceleration för att blandningen ska bli bra tror jag..
 
Det låter inte orimligt alls. Det är exakt samma beteende på min hoj. Går det att justera på något sätt så att spjället stängs snabbare?
 
Det är nog trotteln man vill få ner snabbare i så fall.. spjället stänger ju direkt mekaniskt när man släpper ner gasrullen. Finns nåt hål i trotteln man ska borra upp för bättre svar på vacuumsignalerna om man öppnat upp systemet. Cv förgasare... forskningen fortsätter.
 
TS; Avgasknallarna uppstår pga av för SNÅL blandning. Blandningen blir så snål att den inte antänds i förbränningsrummet utan bränsle följer med ut i kröken. Där samlas bränsle tills det har en lagom mix och antänds sedan i röret.

Som Two stroke man säger så beror det troligtvis på ditt K&N-filter. Motståndet i filtret är mycket lägre än med originalluftburken, vilket bidrar till snål blandning. Du skriver att motorn går bra på huvudmunstycket och nålen. En del avgasknallar vid snabb stängning av trotteln är fullt normalt på en preppad motor, men jag skulle prova att öka tomgångs-/lågfart-/pilotmunstycket.
 
Last edited:
TS; Avgasknallarna uppstår pga av för SNÅL blandning. Blandningen blir så snål att den inte antänds i förbränningsrummet utan bränsle följer med ut i kröken. Där samlas bränsle tills det har en lagom mix och antänds sedan i röret.

Som Two stroke man säger så beror det troligtvis på ditt K&N-filter. Motståndet i filtret är mycket lägre än med originalluftburken, vilket bidrar till snål blandning. Du skriver att motorn går bra på huvudmunstycket och nålen. En del avgasknallar vid snabb stängning av trotteln är fullt normalt på en preppad motor, men jag skulle prova att öka tomgångs-/lågfart-/pilotmunstycket.

Ja, det är ju så det SKA fungera..!
Jag provade att öka lågfarten och problemet blev bara värre.. men säg 2 motorer som funkar likadant.. :)
Det eviga justerandet fortsätter!
 
Japp det är så det ska fungera men har testat storlek 52, 55, 60 (original är 48), pilotskruven är skruvad en 1/8 dels varv i omgångar från helt åtskruvad till 4 varv ut. Knallar och puffar hela tiden. Men får väl testa mer. Har inte lekt så mkt med tomgången men ska testa det. Fortsätter med 52:an (som sitter i) och går sedan upp till 55 igen. Så jävla trött på att riva ner halva cykeln och förgasaren bara....
 
Japp det är så det ska fungera men har testat storlek 52, 55, 60 (original är 48), pilotskruven är skruvad en 1/8 dels varv i omgångar från helt åtskruvad till 4 varv ut. Knallar och puffar hela tiden. Men får väl testa mer. Har inte lekt så mkt med tomgången men ska testa det. Fortsätter med 52:an (som sitter i) och går sedan upp till 55 igen. Så jävla trött på att riva ner halva cykeln och förgasaren bara....

Då är det nog läge för bänkning.. så man ser exakt vad som händer i maskin!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top