"Avgasknallar", inte bra för hojjen?

GibsonSG skrev:
OK, då är jag inte avundsjuk på dig längre. Jag skulle gärna köra Svevägen upp och ner med en vilt skjutande Trajja... eller kanske inte :hihi
Trajjan smäller inte, den bluddrar så där lite maffigt vid avslag dock (ok, en och annan dov puff kommer i bland men inte i närheten av KLR:en).

Mina lustgassmällar jag får när jag växlar (quick shift) har inte gjort någon skada på motorn annat än att jag sköt bort ljuddämparen i semifinalen på Stockholms Open för två år sen. Har kört med lustgas sen 1999 och har sen dess kört ca 3000 repor nedför strippen och "bangat" och haft kul.

Dvs din motor bör hålla för minst 10000 "knallar" om man kan ta min motor som referens. :D

Silwer skrev:
Att stånkor smäller vid avslag efter man hållit makaron en stund är ju väldigt vanligt, alla mina har gjort det iaf.
Det kan ge ventilskador sägs det och även skadade avgassystem som nån skrev.

Smäller det så folk kastar sig i skydd är det nog läge att göra nåt åt det:lol
Har en TL1000R som skjuter utav he****e!
Folk får hjärtstillestånd & det finns snart underlag för en teckenspråkskurs i mitt kvarter.
Pratade med verkstaden, undrade om det skulle försvinna vid mappning.
Han bara flinade & sa "- Du blir aldrig av med dem, du har en Suzuki!".
Jag håller med om vad någon sa tidigare, ventilerna tar nog stryk. Vi servicen stod de helt fel!

/Daggarparen.

Swedie skrev:
Jag kan inte göra avgassmällar på min 02/03 R1 :( Eller går det på nått sätt ändå? :p
Efter det att jag optimerade min hoj med en pc3:a så har det sluta att smälla vid motorbroms. Jag har ett väldigt öppet titan micron bolt-on på, ska kanske också tilläggas.

Jag får också en del avgasknallar vid avslag. Min tekniker tipsade om att det kan bero på att motorn suger tjuvluft via avgasportarna och detta i sin tur kan bero på läckage i grenrör eller liknande. Och via ett Aprilia-forum blev jag tippsad om att avgasknallar kan hända om CO-skruven på grenröret vibrerat loss. Dessa två teorier går alltså hand i hand. Och mycket riktigt så har jag bara detta problem med avgasknallar när CO-skruven vibrerat bort.

Och det har den gjort för tredje gången nu! Denna gången ska den najas fast...
Dessa skruvar är fingängade och svåra och dyra att få tag på (ca 100 kr), men nu hittade jag i en proffs-järnaffär täckskruv för tryckluftanläggningar som var nästan identisk med rätt fingänga och i rostfritt för 7 kr!

Om du har insprutning och använder dödarknappen så nollar du databoxen för nån sekund! Detta innebär att när du sedan startar motorn så har motorn fel värden och det är ju inte så bra! Så ni med insprutningsmotorer ska nog låta bli!

//Norris :banana

Jag får fina smällar då jag motorbromsar med ca 1/10 gas från lite högre varv, men aldrig vid helt gasavslag.

Tokas skrev:
Dessa skruvar är fingängade och svåra och dyra att få tag på (ca 100 kr), men nu hittade jag i en proffs-järnaffär täckskruv för tryckluftanläggningar som var nästan identisk med rätt fingänga och i rostfritt för 7 kr!

Bäst du köper på dig ett lager då! :)

//A.

Törnberg skrev:
Bäst du köper på dig ett lager då! :)

//A.
Ha ha :hihi

Jo, jag köpte två även om jag bara behöver en just nu.

jag har nu också borrat två små 1,5 mm hål genom skallen så jag kan naja fast den och aldrig mer tappa någon CO-skruv...

Törnberg skrev:
Vad är CO-skruven?

//A.
En täckskruv för ett hål på grenröret för att mäta CO-halten i avgaserna (Koloxidhalten)
Nr 14 på bilden nedan...

Bifogat

• Falco-Exhausts.gif
    Falco-Exhausts.gif
    39.4 KB · Visningar: 81
Tokas skrev:
En täckskruv för ett hål på grenröret för att mäta CO-halten i avgaserna (Koloxidhalten)
Nr 14 på bilden nedan...
MÄRKLIGT avgassystem! ÄR det till en bubbla motor? :hihi

Last edited:
Silwer skrev:
Jag trodde sånt var normalläget på engelska hojar:lol

Tror det faktiskt. Vad var det han hette? Lucas va? Mannen som uppfann mörkret... För dom kör väl plusjord på Trajjorna fortfarande? :lol

Törnberg skrev:
Hmm, det finns ju två 14, vilken är det du brukar tappa? :-)

//A.
Den bakre.

sanntur skrev:
MÄRKLIGT avgassystem! ÄR det till en bubbla motor? :hihi
Vad jag har för hoj framgår med fullkomlig tydlighet i min profil.
Helt normalt utseende på ett v-twin-avgassystem.

Med vad har DU för märkligt fordon? 7eleven? Är det en jourbutik på två hjul eller? :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT