Avgasknall

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Beror inte avgasknallar på att hojjen går fett, dvs får för mycket bränsle i förhållande till luft?

Visst är det bättre att den går fett än tvärtom?

Jag har ett slipon och hojjen är troligen inte injusterad efter det.
Men så länge jag hade avgasknallar trodde jag det var mer eller mindre ofarligt för motorn.

Nu har den börjat smälla oftare, kan det ha att göra med ventiljusteringen?

Jag hade problem med avgasknallar för några år sedan, det visade sig att två packningar mellan cylinder och avgas var dåliga. Det löste problemet helt och hållet.

Säger inte att det är lösningen för dig, men det var definitivt för mig.

Lycka till,
Thelinski

Formödligen har du en liten läka i slipon så att den dra lite friskt luft in.När oförbränt bränsle möter viss mängd syre vid rätt temperatur så blir det en explosionsartad förbränning.

Jag trodde det lika väl kunde bero på att den gick får magert?
Nån som VET?

Hänger man på ett öppnare avgas utan att justera så lär väl inte blandningen bli FETARE?

Om du läser min länk så står svaret på din fråga där. Smäller det vid litet pådrag/jämn gas så är det för fett. Smäller det vid avslag är det för snålt.

Jag trodde det lika väl kunde bero på att den gick får magert?
Nån som VET?

Hänger man på ett öppnare avgas utan att justera så lär väl inte blandningen bli FETARE?

Ja avgasknallar på avslag beror på för mager blandning. Vanligt när man monterar öppnare avgassystem.

Syre överskott, dvs inte tillräckligt med bensin för att det inte ska smälla i avgasröret. Lite konstig förklaring men tänk att du ska ligga över brännbarhetsområdet för bensin.

Men vad är det som gör att det blir avgasknallar?

Jag läste länken ovanför men den säger bara vad som är fel, inte vad som händer.

Hej
Ja Svenne100 har redan länkat till ett av mina tidigare svar i frågan. Det är som jag skriver där, förbränningshastigheten blir för låg vid mager blandning, cylindern hinner inte elda upp allt, det blir brännbara restgaser i avgasröret.

Samma orsak till att en motor gärna poffar i förgasaren vid gaspådrag med för mager blandning. Förbränningen har inte hunnit klart när insug öppnar, då propagerar flamfronten upp i insuget och tuttar på den gas som finns där.

Last edited:
Hej
Ja Svenne100 har redan länkat till ett av mina tidigare svar i frågan. Det är som jag skiver där, förbränningshastigheten blir för låg vid mager blandning, culindern hinner inte elda upp allt, det blir brännbara restgaser i avgasröret.

Samma orsak till att en motor gärna poffar i förgasaren vid gaspådrag med för mager blandning. Förbänningen har inte hunit klart när insug öppnar, då propagerar flamfronten upp i insuget och tuttar på den gas som finns där.

Så kan vi ju tillägga att om sliponet är det enda ändrade på hojen så BRUKAR inte detta vara skadligt trots att den går lite mager.
Fixar du highflow luft filter också så brukar det vara dags att göra något åt saken. Gärna med bänkning...

Förgasare behöver bestyckas om. insprut kör man vanligast med power commander. tex PC3/PCIII finns alternativ i vissa fall.

Helsystem är också dags för bänken med justering...

Allt detta är inte skrivet i sten utan bara ett bra utgångsläge. Hör med din mekaniker/återförsäljare eller den du litar på.
Finns nog några 100 trådar om detta nu...

Last edited:
Samma orsak till att en motor gärna poffar i förgasaren vid gaspådrag med för mager blandning. Förbänningen har inte hunit klart när insug öppnar, då propagerar flamfronten upp i insuget och tuttar på den gas som finns där.

Accentuerat med 120 extrahästar lustgas blir det en intressant upplevelse.

pod-burn.jpg

Trottelnålen gick av och spjället i CV-förgasaren såg ut som en stukad fjärilsvinge.

Min låter som en AK-47 när man slår av på gasen, bytte till nya pipor och plockade bort katten, efter det har den gått rätt magert.
Blir värre ju kallare ute det blir.
Skall fixas med PC-V och mappning till våren.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard