Avgaskam KTM 1290

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mina avgaskammar börjar bli slitna på min 1290 SA…
Funderar på att sätta i super dukens kammar ( insugen är samma kammar på adveturen och duken).
Vad skulle effekten bli?
Sämre vrid etc etc ?
Vad måste göras, det handlar ju om avgaser, då borde inte tändningen påverkas..?
Bränslet borde ju även det funka ?
 

Bifogat

  • 9BBAED0E-C557-4993-B937-7C3695E633B6.jpeg
    9BBAED0E-C557-4993-B937-7C3695E633B6.jpeg
    215.4 KB · Visningar: 54
  • 56E3585B-E954-4D48-B496-D0B645BCC828.jpeg
    56E3585B-E954-4D48-B496-D0B645BCC828.jpeg
    94.4 KB · Visningar: 53
Pm a Boris som är vår mycket erkänt kompetena KTM guru, där får du absolut bäst svar på detta.
 
Lyfter:
Ingen som vet konsekvenserna ?
Är det bara att kasta in nya kammar, eller kommer hela motorn impolera och gå dåligt ?
Är det tändningen eller bränslet som blir fel ?
 
Enda jag vet är att skiljer överlapp mellan kammar kan man få egendomligt beteende iomed avstämning i avgassystem.

Kammarnas överlapp gör ju att insug avgas är till viss del öppna samtidigt då utblåsningen gas strömming ger hjälp åt insugningstakten det blir en viss vacum effekt ut i avgassystemet.

Sedan kan ju lyftet på kammrarna skilja så ventil tar i kolv toppen då ev djup på natchning i kolvtoppen inte räcker till.

Det kan även vara olika lob form på avgaskam så dom öppnar/stänger olika fort o då kan ventil krocka med kolv under ventilen öppning/axelerations fas.

Ventilen öppnar så snabbt/långsamt att kolv axeleration/deaxeleration inte överens stämmer med ventil dito.

Återigen spelar kolven ventilnatchingars djup in.

Dessutom kan insug/avgas krocka sinnsimellan om lyft/lober inte stämmer överens mellan kammrarna.

Man kan provmontera och dra runt men en mc ventil kräver ytterst lite våld för att kröka ventil skaftet. Jag vet det kostade 2 titan ventiler..
 
Kan det inte vara att de satte in en snällare kam för att få en snällare /mer vrid på en äventyrs hoj, Och att hårdvaran funkar?
 
Om man förutsätter att de fysiskt passar… kolvspel, fjädrar inte bottnar. Osv.

Vridet kommer inte att försämras. Men det kanske flyttas upp 500rpm i registret.
Efter som att det är original grejer kommer inte skillnaden bli brutal. Men det är väl ingen dum idé att köra den i bänk och kolla att soppan räcker till.

Största utmaningen är nog att se efter förbränningsrummet. Ventil-kolv.
 
Aventuren har 13:1 i komp duken 13:2.
Ventilerna är lika 42mm in och 34 ut . Det känns som det vore lugnt
 
Kammens lyft är nog mer av betydelse än kompen i förbränningsrummet angående avståndet mellan kolv/ventil men det är ju standardprylar så montera och dra runt för hand försiktigt om du vill spara jobb/tid/packningar är ju inga extrema skillnader
 
Jag tror de kommer funka bra på alla sätt ,den kommer inte ens behöva en ommappning.
Men vilken olja har du kört då kammen ser ut sådär?
Oljebytesintervall?
Hur långt har den gått?
 
9000 mil, bara följt servicen på auktoriserade Ktm verkstäder….
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top