Avgaskam KTM 1290

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mina avgaskammar börjar bli slitna på min 1290 SA…
Funderar på att sätta i super dukens kammar ( insugen är samma kammar på adveturen och duken).
Vad skulle effekten bli?
Sämre vrid etc etc ?
Vad måste göras, det handlar ju om avgaser, då borde inte tändningen påverkas..?
Bränslet borde ju även det funka ?
 

Bifogat

  • 9BBAED0E-C557-4993-B937-7C3695E633B6.jpeg
    9BBAED0E-C557-4993-B937-7C3695E633B6.jpeg
    215.4 KB · Visningar: 54
  • 56E3585B-E954-4D48-B496-D0B645BCC828.jpeg
    56E3585B-E954-4D48-B496-D0B645BCC828.jpeg
    94.4 KB · Visningar: 53

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Pm a Boris som är vår mycket erkänt kompetena KTM guru, där får du absolut bäst svar på detta.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Lyfter:
Ingen som vet konsekvenserna ?
Är det bara att kasta in nya kammar, eller kommer hela motorn impolera och gå dåligt ?
Är det tändningen eller bränslet som blir fel ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Enda jag vet är att skiljer överlapp mellan kammar kan man få egendomligt beteende iomed avstämning i avgassystem.

Kammarnas överlapp gör ju att insug avgas är till viss del öppna samtidigt då utblåsningen gas strömming ger hjälp åt insugningstakten det blir en viss vacum effekt ut i avgassystemet.

Sedan kan ju lyftet på kammrarna skilja så ventil tar i kolv toppen då ev djup på natchning i kolvtoppen inte räcker till.

Det kan även vara olika lob form på avgaskam så dom öppnar/stänger olika fort o då kan ventil krocka med kolv under ventilen öppning/axelerations fas.

Ventilen öppnar så snabbt/långsamt att kolv axeleration/deaxeleration inte överens stämmer med ventil dito.

Återigen spelar kolven ventilnatchingars djup in.

Dessutom kan insug/avgas krocka sinnsimellan om lyft/lober inte stämmer överens mellan kammrarna.

Man kan provmontera och dra runt men en mc ventil kräver ytterst lite våld för att kröka ventil skaftet. Jag vet det kostade 2 titan ventiler..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kan det inte vara att de satte in en snällare kam för att få en snällare /mer vrid på en äventyrs hoj, Och att hårdvaran funkar?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om man förutsätter att de fysiskt passar… kolvspel, fjädrar inte bottnar. Osv.

Vridet kommer inte att försämras. Men det kanske flyttas upp 500rpm i registret.
Efter som att det är original grejer kommer inte skillnaden bli brutal. Men det är väl ingen dum idé att köra den i bänk och kolla att soppan räcker till.

Största utmaningen är nog att se efter förbränningsrummet. Ventil-kolv.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Aventuren har 13:1 i komp duken 13:2.
Ventilerna är lika 42mm in och 34 ut . Det känns som det vore lugnt
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kammens lyft är nog mer av betydelse än kompen i förbränningsrummet angående avståndet mellan kolv/ventil men det är ju standardprylar så montera och dra runt för hand försiktigt om du vill spara jobb/tid/packningar är ju inga extrema skillnader
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror de kommer funka bra på alla sätt ,den kommer inte ens behöva en ommappning.
Men vilken olja har du kört då kammen ser ut sådär?
Oljebytesintervall?
Hur långt har den gått?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
9000 mil, bara följt servicen på auktoriserade Ktm verkstäder….
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top