Avgasflöde egr = partikelfilter?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, ungefär så. Har en äcklig fiat diesel som envisas med att ge felkod p0401, egr otillräckligt avgasflöde. Till och från försvinner den dock, senast när jag tuktade helvet för att hänga på polaren ut i skogen (st220 mondeo, så min stackars 1.3 diesel får jobba en del), så luktade det bränt jävulen ett tag och lampan slocknade. Kan detta vara att det flödar dåligt pga partikelfiltret är igensatt? Pga mycket kallstarter osv, så funkar det när tempen kommer upp ordentligt?

:va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns en hel del som kan gå fel och ge upphov till sådana där felkoder.
Det kan vara så att filtret är igensatt och därmed ger upphov till dåligt flöde. Men det kräver att det är andra fel som orsakar det igensatta filtret så det betraktar jag som osannolikt. Det skulle ge upphov till fler felkoder.

Däremot så finns det en risk att fel på EGR ventilen gör att filtret blir skrot. Detta eftersom för dålig återcirkulation av avgaserna gör att man får högre förbränningstemperatur och därmed högre temperatur med mer sot i filtret och då sätter det igen och blir förstört.

Just det råkade syrran och hennes kille ut för i somras. Bilen stannade med tänd motorlampa. Klantverkstaden konstaterade att partikelfiltret var slut och bytte det. När bilen hämtades ut så gick den som vanligt. Tyvärr höll det bara i 20 mil innan den dog igen. Den här gången blev det en audiverkstad som snabbt konstaterade att dom hade en felkod för EGR ventilen och den i sig kan orsaka förstört partikelfilter. Dvs om dom hade bytt EGR ventilen första gången så hade dom inte behövt byta partikelfilter en gång till 20 mil senare.

Så den defekta EGR ventilen hade alltså sabbat filtret bortom all räddning på 20 mil. Nu stod iofs den första verkstaden för det andra bytet av partikelfilter men det är ju aldrig roligt att bli stående med en död bil.

Jag skulle rekommendera att du kollar upp och eventuellt byter EGR ventilen för den kan orsaka en hel del skador på motorn om den är defekt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Med "miljödiesel" så måste man bränna ett par mil motorväg några ggr i veckan för att bränna rent partikelfiltret. :huvet
För VW så rekommenderas 30 minuter konstant 110 km/h enligt MöllerBil i Bro.......
Pendelbilar typ
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med "miljödiesel" så måste man bränna ett par mil motorväg några ggr i veckan för att bränna rent partikelfiltret. :huvet
För VW så rekommenderas 30 minuter konstant 110 km/h enligt MöllerBil i Bro.......
Pendelbilar typ

Jo, det funkar ju värre nu när man flyttat närmare jobbet.

Hade de bara förbjudit avgastest i lag så skulle jag satt ett filter på vevhusventilationen och lagt ett rakt rör efter turbon, kastat resten i grovsorteringen. :gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns en hel del som kan gå fel och ge upphov till sådana där felkoder.
Det kan vara så att filtret är igensatt och därmed ger upphov till dåligt flöde. Men det kräver att det är andra fel som orsakar det igensatta filtret så det betraktar jag som osannolikt. Det skulle ge upphov till fler felkoder.

Däremot så finns det en risk att fel på EGR ventilen gör att filtret blir skrot. Detta eftersom för dålig återcirkulation av avgaserna gör att man får högre förbränningstemperatur och därmed högre temperatur med mer sot i filtret och då sätter det igen och blir förstört.

Just det råkade syrran och hennes kille ut för i somras. Bilen stannade med tänd motorlampa. Klantverkstaden konstaterade att partikelfiltret var slut och bytte det. När bilen hämtades ut så gick den som vanligt. Tyvärr höll det bara i 20 mil innan den dog igen. Den här gången blev det en audiverkstad som snabbt konstaterade att dom hade en felkod för EGR ventilen och den i sig kan orsaka förstört partikelfilter. Dvs om dom hade bytt EGR ventilen första gången så hade dom inte behövt byta partikelfilter en gång till 20 mil senare.

Så den defekta EGR ventilen hade alltså sabbat filtret bortom all räddning på 20 mil. Nu stod iofs den första verkstaden för det andra bytet av partikelfilter men det är ju aldrig roligt att bli stående med en död bil.

Jag skulle rekommendera att du kollar upp och eventuellt byter EGR ventilen för den kan orsaka en hel del skador på motorn om den är defekt.

Kört såhär i en 1000 mil snart, går ju bra som vanligt ungefär, vilket känns lite konstigt. Nu börjar det dock bli dags att besiktiga sorgebarnet. :gråta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med "miljödiesel" så måste man bränna ett par mil motorväg några ggr i veckan för att bränna rent partikelfiltret. :huvet
För VW så rekommenderas 30 minuter konstant 110 km/h enligt MöllerBil i Bro.......
Pendelbilar typ
Och hur många i storstockholm kommer ens upp i 110 när dom pendlar med bil? :va Det handlar väl snarare om 30-60 minuter krypkörning 2 gånger dagligen...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Stefan, du har fyra val.

1. Kör som ett svin i en halvtimme, motorväg och 3000 rpm.
2. Gör en forcerad regenerering med diagnosutrustning.
3. Byt partikelfilter.
4. Släng bilfan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stefan, du har fyra val.

1. Kör som ett svin i en halvtimme, motorväg och 3000 rpm.
2. Gör en forcerad regenerering med diagnosutrustning.
3. Byt partikelfilter.
4. Släng bilfan.

Tror på fyra. :rofl Motorväg har jag inte tillgång till, dock ettans växel. :hihi

Nästa bil blir bensinare, och årsmodell innan avgasåtercirkulering, helt klart. Det där med att köpa modernt för att slippa skruva, dum idé. :crash
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Frågan är ju med dessa "miljö" - strypningar, hur mycket spar de på miljön?
-Visst, när allt lirar dricker bilen mindre soppa, och blåser troligen mindre skit genom avloppet, men när det trilskas så här pålitligt som partikelfilter och kombinationen direktinsprutning med avgasåtercirkulering, så går ju jävulskt många bilar i nödprogramm som använder mer sås, plus alla reservdelar som skall tillverkas, transporteras, och monteras. För att att inte tala om att skiten ska tas vara på. Belastar verkligen detta miljön mindre än något som bara fungerar? :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror på fyra. :rofl Motorväg har jag inte tillgång till, dock ettans växel. :hihi

Nästa bil blir bensinare, och årsmodell innan avgasåtercirkulering, helt klart. Det där med att köpa modernt för att slippa skruva, dum idé. :crash

Hmm. Bil utan avgasåtercirkulering. Då blir det en rejält gammal bil i så fall.
EGR kom någon gång under 70 talet. (1974 om jag inte minns fel)
På bensinbilar så minskar den bensinförbrukningen genom att den minskar strömningsförlusterna. På delgas så stryps ju inflödet av luft vilket orsakar pumpförluster i motorn. EGR ventilen släpper in en del avgaser istället vilket minskar dessa förluster och ökar därmed verkningsgraden för motorn något.
Däremot behöver inte en bensinbil EGR ventilen för själva avgasreningen längre eftersom katalysatorn tar hand om föroreningarna som annars uppstår.
Sen har den också effekten att den sänker förbränningstemperaturen något vilket minskar risken för spikningar lite. Dock kan den sota igen vilket hände att man fick anmärkning på redan på 80 och 90 talet.

Det finns på både bensin och dieselmotorer.

Så att komma undan EGR är omöjligt om du inte skall hålla dig till bilar från 60 talet eller äldre.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Frågan är ju med dessa "miljö" - strypningar, hur mycket spar de på miljön?
-Visst, när allt lirar dricker bilen mindre soppa, och blåser troligen mindre skit genom avloppet, men när det trilskas så här pålitligt som partikelfilter och kombinationen direktinsprutning med avgasåtercirkulering, så går ju jävulskt många bilar i nödprogramm som använder mer sås, plus alla reservdelar som skall tillverkas, transporteras, och monteras. För att att inte tala om att skiten ska tas vara på. Belastar verkligen detta miljön mindre än något som bara fungerar? :va

Nej. Det kan man ju fundera över.
Å andra sidan. Att du har en körcykel som gör att inte regenereringen av partikelfiltret fungerar betyder ju också att du har en körcykel där du aldrig riktigt får upp temperaturen på motorn ordentligt vilket innebär att din körcykel i grunden innebär att du har högre slitage på motorn samt högre förbrukning och större utsläpp.
Det är väl förvisso inte unikt för just dig. Det är nog många som kör mestadels kortare körningar med sina bilar.

Statistiken säger ju att ca 90-95% av alla körningar är 5 mil eller kortare och det kan ta upp till 2 mil innan motor och alla mekaniska delar är uppe i full arbetstemp och motorn därmed går riktigt optimalt.
Det gäller även för mig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hmm. Bil utan avgasåtercirkulering. Då blir det en rejält gammal bil i så fall.
EGR kom någon gång under 70 talet. (1974 om jag inte minns fel)
På bensinbilar så minskar den bensinförbrukningen genom att den minskar strömningsförlusterna. På delgas så stryps ju inflödet av luft vilket orsakar pumpförluster i motorn. EGR ventilen släpper in en del avgaser istället vilket minskar dessa förluster och ökar därmed verkningsgraden för motorn något.
Däremot behöver inte en bensinbil EGR ventilen för själva avgasreningen längre eftersom katalysatorn tar hand om föroreningarna som annars uppstår.
Sen har den också effekten att den sänker förbränningstemperaturen något vilket minskar risken för spikningar lite. Dock kan den sota igen vilket hände att man fick anmärkning på redan på 80 och 90 talet.

Det finns på både bensin och dieselmotorer.

Så att komma undan EGR är omöjligt om du inte skall hålla dig till bilar från 60 talet eller äldre.

Smog-reglerna var väl 74/75-någonting, ja. Däremot finns det inte på ALLA bilar från 70, och till och med 80 talen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Smog-reglerna var väl 74/75-någonting, ja. Däremot finns det inte på ALLA bilar från 70, och till och med 80 talen.

Nej. Det finns väl förvisso inte på alla bilar från mitten på 70 talet och framåt. Men jag är rätt säker på att det finns på alla bilmodeller som också sålts i USA. Åtminstone på majoriteten av dom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Statistiken säger ju att ca 90-95% av alla körningar är 5 mil eller kortare och det kan ta upp till 2 mil innan motor och alla mekaniska delar är uppe i full arbetstemp och motorn därmed går riktigt optimalt.
Det gäller även för mig.
Nästan, och jag gissar att du menade 5 km istället för 5 mil? :)

Trafikverket skrev:
Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer. I tätort är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer.
Och dessutom:
Naturskyddsföreningen skrev:
I Sverige beräknas fler dö av utsläpp från biltrafiken än i trafikolyckor (354 personer dog i olyckor 2009).
Naturskyddsföreningen skrev:
Om hälften av alla bilresor som är kortare än 5 km byts ut mot cykelresor skulle vi spara 300 miljoner liter bränsle/år vilket motsvarar 6 666 fulla tankbilar/år. Samtidigt skulle 700 000 ton utsläpp av CO2 besparas atmosfären.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Naturskyddsföreningen skrev:
Om hälften av alla bilresor som är kortare än 5 km byts ut mot cykelresor skulle vi spara 300 miljoner liter bränsle/år vilket motsvarar 6 666 fulla tankbilar/år. Samtidigt skulle 700 000 ton utsläpp av CO2 besparas atmosfären.

Om jag räknat rätt: 9.200.000.000.000 liter bränsle (diesel och bensin) importerades 2016 till Sverige. (92 TWh)

300.000.000 liter skulle alltså sparas om man cyklar istället för tar bilen på korta resor.

Importen skulle därigenom kunna minska till 9.100.700.000.000 liter om ALLA cyklar istället.

Utsläppen av koldioxidekvivalenter var 2016 ungefär 53.000.000 ton.

Utsläppen skulle därigenom kunna minska till 52.300.000 ton om ALLA cyklar istället.


Nu är det dessutom så att exempelvis "elcyklar" skapar väldigt stora och ökande koldioxidutsläpp på andra håll i världen och då har man sannolikt istället ÖKAT utsläppen golbalt, dvs där det verkligen räknas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top