Jag är inte mycket till kemist men jag skulle ändå vilja hävda att man klarar sig rätt långt på slagvolym och varvtal med tillägg av hur mycket luften expanderar av värmen. Vi kan ju enas om att vi har en bestämd mängd färskgaser per varv (inte nödvändigtvis samma mängd på alla varvtal). Vi kan också enas om att den absoluta majoriteten av dessa färskgaser är luft. Så långt är vi säkert överens. Och är vi inte det så har vi stora problem i diskussionen.

Läget är att jag har fått lära mig att den totala volymen minskar när två ämnen slås ihop kemiskt. Detta skulle innebära att avgasvolymen är mindre än insugsvolymen
vid samma temperatur.
Iofs tror jag att volymskillnaden färskgas/avgas är absolut minimal eftersom andelen bränsle är så oerhört liten i färskgaserna.
Detta skulle alltså innebära att man kan få ett rätt bra resultat om man räknar på uppvärmning av ren luft.
Rätta mig gärna om jag har fel. Det kan vara så att jag är ute och cyklar men den springande punkten här är ju om totalvolymen minskar vid hopslagning av två ämnen. En sak som talar för detta är ju att avgaser är tyngre än luft (det är jag i alla fall rätt säker på), detta betyder ju faktiskt att den ursprungliga vikten (dvs antalet atomer) ryms inom en mindre luftvolym (dvs avgasvolym).
En annan sak som talar för detta är ju att det bl a bildas vatten under förbränningen och vattnet är definitivt tyngre (och upptar alltså mindre voylm än syret och vätet gjorde i färskgaserna) än motsvarande volym färskgaser. Nu säger säkert nån att "Jamen vattnet är ju i gasform i avgaserna" och det besvarar jag med "ja, tills det har kondenserat". Därefter är vattnet antingen i flytande form eller i form av ånga (vilket volym- och viktmässigt är detsamma som flytande form). Och kondenserar gör det rätt omgående.
Innan nån säger att med mina idéer skulle en motor inte fungera så vill jag påminna om temperaturskillnaderna. Det är dessa som gör att färskgaserna expanderar.
Hmmmm, man undrar om detta är ett inlägg som jag kommer att få mycket skit för?

Eller kanske en massa sån här: :kocko Eller sån här: