Avgasernas volym?

Sharadkingboy skrev:
du kan ju inte räkna med en sådan generellformel, för det måste ju bero på hur mycket man trycker in, om det är överladdat eller ej?!?!!?
Självklart. Men rätt lätt kompensera för.

Förmodligen finns det nån tumregel, grundad på effekten, men har inte sett nån sån.
Problemet att räkna ut avgasvolymen är väl inte så viktigt, normalt.
/u

Robban_C skrev:
Jag är inte mycket till kemist men jag skulle ändå vilja hävda att man klarar sig rätt långt på slagvolym och varvtal med tillägg av hur mycket luften expanderar av värmen. Vi kan ju enas om att vi har en bestämd mängd färskgaser per varv (inte nödvändigtvis samma mängd på alla varvtal). Vi kan också enas om att den absoluta majoriteten av dessa färskgaser är luft. Så långt är vi säkert överens. Och är vi inte det så har vi stora problem i diskussionen. :D
Läget är att jag har fått lära mig att den totala volymen minskar när två ämnen slås ihop kemiskt. Detta skulle innebära att avgasvolymen är mindre än insugsvolymen vid samma temperatur.
Iofs tror jag att volymskillnaden färskgas/avgas är absolut minimal eftersom andelen bränsle är så oerhört liten i färskgaserna.
Detta skulle alltså innebära att man kan få ett rätt bra resultat om man räknar på uppvärmning av ren luft.
Rätta mig gärna om jag har fel. Det kan vara så att jag är ute och cyklar men den springande punkten här är ju om totalvolymen minskar vid hopslagning av två ämnen. En sak som talar för detta är ju att avgaser är tyngre än luft (det är jag i alla fall rätt säker på), detta betyder ju faktiskt att den ursprungliga vikten (dvs antalet atomer) ryms inom en mindre luftvolym (dvs avgasvolym).
En annan sak som talar för detta är ju att det bl a bildas vatten under förbränningen och vattnet är definitivt tyngre (och upptar alltså mindre voylm än syret och vätet gjorde i färskgaserna) än motsvarande volym färskgaser. Nu säger säkert nån att "Jamen vattnet är ju i gasform i avgaserna" och det besvarar jag med "ja, tills det har kondenserat". Därefter är vattnet antingen i flytande form eller i form av ånga (vilket volym- och viktmässigt är detsamma som flytande form). Och kondenserar gör det rätt omgående.

Innan nån säger att med mina idéer skulle en motor inte fungera så vill jag påminna om temperaturskillnaderna. Det är dessa som gör att färskgaserna expanderar.

Hmmmm, man undrar om detta är ett inlägg som jag kommer att få mycket skit för? :) Eller kanske en massa sån här: :kocko Eller sån här: :tomten
där har du allt fel.
Avgaser är väl inte tyngre än luft, då skulle avgaserna ligga på marken etc. Nu är det som så att ozonskiktet bland annat påverkas utav avgaser och utsläpp, vilket gör att de går UPP

Är rätt säker på att avgaser är tyngre än luften men kan ha fel.
Och det är inte avgaserna i sin helhet som påverkar ozonet, det är vissa av de delar som ingår i avgaserna.

Sharadkingboy skrev:
där har du allt fel.
Avgaser är väl inte tyngre än luft, då skulle avgaserna ligga på marken etc. Nu är det som så att ozonskiktet bland annat påverkas utav avgaser och utsläpp, vilket gör att de går UPP

Läs mitt tidigare inlägg angående medelmolekylvikten hos avgaser respektive luft. Att avgaserna är tyngre än luft innebär inte att gaserna kommer skikta sig så att avgaserna ligger nederst. Strömningar hos luften samt diffusion kommer att blanda gaserna effektivt och efterhand transportera dem till de övre luftskikten.

En ideal förbränning genererar koldioxid och vatten. Dessa är båda lättare än "luft". Båda dessa gaser är så kallade "växthusgaser".
Dock bildas det även kolväten (dessa man mäter genom HC-värdet i avgaserna på besiktningen). Dessa kan vara tyngre än luft.
Alltså har ni båda rätt! :)

RacerX skrev:
En ideal förbränning genererar koldioxid och vatten. Dessa är båda lättare än "luft". Båda dessa gaser är så kallade "växthusgaser".
Dock bildas det även kolväten (dessa man mäter genom HC-värdet i avgaserna på besiktningen). Dessa kan vara tyngre än luft.
Alltså har ni båda rätt! :)

Koldioxid är betydligt tyngre än luft. Vatten betydligt lättare. Viktar man med sammansättningen kommer avgasdensiteten att vara något högre än för luft. Densiteten ökar dessutom med ökande halt HC.

chrilla skrev:
Avgasmolekylvikten är ca 30 g/mol om man antar att enbart koldioxid och vatten bildas, medan medelluftmolekylvikten är ca 29 g/mol. Så du har rätt med liten marginal. Vatten är däremot lättare än luft med en molekylvikt på 18 g/mol.

Vatten i gasform och vattenånga är samma sak, och det kommer det befinna sig i så länge det är över hundra grader, vid atmosfärstryck. Skulle trycket vara högre, kondenserar det vid högre temperatur. (ca 120 grader vid dubbelt atmosfärstryck)

Här finns info.

Koldioxid är tyngre än luft. Densiteten är 1,56 kg/m³ mot lufts 1,2 kg/m³ vid 20°C.

Sharadkingboy skrev:
där har du allt fel.

Det här blir ju major ot men ozonskiktet påverkas inte av avgasutsläppen från bilar. Faktum är att förbränning av fossila bränslen är stor (indirekt) anledning till förekomsten av marknära ozon som är skadligt för djur och växter. Nu skulle man ju kunna tro att det ozonet sedan stiger upp och bygger på ozonlagret men det är inte så enkelt tyvärr. Det som påverkar växthuseffekten är istället framförallt utsläppen av koldioxid som är en effektiv växthusgas. Annars som chrilla skrev.

ulf_lundin skrev:
Trycket stiger väl runt 10 - 20 ggr vid förbränningen i motorn.
Så väldigt grovt borde 10 - 20 ggr genomlupen volym ligga i rätt storleksordning.
Och genomlupen volym fås enl Mell ovan. (Varv*slagvolym/2).
/u
Tryckökningen borde väl mest bero på att luften blir varm vid förbränningen?
Och stiger verkligen trycket så mycket vid förbränningen?
I de PV-diagram jag sett verkar trycket stiga 6-5 ggr vid förbränningen.

Jag tycker att chrillas uträkning verkar helt korrekt.

Coola Ola skrev:
Det här blir ju major ot men ozonskiktet påverkas inte av avgasutsläppen från bilar. Faktum är att förbränning av fossila bränslen är stor (indirekt) anledning till förekomsten av marknära ozon som är skadligt för djur och växter. Nu skulle man ju kunna tro att det ozonet sedan stiger upp och bygger på ozonlagret men det är inte så enkelt tyvärr. Det som påverkar växthuseffekten är istället framförallt utsläppen av koldioxid som är en effektiv växthusgas. Annars som chrilla skrev.
avgaser innehåller koldioxid :7peta

chrilla- tankevurpa ang CO2 densiteten sorry!! :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon