Avgaser luktar gammal Ford.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag har tidigare haft bla en SV650 med Akra helsystem och den luktade ju såklart mer avgaser när man plockade bort orginalkatalysatorn och satt dit ett helsystem.

Igår när jag lånade en kompis hoj och låg bakom min egen tyckte jag det luktade som F¤N. Som t ex en gammal Ford med kassa ventiltätningar. (välkänt fenomen)
Det ryker inget om den eller så, men det luktar förbränd olja. Lika när man stannat så osar det oljelukt ur dämparna.
Den drar dock inte nämnvärt med olja tycker jag, så jag undrar om det är normalt bara?

Har nyligen innan jag bytte olja haft den inne för byte av cylinderfotspackningen och meken sa att allt såg bra ut i cylinder och på kolven. Den har gått 490mil nu.
 
tror de e du som e känslig :pannkyss
 
tror de e du som e känslig :pannkyss

Nej då, avgaser luktar gött ;) Jag har bara vääääldigt bra luktsinne :) Har inte tänkt särkilt på det föränn jag åkte efter min egen hoj. Det är rätt markant skillnad från andra hojar jag åkt bakom som inte har katalysator. Tänkte bara höra om det är normalt eller om risken finns att den tar in olja i förbränningsrummet. Eller om det som sagt är helt normalt att en KTM luktar så pass mycket.
Men den ryker ju inte något konstigt så det talar ju emot.
 
Nej då, avgaser luktar gött ;) Jag har bara vääääldigt bra luktsinne :) Har inte tänkt särkilt på det föränn jag åkte efter min egen hoj. Det är rätt markant skillnad från andra hojar jag åkt bakom som inte har katalysator. Tänkte bara höra om det är normalt eller om risken finns att den tar in olja i förbränningsrummet. Eller om det som sagt är helt normalt att en KTM luktar så pass mycket.
Men den ryker ju inte något konstigt så det talar ju emot.

drar den olja kan du va orolig :tummenupp
 
Ja lite förbrukning är normalt. Det är inte så att du anv. lite för mkt filterolja till luftfiltret?

/Stefan
 
Ja lite förbrukning är normalt. Det är inte så att du anv. lite för mkt filterolja till luftfiltret?

/Stefan

Nej, jag har precis monterat ett DNA-luftfilter. Ungefär som ett KN-filter. Det har jag inte haft så länge att jag behövt rengöra det än. Det är orginalinoljningen fortfarande.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top