Avgasdriven kompressor/borrmaskin ;)

RF_Racing skrev:
DÄRFÖR frågade jag.. o sluta rekomendera böcker :kocko

RF_Racing skrev:
sen att säga typ "läs på lite först".. det gör mig gramse :S

Jag har vid några tillfällen skrivit en hel del förklaringar till dig, vilket jag hemskt gärna gör, men jag/vi kan ju inte förklara allt för dig så fort du får en idé? Mycket av det du föreslår hade du direkt kunna utesluta om du hade haft förkunskaper. Detta är i sig inget negativt; det finns *MÅNGA* uppfinnarjockar som får idéer som mycket, mycket ofta faller på saker som friktion etc. Alla dessa varianter på ersättningar av vevpartier faller på friktion till exempel.

Vi (eller jag iaf) svarar hemskt gärna på frågor, men du bör/måste kunna göra "första urvalet" av idéer själv.

Avseende just denna idé så har du fått svar på frågan tidigare i tråden.

ulf_lundin skrev:
Visst. Men inte att du har det medeltrycket i avgasröret.
(Halvgissar på att det är topptrycket på avgaspulsen dom menar.)

Mmm, men blowdownpulsen har inte ens den amplituden, högsta jag har sett är i storleksordningen 4 bar. Detta är iof väldigt beroende på kamtider (dock inte övrig förbränning så mycket som man kan tro).

Som ett annat lite mindre inlägg; Moderatorerna får gärna rensa friskt i såna här trådar för min del, när man börjar snacka betyg i skolan för att "bevisa" hur "smart" man är i teknikforumet så har kvaliten gått hopplöst förlorad.

/J
 
Håller med dig knallen, väldigt kul/intressant med annorlunda idéer/nytänkande.

RF_Racing skrev:
nee de ä till nån boatian 200cc 4t cross... eller det är det vi ska göra nu... först tänkte jag db7an men den ä nog förliten...

jag har frågat lite i en annan tråd om 2t o turbo o de skulle vara trevligt... men alla turbo är så stora... det var därför som jag frågade om detta i denna tråd.
Är det för att det är en kul grej eller för att du ska få mer effekt du ska montera turbo?

db7an kan du trimma upp mycket utan att använda turbo, för i princip inga pengar heller. Fila, gör pipa, montera större förgasare och höj varvet på kopplingen.
Crossmotorn också fast det blir nog dyrare med allt som behöver göras.

Hur mycket effekt har crossmotorn? är den tillräckligt stor för turbo?

Du har skrivit att RHB3 är dyr, det finns ju andra små aggregat också. Smart ska tydligen ha ett litet. Du kan kanske få tag i en billigt av privatperson. Såg en RHB3 till salu för 300 kr på blocket förut. Testa att kontakta folk som har annonser på delar från intressanta bilmodeller, de har kanske en turbo hemma också. PM:a folk på bilforum som har intressant model, de har kanske monterat större turbo och har den gamla kvar.
Jag köpte en helfräsh turbo för 300 spänn på tradera. Om du bevakar annonserna dyker det upp ett klipp förr eller senare.
 
Bearing skrev:
Håller med dig knallen, väldigt kul/intressant med annorlunda idéer/nytänkande.

Är det för att det är en kul grej eller för att du ska få mer effekt du ska montera turbo?

db7an kan du trimma upp mycket utan att använda turbo, för i princip inga pengar heller. Fila, gör pipa, montera större förgasare och höj varvet på kopplingen.
Crossmotorn också fast det blir nog dyrare med allt som behöver göras.

Hur mycket effekt har crossmotorn? är den tillräckligt stor för turbo?

Du har skrivit att RHB3 är dyr, det finns ju andra små aggregat också. Smart ska tydligen ha ett litet. Du kan kanske få tag i en billigt av privatperson. Såg en RHB3 till salu för 300 kr på blocket förut. Testa att kontakta folk som har annonser på delar från intressanta bilmodeller, de har kanske en turbo hemma också. PM:a folk på bilforum som har intressant model, de har kanske monterat större turbo och har den gamla kvar.
Jag köpte en helfräsh turbo för 300 spänn på tradera. Om du bevakar annonserna dyker det upp ett klipp förr eller senare.

Hej!
Endast o enbart för att det vore roligt att ha en turbohoj. Kul o bygga en o se vad man ställs inför för problem o hur man kan lösa dem, alltså inte för effekten. Cross motorn har inte mycket effekt :rolleyes: typ 10hk eller liknande! Men jag ska söka vidare efter en RHB3 istället, det verklar lättare! :)
 
Nu har jag rensat upp tråden. Två konton är borttagna och flera varningar utsedda.

RF_Racing: lär dig stava och föra en diskussion. DET ÄR VIKTIGT för att tas seriöst.
 
RF_Racing skrev:
Hej!
Endast o enbart för att det vore roligt att ha en turbohoj. Kul o bygga en o se vad man ställs inför för problem o hur man kan lösa dem, alltså inte för effekten. Cross motorn har inte mycket effekt :rolleyes: typ 10hk eller liknande! Men jag ska söka vidare efter en RHB3 istället, det verklar lättare! :)

Det var ju tur att jag uppfattade det som det var då. Alltså att du gjorde det för skoj skull och inte för effekt.

Lycka till!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top