Avgasdriven kompressor/borrmaskin ;)

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Avgasdriven kompressor/borrmaskin?

bara lite flummigt tänkande här nu... avgaserna får mellan 6-8 bar eller hur man ska säga de.. det går att dreva en tryckluftsdriven borrmaskit tex.. om man sen skulle sätta en turbin på den så kanske man kan få ut nån halv bar eller nått...

eller är de jag som är helt ute på djupt vatten o cyklar?

:rolleyes:
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
En borrmaskin +turbin blir med säkerhet större,dyrare och mer invecklat än en liten turbo.


Sök på bilskrotarna efter en.

den billigaste begagnade jag kan hitta kostar 1500kr o den är förstor.. mycket förstor... men en ny mini trycklufts vinkelslip väger mindre o kostar 299kr.. turbiner osv till kompressor hus har jag redan

den minsta turbo som jag vet tillverkas är för stor med.. + att den går bara o få tag i för runt 4000
 
Jag skulle rekomendera en bra bok i ämnet till Julafton. Det blir billigare i längden.
 
MagnusK skrev:
Jag skulle rekomendera en bra bok i ämnet till Julafton. Det blir billigare i längden.

jo jag har sökt.. men om du vet så mycket så kan juh du förklara!

jag är själv ganska pessimistisk ang detta.. därför frågade jag :kocko

men berätta varför istället..
 
Last edited:
Vad ska du ha överladdningen på för fordon då? :va
 
RF_Racing skrev:
den billigaste begagnade jag kan hitta kostar 1500kr o den är förstor.. mycket förstor... men en ny mini trycklufts vinkelslip väger mindre o kostar 299kr.. turbiner osv till kompressor hus har jag redan

den minsta turbo som jag vet tillverkas är för stor med.. + att den går bara o få tag i för runt 4000

Hur många varv gör maskinen och hur många liter luft per min kräver den ?

Tål den varma avgaser ,en turbo jobbar runt 800 grader om jag inte missminer mig,vilket i princip är samma miljö som du utsätta borrmaskinen för.

För övrigt är turbin redan förkastat och avfört ifrån listan som effektiva lösningar,det finns en tråd om en kille med en Zx9r som laddade den med 2 st värsting-modell-turbiner och tjänade i princip inget på det.
 
RF_Racing skrev:
jo jag har sökt.. men om du vet så mycket så kan juh du förklara!

jag är själv ganska pessimistisk ang detta.. därför frågade jag :kocko

men berätta varför istället..

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0837601606&s=1

Inte för att vara elak men det krävs lite grundkunskaper för att ställa "rätt" frågor dvs man måste förstå det man frågar om. Är det inte kul att lära sig grunderna och lättare kunna bygga upp en bra kunskap om ämnet?

Svar på frågan: Den är aldeles för "luddigt" ställd. vad ska du överladda? Och återigen du vinner inget på att bygga något eldrivet om den ska drivas från samma källa som den överladdar gämfört med "riktig" överladdning, samt att det krävs uträkning på hur mycket flöde/tryck det krävs. Vilket är kritiskt för att bygga rätt kompressordel samt hur mycket effekt det krävs för att driva densamma. Lär du dig grunderna så kan du själv utesluta projekt som inte alls är genomförbara.

Edit: Alla har vi varit nybörjare
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Hur många varv gör maskinen och hur många liter luft per min kräver den ?

Tål den varma avgaser ,en turbo jobbar runt 800 grader om jag inte missminer mig,vilket i princip är samma miljö som du utsätta borrmaskinen för.

För övrigt är turbin redan förkastat och avfört ifrån listan som effektiva lösningar,det finns en tråd om en kille med en Zx9r som laddade den med 2 st värsting-modell-turbiner och tjänade i princip inget på det.

det finns olika modeller.. allt emellan 120l/m o upp till 350l/m.. inte helt säker på siffrorna men på en höfft.. de är i metall så jag antar att den pallar hög värme.. blir ju värme i men inte så jätte hög som jag vill utsätta den för.. varvar vell mellan 10k o 40krpm...
det borde vara typ samma då prinsipen är lik i båda :rolleyes:

MagnusK skrev:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0837601606&s=1

Inte för att vara elak men det krävs lite grundkunskaper för att ställa "rätt" frågor dvs man måste förstå det man frågar om. Är det inte kul att lära sig grunderna och lättare kunna bygga upp en bra kunskap om ämnet?

Svar på frågan: Den är aldeles för "luddigt" ställd. vad ska du överladda? Och återigen du vinner inget på att bygga något eldrivet om den ska drivas från samma källa som den överladdar gämfört med "riktig" överladdning, samt att det krävs uträkning på hur mycket flöde/tryck det krävs. Vilket är kritiskt för att bygga rätt kompressordel samt hur mycket effekt det krävs för att driva densamma. Lär du dig grunderna så kan du själv utesluta projekt som inte alls är genomförbara.

men asså jag är inte dum i huvet... o jag har defenetift inte tänkt att elektriskt ladda den... jag har tänkt mycket o länge på detta...
den har samma egenskaper som en turbo o funkar lika dant.. vet bara inte hur mycket den kan ladda... DÄRFÖR frågade jag.. o sluta rekomendera böcker :kocko

Långa farbron skrev:

joo sen är det juh så att jag har lärt mig endel.. jag har forskat runt på olika forum i ett halvårs tid nu... man måste fråga för att lära sig...


dock har dessa INGET med detta o göra...

017042_c.jpg

tex
 
Last edited:
RF_Racing skrev:
........
men asså jag är inte dum i huvet... o jag har defenetift inte tänkt att elektriskt ladda den... jag har tänkt mycket o länge på detta...
den har samma egenskaper som en turbo o funkar lika dant.. vet bara inte hur mycket den kan ladda... DÄRFÖR frågade jag.. o sluta rekomendera böcker :kocko


Vad är det med din attityd? Jag försöker svara sakligt på dina frågor och jag tycker att kunskap är viktigt.

Hur mycket den kan ladda beror på vilket varvtal du driver den på samt hur mcyket luftgenomströmning det är i motorn i fråga. En sådan turbin skiljer sig nämnvärt i design mot en riktig kompressor.

Over and out
 
RF_Racing skrev:
joo sen är det juh så att jag har lärt mig endel.. jag har forskat runt på olika forum i ett halvårs tid nu... man måste fråga för att lära sig...


dock har dessa INGET med detta o göra...

017042_c.jpg

tex


Visst säger du det så..... lycka till.
 
MagnusK skrev:
Vad är det med din attityd? Jag försöker svara sakligt på dina frågor och jag tycker att kunskap är viktigt.

Hur mycket den kan ladda beror på vilket varvtal du driver den på samt hur mcyket luftgenomströmning det är i motorn i fråga. En sådan turbin skiljer sig nämnvärt i design mot en riktig kompressor.

Over and out

vad är skillnaden? det där blir avgasdelen o sen bygger jag kompressor delen... min attityd.. jag har inte påstått att jag ska överladda den elektriskt.. sen att säga typ "läs på lite först".. det gör mig gramse :S

men istället för att svara så.. om jag ger er all data så kan ni juh förklara VARFÖR det inte går isf

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=159654258&pf_id=SE-071005&dept_id=SE-071

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=159654258&pf_id=SE-017042&dept_id=SE-071

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=159654258&pf_id=SE-071002&dept_id=SE-071

^^^^^^ tex
 
RF_Racing skrev:
hmm... o driva den me en elmotor?
fattar inte.. en stor tank me motor på typ 30kg...?

En Tryckluftskompressor! Vet du inte vad det är???

Kommer inte att fungera... Kommer att skära ganska så snabbt!
En turbokompressor smörjs desutom av ett tunn oljehinna på axlarna.
 
UrbanTiger skrev:

seriösa svar man får...

Peanutboy skrev:
En Tryckluftskompressor! Vet du inte vad det är???

Kommer inte att fungera... Kommer att skära ganska så snabbt!
En turbokompressor smörjs desutom av ett tunn oljehinna på axlarna.

jo ja vet va de ä.. men det verkade för dumt för att han skulle mena det.. men jag har lärt mig en bra sak nu.. ställer man seriösa frågor får man dumma svar!

tror inte de ä några lager i slipmaskinen :va men varför behöver man inte smörja den när den går på tryckluft?
 
UrbanTiger skrev:
Hur lång kontinuelig livslängd har den där borrsnurran ? 5-10 timmar, LR :va

Hur lång livslängd har en bilmotor med turbosnurra, minst 3000 timmar

det är möjligt men ja ska inte driva den så länge endå
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top