Avgasbygge och framgaffel-byte...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Tjena. Smackade hojen i augusti och har nu påbörjat renoveringen. Tänkte samtidigt passa på att bygga highpipe.

Finns det möjligtvis någon här som vet vad man bör tänka på när man bygger eget avgassystem? Storlek på rör, motstånd som behövs för att hojen ska gå bra osv. Det kanske till och med finns någon här som har egen erfarenhet i ämnet? Tar gärna emot lite tipps i så fall.

Sedan, gaffeln antog form som en banan så den behöver jag visst byta oxå. Någon som vet ca-pris på en sådan eller kanske har en hel liggande?

Hojen är en CBR 900RR -98a.

Mvh Calle...

CJ900RR skrev:
Tjena. Smackade hojen i augusti och har nu påbörjat renoveringen. Tänkte samtidigt passa på att bygga highpipe.

Finns det möjligtvis någon här som vet vad man bör tänka på när man bygger eget avgassystem? Storlek på rör, motstånd som behövs för att hojen ska gå bra osv. Det kanske till och med finns någon här som har egen erfarenhet i ämnet? Tar gärna emot lite tipps i så fall.

Sedan, gaffeln antog form som en banan så den behöver jag visst byta oxå. Någon som vet ca-pris på en sådan eller kanske har en hel liggande?

Mvh Calle...

Osis...
Har oxå testat at smacka i lite!

High pipe...
Bygg i samma dim som det rör du har!
Mjuka böjar för liten effekt förlust!
För en liten förlust blir det med high pipe jämfört med orginal dragning!
OBS jag skrev liten!

Gaffel....
Du kan köpa inner benen...
Pris okänt!
Att rikta kostar som att köpa nytt ungefär!
Men det finns nog gafflar att köpa beg.
Kolla på http://www.mobile.de
Där är utbudet större!

Själv köpte jag en Öhlins gaffel för att bli gladare! :tungan

Lycka till!

CJ900RR skrev:

Mvh Calle...

Det finns "pirat" innerben att köpa för ca 1600 st hos Lelles. Är det mer än benen som är skadade så är nog (kollade) beg-gafflar bättre. Kanske ska titta på styrkronorna åxå...

/Joppe

Hej och tack för svaren!

Kollade upp innerbenen på Lelles. Verkade vettigt! Det är innerbenen som är böjda, resten ser ut och känns OK men jag är inte riktigt hundra ännu...

Ska plocka av dom nu i helgen, så jag tänkte passa på att fråga; kan man ställa hojen på grenrören som går under motorn? Känns bökigt att behöva plocka av hela avgassystemet, och avståndet emellan motorn och rören är ganska litet. Fick höra utav en annan person att det inte skulle vara några problem.

Highpipe-bygget däremot ska jag skissa lite mera på. Har ju ändå några månader på mig :banana

Lägg en planka eller liknande mellan rören och det du stöder mot så du delar ut trycket på flera rör...Det håller!
Har min ståendes på 2 rör från mitt Acra system!
Har ingen gaffel på jag heller!

Beställer du från lelles om dom inte har hemma så kan du räkna med att inte åka i sommar!
Se till att dom förstår att det är över bråttom att du ska ha grejjorna!

Skissa på!

Häng upp främre delen av ramen i taket med ett spännband.
Det eliminerar vältrisken också.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...