Avgasbandage

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
VMX
Någon som vet var jag kan inskaffa avgasbandage. På det ena avgasröret sitter idag vitt lite pärlemoglänsande bandage som har hållit sig vitt hela tiden.
Nu behöver jag byta motsatta avgasrör men har svårt att hitta rätt leverantör. Har provat några olika , men de blir bruna när röret blir varmt.

Så härlig skillnad i inställning och insikt mellan de här inläggen :D..

Jag tycker avgasbandage är skitfult och föredrar missfärgade titanrör med guld/blånerade svetsar....
3753354403_ac99122dd6_o.jpg

Lik förbannat har flera av mina moppar avgasbandage för att jag inte skall bränna benen eller värma upp bensintank/bakdämpare i onödan...

Mindre värmestrålning till omkringliggande komponenter och varmare avgaser= större hastighet på avgaserna

Sorry för OT, men en liten fråga på det:

Planerar att dra mina avgasrör upp under sadeln och vidare ut vid baken på RD:n, men någon påtalade att det kan bli varmt som fan. Vore avgasbandage en idé till isolering, eller är varma och snabba avgaser dåligt på en tvåtaktare?:va Tycker mig inte ha sett lindade expansionskammare särskilt ofta så därav min undran...

Sorry för OT, men en liten fråga på det:

Planerar att dra mina avgasrör upp under sadeln och vidare ut vid baken på RD:n, men någon påtalade att det kan bli varmt som fan. Vore avgasbandage en idé till isolering, eller är varma och snabba avgaser dåligt på en tvåtaktare?:va Tycker mig inte ha sett lindade expansionskammare särskilt ofta så därav min undran...

Det är absolut en möjlighet och det hjälper åtminstone en del även om avgas i cytsen på racemoppar blir ordentligt varmt ändå.

Det finns en del som lindar avgaset på sina 2-t GP racers, mest för att finjustera avstämningsområdet då varmare avgaser=snabbare ljudvåg=pipans resonansområde ändras något

Det är absolut en möjlighet och det hjälper åtminstone en del även om avgas i cytsen på racemoppar blir ordentligt varmt ändå.

Det finns en del som lindar avgaset på sina 2-t GP racers, mest för att finjustera avstämningsområdet då varmare avgaser=snabbare ljudvåg=pipans resonansområde ändras något

Tackar för det!:) Säkerligen blir det varmt, men en del uppoffringar får man ju göra:D Vi snackar ju inte direkt en långfärdspendlingsmoppe heller...:D

Åter till min fråga. Finns det någon som vet var jag kan finna ett vitt avgasbandage som förblir vitt även när avgasröret blir riktigt varmt.

Åter till ett nytt svar :

Ivar Håkansson i Hässleholm hade sist jag var där.Om det håller färgen får du nog ringa och fråga om.Tror de tog runt 800 - 900:- för en rulle.

http://hakanssons.se/butiken.htm

Realcar har också vitt avgasbandage för 1300 :-.Påstås hålla för upp till 1100 grader har jag hört.

http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

(För den som vill prova men inte vet hur.Putsa föremålet rent, spraja objektet med värmebeständig färg som tål höga temperaturer, blöt avgasbandaget i ett bad med vatten och citronsyra som förhindrar rostbildning strax innan du rulla på bandaget och som gör det lättare att få en snygg yta som hårdnar bra, fäst ändarna med t ex självlåsande buntband i rostfritt stål för ett ännu snyggare resultat.) :)

Last edited:
Karnag har riktigt bra grejer. Ett avgasrör med avgastemp på 900 grader kunde man nästan hålla handen på vid körning. Har för mig att det förblev ganska vitt, men minns inte helt eftersom utseendet inte var det primära. Man ska lägga det i blöt innan man virar på det, men det ska man säkert göra med andra bandage också.

http://www.karnag.se/hoegtemperatur...acingtape/avgasbandage-racingtape-1100-c.html

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...