Avgasbandage

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min kära stötdämpare på Lc4 Adventure skulle behöva lite mindre värmestrålning från pipan som passerar nära då den redan har fullt upp med värmeproblem orsakade av min körning. Har därför funderat på att linda hela eller delar av systemet. Jag är inte ute efter någon effektpoäng utan vill bara minska värmestrålningen.

Någon risk för att första biten ut ur toppen blir för varm om man lindar?
Hur fäster man änden av lindan?
Några tips var man köper lindan bäst i skåne eller internet?
Tips för att få lindandet snyggt?

BorisJR skrev:
Någon risk för att första biten ut ur toppen blir för varm om man lindar?
Hur fäster man änden av lindan?
Några tips var man köper lindan bäst i skåne eller internet?
Tips för att få lindandet snyggt?

1. Nej, inte vad jag märkt, kan inte komma på någon fysikalisk orsakt till att det skulle blir varmare heller.
2.Änden fästes med värmetålig tråd, 0,8-1mm RF ståltråd. Vissa använder
slangklämma, men de brukar halka runt och är framförallt ett he... att få lös efter ett års värmeutveckling. Tråden klipper man bara bort.
3. Här! exempelvis
4. Man bör vara två.. En som sträcker och en som styr. Sen ska den ena linda på två varv över allt med ovan nämnda rf ståltråd. Framförallt; Bandaget ska vara blött när man lindar på det. Det drar ihop sig riktigt bra efter varmkörning.

Lycka till!

Bandage på hela avgassystemet ger ökat flöde (högre avgastemp) ever hela avgassystemet, eftersom du inte ville öka effekten (maxeffekten) så är det väl lika bra att bara linda på utsatt ställe?

Få se om jag tänker rätt här:

Man kan ju beräkna avgashastemperaturen med lite uppskattningar och räkna på hur mkt "kortare" avgassystemet blir (eftersom avgaserna färdas fortare).

Skulle man öka avgastemperaturen med 100 grader (säg från 300 till 400) på ett visst parti så kommer ljudet färdas 40 m/s fortare (480 m/s i 300 grader och 520m/s i 400 grader). Är detta parti 20 cm långt kommer det ta avgaspulsen 0,0004167 s att färdas igenom utan bandage och 0,0003846 s med bandage, skillnaden motsvarar att man "kortat" röret med ~1,5 cm.

Vill man ha så lite skillnad i flöde skall väl så lite som möjligt lindas, och helst så långt bak på systemet, eller hur? Det som lindas långt fram påverkar hela systemet, det som lindas längre bak påverkar inte avgasssystemets främre del (om man bortser från hur trycket ändras och värme som sprider sig i avgasrörets gods).

Bandage på hela avgassystemet ger ökat flöde (högre avgastemp) ever hela avgassystemet, eftersom du inte ville öka effekten (maxeffekten) så är det väl lika bra att bara linda på utsatt ställe?

Få se om jag tänker rätt här:

Man kan ju beräkna avgashastemperaturen med lite uppskattningar och räkna på hur mkt "kortare" avgassystemet blir (eftersom avgaserna färdas fortare).

Skulle man öka avgastemperaturen med 100 grader (säg från 300 till 400) på ett visst parti så kommer ljudet färdas 40 m/s fortare (480 m/s i 300 grader och 520m/s i 400 grader). Är detta parti 20 cm långt kommer det ta avgaspulsen 0,0004167 s att färdas igenom utan bandage och 0,0003846 s med bandage, skillnaden motsvarar att man "kortat" röret med ~1,5 cm.

Vill man ha så lite skillnad i flöde skall väl så lite som möjligt lindas, och helst så långt bak på systemet, eller hur? Det som lindas långt fram påverkar hela systemet, det som lindas längre bak påverkar inte avgasssystemets främre del (om man bortser från hur trycket ändras och värme som sprider sig i avgasrörets gods).

Jepp dina tankar är korrekta rent teoretiskt. Jag funderar ändå på att linda hela systemet då det även går nära bränsletank och förgasare vilka också kan må bra av lite lägre värmestrålning. Med tanke på hur o-optimalt systemet är utformat i dagsläget så struntar jag totalt i hur höjd avgastemp skulle påverka effekten i någon riktning.

Hur man fäster: 2 sätt. Antingen omlott med åtdragning, vilket kan släppa. Metod två är medelst omlott + najtråd. Snyggt och raceigt.

Om värmen i toppen skulle öka? Nej.(snarare tvärtom pga ökat flöde))

HUr få lindan snygg? Klipp av lindan ca 60-70 grader så du kan linda "snett" direkt. Överlappa starten med en lös bit som du najar över startänden som en hylsa. Lägg bara skarven på baksidan så ser det råproffsigt ut.
Vill man så kan man sy i lindan oxå.

Det gäller ju en adventure, som körs som för vad den är byggd förmodar jag. Varför vill man då linda in hela avgassystemet? Medför ju fler problem än det löser (värme vid förgasare/tank är ju knappast nåt att oroa sig för på en original hoj). Kommer se fult ut efter en blöt dag och aldrig bli snyggt igen, och risk för att avgasröret utsätts för fukt under längre tid är större än utan bandage.

Dock kanske man inte bryr sig om de problem avgasbandaget medför, då de inte heller är särskilt stora i förhållande till annat, utan bara vill att ens stötdämpare inte blir för varm...för det är ju en katastrof i förhållande till rostigt avgasrör, hojen ser ful ut, troligtvis sämre effektregister.

Jag röstar för att du istället monterar nåt form av strålningsskydd där avgasröret går nära dämparen, kan väl fästa nån typ av plåt i två buntband runt fjädern eller nåt mer kreativt kanske.

Det gäller ju en adventure, som körs som för vad den är byggd förmodar jag. Varför vill man då linda in hela avgassystemet? Medför ju fler problem än det löser (värme vid förgasare/tank är ju knappast nåt att oroa sig för på en original hoj). Kommer se fult ut efter en blöt dag och aldrig bli snyggt igen, och risk för att avgasröret utsätts för fukt under längre tid är större än utan bandage.

Dock kanske man inte bryr sig om de problem avgasbandaget medför, då de inte heller är särskilt stora i förhållande till annat, utan bara vill att ens stötdämpare inte blir för varm...för det är ju en katastrof i förhållande till rostigt avgasrör, hojen ser ful ut, troligtvis sämre effektregister.

Jag röstar för att du istället monterar nåt form av strålningsskydd där avgasröret går nära dämparen, kan väl fästa nån typ av plåt i två buntband runt fjädern eller nåt mer kreativt kanske.

Den är avsedd för ökenbruk där är smuts och vatten inte direkt något problem. Avgasröret är i RF och cykeln lär aldrig stå med blött bandage..

Effektregistret är skit samma då krökarna i dagsläget är ett skämt i utformningen och ljuddämparen är utformade för låg ljudnivå snarare än hög effekt så lite lindning kan knappast förvärra saken signifikant.

För varm stötdämpare är ett problem då den även utan avgasvärmen har problem med överhettning och ras som följd. Trist att ha betalt 40kkr för ett race och stå i Sahara med rasad stötdämpare.

Den är avsedd för ökenbruk där är smuts och vatten inte direkt något problem. Avgasröret är i RF och cykeln lär aldrig stå med blött bandage..

Effektregistret är skit samma då krökarna i dagsläget är ett skämt i utformningen och ljuddämparen är utformade för låg ljudnivå snarare än hög effekt så lite lindning kan knappast förvärra saken signifikant.

För varm stötdämpare är ett problem då den även utan avgasvärmen har problem med överhettning och ras som följd. Trist att ha betalt 40kkr för ett race och stå i Sahara med rasad stötdämpare.
Ja, nu håller jag med. Dock håller jag kvar vid min "teori" när det gäller de förutsättningar jag trodde det gällde (vanlig motionskörning i skogen/ på grus i svensk miljö).

Skulle försöka få dit någon värmesköld också eller istället... 0,8mm rostfri plåt och någon bricka där du fästern den.

Men oavsett lindan säkrar du med najtråd (rostfri) och inte bara i slutet utan naja var 5e cm eller liknande. Om de gnags eller slits sönder någonstans rullar det då inte upp sig utan du kan senare lappa det trasiga :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år