Avgasbandage

På tvåtaktare så säger tex Gordon Jennings i sin bok "Two stroke tuner's handbook" att man ska anta att avgaserna har 1200 F (ca 650 C) när de lämnar avggasporten, men att de har 800 F (ca 427 C) när de kommer tillbaks med returpulsen till porten. I pipan estimerar han att avgaserna pga expansionen håller ca 500 F (260) i mittsektionen. Hans formler bygger alltså på den tempen. Lindar man rören så ökar man alltså sannolikheten att hans antaganden stämmer på den egna hojen

Det där är ju riktigt sjukt om du har i huvudet. :näsblod Och ännu värre om du har letat fram textstycket. men det är gubbar som du :D som gör det värt att sitta på SH alldeles för mkt o insupa all denna kunskap till ingen nytta...
 
Det där är ju riktigt sjukt om du har i huvudet. :näsblod Och ännu värre om du har letat fram textstycket. men det är gubbar som du :D som gör det värt att sitta på SH alldeles för mkt o insupa all denna kunskap till ingen nytta...

Jag mindes bara den schablonmässiga siffran 500 C som brukar användas på sugmotorer när man räknar på avgassystem. Tvåtaktstemperaturerna fick jag slå upp i Jennings bok, de hade jag inte i huvet. Boken stod i bokhyllan :hihi
 
Den antagna avgastemp som i böckerna rekommenderas för formlerna stämmer oftast på fullgas. Formlerna är ju empiriskt härledda från en massa prov och bromsbänkskörningar under de sista 70 åren. Genom att isolera så blir det alltid bättre vid en transienter (lasväxlingar). Men även motorer som används till landspeed, dvs lång tid på fullgas, brukar vara lindade.

På tvåtaktare så säger tex Gordon Jennings i sin bok "Two stroke tuner's handbook" att man ska anta att avgaserna har 1200 F (ca 650 C) när de lämnar avggasporten, men att de har 800 F (ca 427 C) när de kommer tillbaks med returpulsen till porten. I pipan estimerar han att avgaserna pga expansionen håller ca 500 F (260) i mittsektionen. Hans formler bygger alltså på den tempen. Lindar man rören så ökar man alltså sannolikheten att hans antaganden stämmer på den egna hojen

Aha va du kan :tummenupp
På hojarna har man sett att pipan ofta blir blå igen längst bak vid returkonan, tänkas är att man komprimerar värmen då den koncentreras mot mindre yta samtidigt som midjesektionen (större diameter) har större yta att kyla av dom varma gaserna.

Om man kör så att hela pipan blir blå , har man fortfarande dom 260 C i midjesektionen...
 
Aha va du kan :tummenupp
På hojarna har man sett att pipan ofta blir blå igen längst bak vid returkonan, tänkas är att man komprimerar värmen då den koncentreras mot mindre yta samtidigt som midjesektionen (större diameter) har större yta att kyla av dom varma gaserna.

Om man kör så att hela pipan blir blå , har man fortfarande dom 260 C i midjesektionen...

JA det råder en relation mellan expansion och temp i rörsystem. Likaledes mellan tryck och hastighet.

Tempen i stingerröret är ofta högre än i mittsektionen, fast stingerröret ligger nedströms mittsektionen.
 
Back
Top