Avgasbandage/tips

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Alternativ till att köpa (rätt dyra..) avgasbandage kanske?

Det här är nog inget för att krama ur sista lilla effekten, men för mig som bara gillar utseendet, så blev det över alla förväntninga när jag mitt i lindandet av Biltemas avgasbandage fick tanken på lite olika brandduk jag har liggande.
Brukar inte inte bry mig, man får vad man betalar för, men det Biltema säljer tål vare sig värme eller fartvind, så det kändes väl bara sådär när jag tog den enkla vägen med att köpa samma skit osv..

Och efter första lagret på rören så plingade det till i skallen, och jag hade sån tur så att glasfiberväven i samma låda som brandduken, den hade nästan samma utseende som det jag hunnit lägga på, så jag chansade på att den kunde vara tåligare än Biltemas väv iaf, som visserligen var beg, men hel osv, och som bara trillade isär mer o mer efter några veckors körning.

Och även en blind höna hittar ju nåt korn, så det funkar perfekt än, efter två månaders daglig körning i regn o allt annat som skitar ner o fördärvar.
Ser i stort sett identiskt ut också,, något vitare o lite blankare/glansigare kanske, men det är väl det sista här som gör att det knappt fastnar nåt i det, så att man slipper det problemet oxå,
Plus att inte en tråd har släppt eller flyttat sig på den tiden, så de där ideerna där man skiter i svaren, för att de inte kan vara värre iaf, de kan ju förvåna en stort oxå!

Och Biltema konkurrerar med sig själva, de säljer glasfiberväv på rulle, 3 m x 10 cm, 165 grams, för en femtiolapp,
Och har väv på en kvm, 300 grams, för 59 spänn., och den liknar min väv helt i utseendet, så det är väl bara jobbet med att klippa till remsorna som skljer dem ifrån "Äkta Vara"!
Och ev nåt ljusår i hållbarhet då.

OCH.... med Biltemas avgasbandage, tro mig när jag säger att Gullfiber o likn, de killar bara lite, den här är glasfibern ifrån helvetet vid en jämförelse.
Tänk synål, emot två tums spik, och gillar man inte att isolera grejor, så tejpa ihop alla kläder noga, riktigt noga då.

Och det kanske funkar till att isolera roren pga värmen osv, men jag tvivlar på att Buellen skulle slita armarna ur led pga lite tyg på rören, så jag brydde mig inte om ev dödssynder inom racing osv, den biten får väl var o en ta ställning till själva antar jag!
Men det här verkar funka helt glimrande rent estetiskt då, och hade klara sidovinster med skötsel o livslängd, såå...

Och den väven jag hade här, den minns jag inte nåt om idag, men den är otroligt lik den på Biltemas sidor, om det nu kan hjälpa nån i letandet kanske...och jag använde min till att laga kåpor med, den är väldigt följsam, och klart lättare att jobba med än avgasbandaget, och starkare framför allt, repar inte upp sig alls vad jag har sett hitills...

Mvh
J Petersson
.
 

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Har precis lindat med Biltemas avgasbandage (15 m x 25 mm). Den är vävd med kanter och verkade stabil utan trådar som lossnar. Men håller helt med om kli-faktorn... Har också jobbat med gullfiber o rockwool men det här var en annan klass... Nitrilhandskar och långärmat, men jävlar vad det kliade efteråt :) Ska hålla för 800 C och intermitent 1300 C. Tiden får visa om den håller (sitter rätt skyddad mot vid och väta).
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Erfarenheten säger att du är inne på rätt spår. Avgasbandage som tål väta/värme/väta/värme osv finns men är dyrt. Har en snöskoter med turbo som behöver bandage (för att inte brinna upp). Det enda som fungerat hittills pga snösprut är värmematta från smältverket hemmavid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Körde i några år lindat från port tom expansionskammarens slut på min DT. Upplevde att där var mer sting på höga varv och den drog något längre innan den kroknade. Dock.... en dag började den låta som fan pga av att det hade rostat hål strax efter porten i lägsta punkten typ. Just saying....
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Ett tips när ni handskas med avgasbandage är att slänga ner hela rullen i en vattenhink, då dammar inte fibrerna runt så förbannat och man slipper en hel del kli.
Sen brukar jag stå på avgasbandaget med ena foten och rotera röret med bägge händerna på så sätt kan man spänna bandaget väldigt tajt runt röret och då sitter det på plats, men det tål ju inte mekanisk nötning för fem öre.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top