avgasbandage ger mer effekt ?

Jet-Hot gör en slags keramisk beläggning
JetHot

Kan se ganska snyggt ut och påstås ge ovan
diskuterade effekter.

Undrar om nån i Sverige gör sådant?
 
Hejhopp!
Var skaffar man isolering till grenrör nu då?
Det är inte utan att man har blivit lite sugen :)
 
2T:
Sammanfattning:
Högre avgastemp = större rörlighet hos avgaserna = cylinder töms fortare (=större mängd oantänd gas i pipan) och tryckvågen från avgaserna blir starkare => toppigare effektkurva med högre effekt

Har jag förstått rätt?
Hur ska jag ändra förgasarbestyckning? (större munstycke då man får bättre flöde genom motorn?)
Är det stor risk att överhetta motorn eller andra risker?

Ger det något på en 125 med jollymotopipa (ca 0.3mm tjockt material) och öppet luftfilter tro?
 
Larco skrev:
2T:
Sammanfattning:
Högre avgastemp = större rörlighet hos avgaserna = cylinder töms fortare (=större mängd oantänd gas i pipan) och tryckvågen från avgaserna blir starkare => toppigare effektkurva med högre effekt

Har jag förstått rätt?
Hur ska jag ändra förgasarbestyckning? (större munstycke då man får bättre flöde genom motorn?)
Är det stor risk att överhetta motorn eller andra risker?

Ger det något på en 125 med jollymotopipa (ca 0.3mm tjockt material) och öppet luftfilter tro?

Vet inte, o möjligen är det du skriver är riktigt. Men lindning på 2t är främst för att undvika att pipan kyls ned av farvinden. Du ser det främst i dragracing o snöskoter. Tajmingen av pulserna ändras av ändrad temp. Pulserna rör sig med ljudhastigheten som i sin tur är beroende av pipans temp.

Jag tror inte flödet på tvåtakt är målet riktigt. Javist, vill man bli av med skiten fortast möjligt liksom. Men då tappar man trycket o därmed pulserna. Därför är utloppet så litet. Man brukar göra tvärt om att minska flödet(volym) för att pulserna skall bli kraftigare.

(definitivt ute på hal is nu)

Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?
 
#Olsson# skrev:
Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?

Jo, det borde väll stämma, är väll därför man använder 3-stegs expansionskammare.. ?
 
#Olsson# skrev:
Vet inte, o möjligen är det du skriver är riktigt. Men lindning på 2t är främst för att undvika att pipan kyls ned av farvinden. Du ser det främst i dragracing o snöskoter. Tajmingen av pulserna ändras av ändrad temp. Pulserna rör sig med ljudhastigheten som i sin tur är beroende av pipans temp.

Jag tror inte flödet på tvåtakt är målet riktigt. Javist, vill man bli av med skiten fortast möjligt liksom. Men då tappar man trycket o därmed pulserna. Därför är utloppet så litet. Man brukar göra tvärt om att minska flödet(volym) för att pulserna skall bli kraftigare.

(definitivt ute på hal is nu)

Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?

Angående flödet så tänkte jag främst ut ur cylindern och om den tömms fortare/lättare borde det väl vara lättare för de oförbrännda gaserna att komma fram = större gasmängd, och det kommer väl då förmodligen ut mer oförbrännda gaser i pipan som trycks tillbaka av den starkare tryckvågen (högre kenetiskenergi => starkare tryckvåg, sades väl?). Sedan är det kanske så att pipan tömsfortare också. Det borde vara så men jag vet inte. Det kanske kompenseras av något annat.

Större gasmängd + högretryck i pipan = mer effekt

Fast sedan är det ju också annan timing på tryckvågen eller kompenseras detta av den större gasmängden som ska tillbaka in i cylinder ?

ps.Menade du att du eller jag var ute på hal is?
 
#Olsson# skrev:
Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?

Men om man gaserna töms lättare (kalla gaser) borde man väl få lägre tryck?
 
Last edited:
Larco skrev:
Men om man gaserna töms lättare (kalla gaser) borde man väl få lägre tryck?

Ja visst, men det kan man kompensera genom att stänga pipen något därbak. Målet var egentligen att överdrivet frysa ned en hel cykels avgaser till storleken av en tändsticksask. Den borde kunnas "smugglas" ut genom ett väldigt litet hål i en väldigt liten pipa och således behålla trycket för pulsernas skull.

(Bara en tanke)
 
En teori:

Vid nerkylning av avgasröret "läcker" värmeenergi ut genom självaste röret vilket ger lägre gastemperatur samt därmed även lägre rörelseenergi (eftersom energi strävar åt jämnvikt: försvinner värmeenergi så tas energi från rörelsen till att fylla ut "tomrummet" som blev av den försvunna värmeenergin s.a.s.)
Således: -avgaserna saktar ner inuti röret. -vilket innebär att nästa puls med avgaser som kommer ur cylindern måste knuffa de "gamla avgaserna" framför sig -vilket ger motstånd, vilket ger lägre effekt
Eller?

Således skulle värmebandage motverka nerkylningen av röret och därmed skulle effekten upprätthållas.
 
Larco skrev:
Angående flödet så tänkte jag främst ut ur cylindern och om den tömms fortare/lättare borde det väl vara lättare för de oförbrännda gaserna att komma fram = större gasmängd, och det kommer väl då förmodligen ut mer oförbrännda gaser i pipan som trycks tillbaka av den starkare tryckvågen (högre kenetiskenergi => starkare tryckvåg, sades väl?). Sedan är det kanske så att pipan tömsfortare också. Det borde vara så men jag vet inte. Det kanske kompenseras av något annat.

Större gasmängd + högretryck i pipan = mer effekt

Fast sedan är det ju också annan timing på tryckvågen eller kompenseras detta av den större gasmängden som ska tillbaka in i cylinder ?

ps.Menade du att du eller jag var ute på hal is?

Jag har aldrig riktigt fattat varför den totala mängden avgaser från förbränningen (molykylerna oavsett temp/volym) skulle tömmas effektivare om de var varmare.(någon som kan förklara kanske?) Att farten ökar med minskad area och ökar med trycket kan jag tänka mig. Också, att pulserna rör sig fortare pga tempen är jag med på. Men sedan är det stopp i kontoret.
 
#Olsson# skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat varför den totala mängden avgaser från förbränningen (molykylerna oavsett temp/volym) skulle tömmas effektivare om de var varmare.(någon som kan förklara kanske?) Att farten ökar med minskad area och ökar med trycket kan jag tänka mig. Också, att pulserna rör sig fortare pga tempen är jag med på. Men sedan är det stopp i kontoret.

Molekyler/atomer studsar mot en yta med hög hastighet (ca 1200km/h vid 25*C). Detta ger ett/är tryck, om man ökar rörelseenergin ökar man hastighet för partikeln och ju högre hastighet desto fler gång hinner partikeln stutsa vilket ger den fler tillfällen för den att hamna rätt (pricka avgasporten). "Gasen kan anta en annan form snabbare/lättare", det är lättare att trycka en vätska genom ett hål än att trycka igenom en degklump.
 
Larco skrev:
Molekyler/atomer studsar mot en yta med hög hastighet (ca 1200km/h vid 25*C). Detta ger ett/är tryck, om man ökar rörelseenergin ökar man hastighet för partikeln och ju högre hastighet desto fler gång hinner partikeln stutsa vilket ger den fler tillfällen för den att hamna rätt (pricka avgasporten). "Gasen kan anta en annan form snabbare/lättare", det är lättare att trycka en vätska genom ett hål än att trycka igenom en degklump.

Verkar logiskt men kanske något mycket "finlir". Ovetande gissar jag att tesen "most bang for the buck" gäller i högsta grad här. Det finns ju så mycket på 2t-pipor att göra på mer traditionell nivå som är effektivt. Typ, konlängder vs porttider etc. Inget argument mot gastemp-teorier dock.

/h
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top