Avgasbandage bra lr anus?

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
ja, vad finns att säga om detta?- det uppenbara att viss strålningsvärme försvinner är ju bra på en motor som kanske inte har bästa "runt om kylet"= inklätt och bökigt.
det andra är ju att heta gaser strömmar bättre- är det enbart teoretiskt eller man kan märka av typ 0.268 Hk ökning :lol.

snyggt virat tycker jag det ser rätt fräsigt ut.

//jj

Heta gaser strömmar sämre än kalla för de har lägre densitet och tar mer plats, det är tvärtom mot vätskor. Jag förstår hur du tänker men det är fel, du vill avleda värmen fort därför bör man ha störst diameter precis efter avgasporten, sen kan man gå ner i storlek ju längre bort man kommer i avgassystemet -> gaserna blir svalare. Om du söker på ideala gaslagen så kan du se sambandet mellan värme/volym och tryck samt lite gaskonstanter.

Sätter du dit avgasbandage så behåller du värmen i röret och det är inte önskvärt om du inte har en turbo någonstans på vägen, då vill du behålla energin hela vägen fram till den. Med avgasbandage på en vanlig hoj så blir det sämre flöde om du behåller värmen i rören, så jag skulle gissa på att du tappar lite effekt istället.

Jag tycker det är bra, jag har det på min KTM 660 för att undvika att bränna stöveln/byxan emot avgassystemet, samt för att avgasröret ligger ett par centimeter ifrån förgasaren och blir sjukt varmt där.

Jag har läst att man strävar efter rätt gashastighet, och det som spelar in då är grovleken på röret och värmen på avgaserna. Det betyder i så fall att bandage kan vara bra ibland och dåligt ibland, beroende på de första parametrarna.

/F

Edit: Om man inte strävar efter "posörpoäng" eller att undvika att värmen strålar på annat runt omkring alltså (som vissa andra skriver om). Jag tänkte bara på effekten.

Avråder,kan hålla med om att det ser coolt ut, men den dag man ev. tar bort det, så ser rören förjävliga ut.

Heta gaser strömmar sämre än kalla för de har lägre densitet och tar mer plats, det är tvärtom mot vätskor. Jag förstår hur du tänker men det är fel, du vill avleda värmen fort därför bör man ha störst diameter precis efter avgasporten, sen kan man gå ner i storlek ju längre bort man kommer i avgassystemet -> gaserna blir svalare. Om du söker på ideala gaslagen så kan du se sambandet mellan värme/volym och tryck samt lite gaskonstanter.

Sätter du dit avgasbandage så behåller du värmen i röret och det är inte önskvärt om du inte har en turbo någonstans på vägen, då vill du behålla energin hela vägen fram till den. Med avgasbandage på en vanlig hoj så blir det sämre flöde om du behåller värmen i rören, så jag skulle gissa på att du tappar lite effekt istället.

Idag håller jag med i stort men vill tillägga att ljudhastigheten påverkas med temperaturen och därmed kan avstämningen flyttas upp lite i varvtalet. dvs man kan förlora lite effekt i botten och vinna på topp.
En bättre lösning är ju givetvis att korta ner rören istället om önskemålet är permanent.

Vidare gör ju bandaget att avgastempen hålls mindre påverkad av väderfluktuationer.

hmmm, intressanta inlägg- men jag ställer mej lite tvivlande på detta med avsmalnande rör (teoretiskt kanske det är så?) men vafför är då i princip de flesta (4 takt) konade så att de blir större (typ en låååång megafon)
megafonen har ju med gaspulserna att göra och dess inverkan på den teoretiska (praktiska) returpulsen, lite som en expansionkammare arbetar.
men värme är en sak och ljud en annan- men dom påverkas av varandra.

jaja, bara lite fundringar i min ensamhet.

//jj

hmmm, intressanta inlägg- men jag ställer mej lite tvivlande på detta med avsmalnande rör (teoretiskt kanske det är så?) men vafför är då i princip de flesta (4 takt) konade så att de blir större (typ en låååång megafon)
megafonen har ju med gaspulserna att göra och dess inverkan på den teoretiska (praktiska) returpulsen, lite som en expansionkammare arbetar.
men värme är en sak och ljud en annan- men dom påverkas av varandra.

jaja, bara lite fundringar i min ensamhet.

//jj

Du har rätt.

Fast nu väger avgasbandage ganska lite, under kilot för 10m, vilket du aldrig behöver för en hoj ;)

kom upp i 500g + när jag snörade in allt inklusive najningar.
Visst ingen katastrof men ändå en parameter om vi pratar racer...
Jag vet inte vad du tänker när jag säger så men tänk på folk som köper detaljer i kolfiber, byter ut skruv till alu och titan och tjänar mindre i vikt... Ointressant?

kom upp i 500g + när jag snörade in allt inklusive najningar.
Visst ingen katastrof men ändå en parameter om vi pratar racer...
Jag vet inte vad du tänker när jag säger så men tänk på folk som köper detaljer i kolfiber, byter ut skruv till alu och titan och tjänar mindre i vikt... Ointressant?

Kanske enklare att banta några kilon

Kanske enklare att banta några kilon

Självklart. framförallt jag. Säg det till alla som byter ut sina skruvar och borrar ur och håller på.
ett halvkilo är mkt i mångas ögon trots att dem går med 5 kilos övervikt inklusive mig själv.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra