Avgas-smällar yzf450 -03

Bohhaa

Medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
2016, Kawasaki z1000 sugomi
har lie avgas smällar när man släpper gasen, gäller under färd och på mekpallen utan vxl. Varvar upp när den sen går ner så skjuter det och en mynningsflamma på 15cm sprutar ur ljuddämparen.

Plockade isär toppen idag mäte ventilerna, avgas ventilerna står fel. Måttet ska vara 0.20-0.25 och det är endast 0.05 på ena och precis 0.10 på andra. Tänkte även byta tändstifft.

men frågan är kan det vara ventil justeringen som gör att det smäller eller ska jag börja leta nån annan stans?

vad kostar det att lämna in för ventiljustering ?

tacksam för svar gällande yzf450 -03

Varför ska du lämna in för ventiljustering om toppen redan är nere? Man behöver inte ens ta av toppen för att justera.

Om du har samma problem efteråt är det troligen som ovanstående. Testa att fetta till lite m.h.a luft/blandskruv, annars byt lågfartsmunstycke och ev. högfart.

Varför ska du lämna in för ventiljustering om toppen redan är nere? Man behöver inte ens ta av toppen för att justera.

Om du har samma problem efteråt är det troligen som ovanstående. Testa att fetta till lite m.h.a luft/blandskruv, annars byt lågfartsmunstycke och ev. högfart.

Dina kunskaper fortsätter att förbluffa mig Svenne:tummenupp:):krama

Last edited:
hur ska man justera ventilerna utan att skruva av toppen.
Men iofs det kanske var jag som skrev fel jag har delat topppen så jag ser kammarna och allt kraffs, ej tagit bort allt från cylindern. Men det där med att ställa så den går fetare fattar jag inte. Hittar inte nån skruv som på gamla 2t:arn utan endast tomgångsskruven och choken.
vart sitter denna grej på förgasaren?

Måste ställa ventilerna iaf iom att dom står fel och jag har inte sett några sprickor i flänsen men ska testa med startgas när cykeln står å går sen när den är ihopplockad igen.

men spelar tjuvluft så stor roll?

kan du inte förgasare så bör du låta bli o pilla förgasare. lämna in den eller något. om du har tagit av toppen så kan du se kolvarna, och jag gissar att du bara tog av ventilkåpan?

Har en WR från 2003.
Blandningsskruven sitter i botten på förgasaren.

Jag köpte en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Bransleskruv/
82-534_l.jpg

En ställbar bränsle/luft skruv.

@bimpen du har ju helt rätt. Är så jävla trött nu bara, svamlar i nattmössan.

Beställde även en sån där luft/bränsleskruv nyss då jag ändå la en beställning på annat.

Imorgon blir det att fortsätta skruva för att plocka bort kammarna och se vilka shims som sitter i så man kan beställa nya. funderar på hur mycket mer man kan passa på att inspektera, kanske blir att hela cykeln ligger löst över garagegolvet :tungan

finns verktyg för att trycka ner ventilerna med. som gör att du slipper ta bort kammarna. vet dock inte vad det heter eller vart du får tag på ett sånt. vet bara att jag använt ett sånt en gång, men någon annan kanske vet något?

Det vanligaste felet när det skjuter skarpt i avgasröret vid avslag är att packningen till avgasröret läcker. Det suger in luft genom läckaget och det blir en efterförränning i avgasröret. Kolla på EnduroMX.com där står det massor om läckande avgasrör.

MEN även för litet ventilspel kan krångla till det.
1: Börja med att juster ventiler.
2: kolla att packningarna i avgasröret är tätt.
3: Därefter går du in på förgasarjustering

Mats

Packningen på avgas menar du där det går in i cylindern eller där rör möter dämpare ?
Sitter det bricka vid utloppet cylinder ? Och vad är de som sitter imellan rör och ljuddämparen?

Känn med handen om det kommer luft någonstans utmed hela avgassystemet.
om sagts, börja med det och ventiljustering.

Kolla också så förgasarna och allt sitter som det skall, gummina bra mm.

När du kör, prova om du varvar ur ordentligt, knallar det då direkt eller är det bara när du kommer ned på lite lägre varv det knallar? Är det bara vid lägre varv så är det lågfartsmunstycket annars högfarten eller båda om det låter hela vägen. (tror att du ska kunna testa det på det sättet i alla fall)

har ställt iordning alla ventiler och den skjuter fortfarande men ska kolla mer imorgon på bestyckningen.

pratade med en kille idag och han sa nått om "leak jet" vad är det för någe

här är ett filmklipp taget ikväll dock svårt att se men jag filmar endast burken så flamman är väl kanske 15 cm lång

http://www.youtube.com/watch?v=SB5BdH_m-74

Äsch, är det bara vid torrgasning de där flammorna kommer skulle jag inte bry mig ett dyft.
Accpumpen(axpumpen?) pytsar ju i extra bränsle när du gasar till. Om de sedan skjuter lite när du släpper gasen är väl bara oförbrända gaser efter senaste gasvridet så att säga, särskilt om den är kall.

Prova sula på med gudliga mängder luftfilterolja... Å se om de blir bättre..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti