Avgas-smäll, magert eller fett?

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Vill ha svar på en fråga som massa svarar olika om, om det smäller ur avgasröret eller spottar eld vid höga varv, betyder det att det är för lite eller mycke soppa? kommer ihåg att det var en tråd om det här uppe förut men jag hittar inte på den, tacksam för svar.

Tycker det verkar som att väderleken spelar in....När det smäller eller inte, sen smäller det ju bara när man slår av på gasen.... För mig i alla fall

Last edited:
Kidnappar tråden med en liknande fråga.

Vad beror det på om det smäller vid motorbroms efter att ha dragit på?
Bör man justera bort det på något sätt eller är det inte alls skadligt för motorn?

PAIRen, dvs avgasreningen som trycker in luft i grenrören. Mest för att få snyggare avgasvärden (?).

Finns block-off plattor att köpa som stänger av systemet och tar bort smällarna. Underlättar även vid tex mappning.

Joe Schmoe skrev:
Kidnappar tråden med en liknande fråga.

Vad beror det på om det smäller vid motorbroms efter att ha dragit på?
Bör man justera bort det på något sätt eller är det inte alls skadligt för motorn?

jag hade samma problem, på en ktm 640 SM, det smällde när man släppte på gasen efter gaspådrag. Jag höjde tomgången lite och det försvann direkt, bara ett tips.

Min hoj gick fett och spottade eld när man släppte snabbt och gav fullt igen. Effektfullt på kvällarna men det sliter på stift mm.

min smäller å lever såfort jag släpper gasen från halvhöga rpm's å uppåt .. kan bero på att mitt avgassystem läcker som ett såll :3freak

Små läckor kan orsaka att det smäller vid gasavslag, men som sagt är mycket välkommet av mig me :yoparty

Edit: Läckor i avgassystemet då...

Det kan smälla av flera orsaker. Om du har full gas smäller det aldrig med för klen blandning (annat än vid lustgasmatning, dvs sprängd luftburk/luftfilter), för fet blandning kan smälla och vid normal blandning då tändingen inte funkar 100. Om du har avslagen gas så smäller det vid höga varv om blandingen är för klen. En lambdamätning ger dig facit.

andersbrink skrev:
Det kan smälla av flera orsaker. Om du har full gas smäller det aldrig med för klen blandning (annat än vid lustgasmatning, dvs sprängd luftburk/luftfilter), för fet blandning kan smälla och vid normal blandning då tändingen inte funkar 100. Om du har avslagen gas så smäller det vid höga varv om blandingen är för klen. En lambdamätning ger dig facit.

Är det på något sätt skadligt för motorn om det smäller när man slår av?
(Behåller ju gärna ljudet men inte på bekostnad av motorn).

På förgasarhojar är det väl mer eller mindre standard att det smäller när man drar av IMHO, har man insprutning är det ju en annan sak.

andersbrink skrev:

Min verkstad hävdar att min hoj (insprutning) smäller pga öppet system, trots att den är ommappad. Den smäller vid avslag på höga varv, vilket enligt dig beror på att den går magert vilket i sin tur borde kunna avhjälpas..?

mvh/J.

Min pangar helVet när jag pangar bana. Låter roligt och bränsleförbrukningen är låg. Fast ettans grenrör håller inte tätt(tjuvluft) kanske därför det smäller?

Min perfekt tunade och bestyckade hoj smäller på avslag nu i extremvärmen, annars aldrig. Teorier? Borde gå fedt nu med väldigt lite syre i luften.

Minns hur bra moppen gick när man var femton, svala sommarkvällar med ett par tuttar i ryggen

Så egentligen kan det smälla av båda anledningar?
Min svartryker lite upptill så jag bör ligga på den feeeeta sidan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman