Avdragen skruv i ventilkåpan..

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Bespara mig alla inlägg om hur dum jag är som inte tänker eller kollar åtdragningsmomentet (och liknande). :huvet

Jag lyckades givetvis dra av en skruv när jag skulle skruva på ventilkåpan, nu sitter jag här med en skruv som är av i en av de där byglarna som håller kamaxeln på plats. Vad heter den delen? Jag antar att det inte är värt att försöka få ut skruven, delen kan ju inte kosta så förfärligt mycket?

Så min fråga gäller egentligen tips om var jag köper reservdelar till kawasaki (gpz500) i stockholm, helst norrort. Och vad delen jag söker heter. Den var märkt med (E), är det fler saker man måste veta eller räcker det med den beteckningen (olika bokstäver på varje sådan bygel).

Det gängade hålet brukar vara borrat rakt igenom kamaxelöverfallet så om du plockar loss det så borde det inte vara några problem att få ur den den avbrutna skruven.
Problemet med att byta överfallen är att hålet för kamaxlarna är borrade med överfallen på plats, det är därför inte säkert att det blir rätt toleranser om du byter ut ett överfall.

Micke_Lindstrom skrev:
Det gängade hålet brukar vara borrat rakt igenom kamaxelöverfallet så om du plockar loss det så borde det inte vara några problem att få ur den den avbrutna skruven.
Problemet med att byta överfallen är att hålet för kamaxlarna är borrade med överfallen på plats, det är därför inte säkert att det blir rätt toleranser om du byter ut ett överfall.

Vet inte om det är så som du skriver, det är alltså inte bulten som håller fast överfallet som är av, utan det är hålet i mitten på överfallet där man drar fast kåpan som är av..

Här är bild --> http://www.ducce.com/albums/fredrik/temp/IMG_3653.sized.jpg

Last edited:
Jag tror inte ens att du behöver några specialgrejer för att få loss gängan, slå till lite lätt med en hammare och ett dorn uppifrån så ska det nog gå att vrida ur den genom att peta på brottytan, den gick ju inte av för att själva gängan gick trögt.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag tror inte ens att du behöver några specialgrejer för att få loss gängan, slå till lite lätt med en hammare och ett dorn uppifrån så ska det nog gå att vrida ur den genom att peta på brottytan, den gick ju inte av för att själva gängan gick trögt.

Stort tack, ska prova så snart jag har tid, måste kuta till jobbet..
Nä precis, gick av för att gängan drogs ut.

Jag råkade ut för att en bult brast och brottytan var några mm in i godset.
Jag tog då min Dremel och ett smalt spetsigt slipstift och slipade en skåra i brottytan och kunde därefter enkelt skruva ut resten med en skruvmejsel.

Fast det blir ju lite kinkigt i ditt fall med metallspån...

om den sitter hårt är det bästa att du borrar ett litet hål i skruven, sedan knackar du i en torxbits i hålet, då kommer den ut lätt som en plätt!

Ta bort kamöverfallet innan du börjar försöka ta bort den avdragna skruven. Det tar kanske en timme extra, men ack så många fallgropar du undviker - och du slipper tänka "hur fanken kunde jag vara så jämra dum".

[PlastRaket] skrev:
om den sitter hårt är det bästa att du borrar ett litet hål i skruven, sedan knackar du i en torxbits i hålet, då kommer den ut lätt som en plätt!

Japp precis.

Så gjorde Bossebildoktor :tummenupp

andersbrink skrev:
Ta bort kamöverfallet innan du börjar försöka ta bort den avdragna skruven. Det tar kanske en timme extra, men ack så många fallgropar du undviker - och du slipper tänka "hur fanken kunde jag vara så jämra dum".

Vänta nu, "en timme extra"? Den sitter ju bara med 2 skruvar, eller är det jättekinkigt med hur man tar bort den? Isåfall får du mer än gärna berätta hur jag ska och INTE ska göra..

scud skrev:
Vänta nu, "en timme extra"? Den sitter ju bara med 2 skruvar, eller är det jättekinkigt med hur man tar bort den? Isåfall får du mer än gärna berätta hur jag ska och INTE ska göra..

Dvs om du försöker ta bort den avdragna skruvbiten utan att plocka bort ventilkåpan, det skulle kunna gå (om man är tvungen) typ om man har bråttom mellan heaten om man är ute och tävlar.

Samma sak hände för mig på en gpx750, men jag lät verkstan gänga om vid ett senare tillfälle. Är ju inget att akut problem att det saknas en bult så länge man sätter dit ett huvud eller så som lock iaf...

andersbrink skrev:
Dvs om du försöker ta bort den avdragna skruvbiten utan att plocka bort ventilkåpan, det skulle kunna gå (om man är tvungen) typ om man har bråttom mellan heaten om man är ute och tävlar.

Nänä, okej.. trodde att det kunde vara nåt speciellt när/om man tog bort överfallet..

mb skrev:
Samma sak hände för mig på en gpx750, men jag lät verkstan gänga om vid ett senare tillfälle. Är ju inget att akut problem att det saknas en bult så länge man sätter dit ett huvud eller så som lock iaf...
Såvida det inte läcker ut motorolja.. men de e klart alla ser ju inte det som ett problem

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8