Avdragen gänga i framgaffeln

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Så klart så skulle det gå åt helvete.:mad:
När jag höll på att byta däck och skulle skruva av framdäcket så gick en gänga av, en av de fyra som sitter in i framgaffeln på vänster sidan. De som håller fast stången som går genom hjullagren osv ( i brist på andra ord:P).
Jag hoppades så klart på att de skulle vara gängade men det var de inte.

Skulle det funka att borra ur, gänga och sätta dit en ny ?
Eller hur bör jag göra. Det är ju lite synd om framhjulet släpper när man rycker upp hojen på bakhjulet.

Det finns något som heter insatsgänger som du "gängar om och sen skruvar en grej som ser ut som en fjäder...Efter det så är det bara och skruva tebaks det du vill ha där..."

Det är väl pinnbultar som sitter där. Alltså gängade i gaffelbenet. Har den gått av så att det inte sticker ut nåt får du svetsa fast en mutter å dra lös den med.

Jag tackar för hjälpen. Jag kan meddela att pinnbultarna är av m6 och de är inte gängade in i gaffeln. Det blir till att borra ur och gänga, hoppas det går smärtfritt:tungan

Jag tackar för hjälpen. Jag kan meddela att pinnbultarna är av m6 och de är inte gängade in i gaffeln. Det blir till att borra ur och gänga, hoppas det går smärtfritt:tungan

pratar vi om dessa 2st på varje sida som klämmer fast hjulaxeln:va

lycka till att borra! aluminium runt din avdragna bult. du kommer borra mer i aluminiumet än i bulten. fixa en grispitt och en 1mm borr istället och se till att borra i MITTEN på bulten så borde du klara detta.:tummenupp

Ta isär gaffeln. Lägg en bricka emellan lägg sedan på en M10 mutter jorda migen så nära du kan åsså glöder runt tills m10 är fylld med svets. Vänta tills den inte lyser rött längre och sedan bara att lossa. Brukar funka finfint när man drar ut avdragna pinnbultar i toppar och turbos o dyl.

Ser det ut ungefär såhär?

Bifogat

• pinnar.jpg
    pinnar.jpg
    47.4 KB · Visningar: 62
Ser det ut ungefär såhär?

Jajjemen så ser det ut. Måste säga att jag blev lite förvånad på hur mycket bra svar jag fick på den här frågan. :tummenupp för er.
Jag löste det genom att borra med ett litet borr först och sedan borra upp det med rätt storlek på borret. Gängade sedan lite försiktigt. Funkade skitbra, borrade dock lite fel i början men det löste sig :gnissla

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!