Avbryta helårsförsäkring

Man kan se dom tre senaste ägarna på ett vanligt utdrag. Dvs om hojen gått via en handlare så ser du handlaren och två till. Dvs inget som kan via på att den studsat fram och tillbaka.

Går det ta fram på andra sätt då? Annars är det ju bara säljarens ord som säger att den inte bytt händer varje gång en service behövde göras.

Tja. Jag skulle säga att det finns flera delar i det.
Dels så är det ju så att försäkringsbolaget fattar att du försöker smita från premien en del av året. Följden kommer att bli att dom trilskas mer om det händer något. Exempelvis genom att ifrågasätta om en skada hände före eller efter att du startade föräkringen. Eller att dom letar lite mer nogrannt efter andra oegentligheter som gör att dom kan sänka eller neka ersättning. Alternativt att dom bara ger en lägre värdering vid en skada.

Den andra delen är ju att hojen blir mer svårsåld. Jag skulle i vilket fall dra öronen åt mig om en hoj hade 10 ägare efter bara 5 säsonger. Personer som äger en hoj så kort tid behöver ju inte bry sig för den kommer ju att rasa för någon annan.
Även om jag fick en förklaring att någon bara hade flyttat den fram och tillbaka så skulle jag dra öronen åt mig. Min hoj kostar typ 4500 hel/hel. Premien under vinterhalvåret är bara några hundralappar för hela vinterhalvåret. Och om den som säljer en hoj är så "ekonomisk" att denne fuskar med försäkringen för att snåla in några hundralappar så skulle i vart fall jag fundera om den personen har sparat samma hundralappar på service och underhåll. Det finns ju betydligt mer pengar att spara kortsiktigt genom att skita i att byta olja och filter mm.

Premien för vintermånaderna är i stort sett samma som den är för en avställningsförsäkring. Så det finns inga pengar att spara om du inte ska ha hojen helt oförsäkrad.

Går det ta fram på andra sätt då? Annars är det ju bara säljarens ord som säger att den inte bytt händer varje gång en service behövde göras.

Jag tror att du kan beställa ett utökat utdrag och få en komplett historik.
Men jag skulle inte besvära mig om jag var kund i det läget.

Oavsett om det är bytt ägare för att det var dags för service eller om det var bytt får att snåla på någon hundring så skulle jag leta efter en annan hoj.

Mycket tyckande och förmodanden va ?

Nej, det är inga problem med att byta ägare en gång om året. Det går fint att då passa på och byta bolag. Ingen kommer att "trilskas" om hojen vid olycktillfället står på rätt person. Byta ägare tar 10 min. Kan man spara in 15k på det så är det ...tjaa 15 konsulttimmar för min del iaf. Man vore korkad om man inte gjorde det och brände pengarna i mexico eller på kolfiber. Det finns säkert de här som drar in 15k/10 min, men de bryr sig om om ägarbyten. Jag skrev oftast över på morsan resp farsan. Samma efternamn, inga problem med att förklara vid försäljing. Fat chance att de två gamla skulle rulla omkring på nån 1198s eller dyl.

Själv skulle jag dock rekommendera avställningsbar försäkring för er som har typ 45000/ år hel. Då betalar man för de dagar man kör - resten är avställningspremie. Avställning 300 kr (give or take) ...påställd 4600 kr / mån. Ska man köra, fram med appen...påställ...bajsväder 3 dagar senare...ställ av osv. Klockrent, särskilt när man har fler hojar att välja på. Bättre lösning än ägarbyten.

Last edited:
Mycket tyckande och förmodanden va ?

Nej, det är inga problem med att byta ägare en gång om året. Det går fint att då passa på och byta bolag. Ingen kommer att "trilskas" om hojen vid olycktillfället står på rätt person. Byta ägare tar 10 min. Kan man spara in 15k på det så är det ...tjaa 15 konsulttimmar för min del iaf. Man vore korkad om man inte gjorde det och brände pengarna i mexico eller på kolfiber. Det finns säkert de här som drar in 15k/10 min, men de bryr sig om om ägarbyten. Jag skrev oftast över på morsan resp farsan. Samma efternamn, inga problem med att förklara vid försäljing. Fat chance att de två gamla skulle rulla omkring på nån 1198s eller dyl.

Själv skulle jag dock rekommendera avställningsbar försäkring för er som har typ 45000/ år hel. Då betalar man för de dagar man kör - resten är avställningspremie. Avställning 300 kr (give or take) ...påställd 4600 kr / mån. Ska man köra, fram med appen...påställ...bajsväder 3 dagar senare...ställ av osv. Klockrent, särskilt när man har fler hojar att välja på. Bättre lösning än ägarbyten.

Funkar tills dem (Folksam i mitt fall och min sambo) tycker att du är en olönsam kund, sen får du teckna helår och be dem dra åt helvete..

Låt den stå kvar på frugan eller mormor tills nästa säsong är slut så räcker det med ett ägarbyte per år. Då får du inte så många ägarbyten och ingen behöver fundera på varför du köper tillbaks den varje vår.

Jag kommer igår när man kunde ha en helårsförsäkring där man betalade årsbeloppet i 12 lika stora delar.

Det var smidigt och bra. Tyvärr finns ju alltid fuskande skithuven som ska sabba för alla andra.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon