Avbrot i körkortstid = nollad premie ?

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Om man har körkort i 10år, blir av med det under 3 månader, får tillbaka det, köper bil/mc och täcknar en försäkring.
Räknar försärkingsbolagen då att man endast haft körkort sedan man fick tillbaka det, dvs nån månad?
Och man tappar sina 10år med behörighet ?

Jag pratade med VV just och dom sa att blir du av med det under en tid så hamnar det i registret och det är det försäkringsbolaget då ser och går efter.

Kan det stämma ??

/N

Även om det står på körkortet hur länge man haft dom olika behörigheterna??

Det behöver inte vara så beror på bolag o.s.v samt att vägverket ändrat "policy" så att urspungsdatum skrivs ut finns tråd om detta någonstans. Skulle bli tacksam om ifolk inte skickar ut massa svar som man inte är 100 procent säker på till höger och vänster...

När jag blev av med kortet åkte min premie upp när jag skulle tekna ny försäkring. Har du tur så kan dom lura systemet och då får du tillgodoräkna dinna år.
björn

Jag fick fortsätta på mina försäkringsvillkor på bil och mc som jag hade innan hos Länsförsäkringar. Skulle jag köpa en till bil så jag måste nyteckna en försäkring skulle det bli svajndyrt om jag fattat det hela rätt.

Sökte men hittade inget, om nån har länk till den tråden får dom gärna paste´a.

/N

Kiosken skrev:
Det behöver inte vara så beror på bolag o.s.v samt att vägverket ändrat "policy" så att urspungsdatum skrivs ut finns tråd om detta någonstans. Skulle bli tacksam om ifolk inte skickar ut massa svar som man inte är 100 procent säker på till höger och vänster...

Jag vet KK lös i 3 fu;in mån

isse skrev:
Om man har körkort i 10år, blir av med det under 3 månader, får tillbaka det, köper bil/mc och täcknar en försäkring.
Räknar försärkingsbolagen då att man endast haft körkort sedan man fick tillbaka det, dvs nån månad?
Och man tappar sina 10år med behörighet ?

Jag pratade med VV just och dom sa att blir du av med det under en tid så hamnar det i registret och det är det försäkringsbolaget då ser och går efter.

Kan det stämma ??
/N
Nej det stämmer inte jag var av med KK i exakt 3 lååååååååååånga mån FB reagerar bara om över 3 mån.

2ono skrev:
Nej det stämmer inte jag var av med KK i exakt 3 lååååååååååånga mån FB reagerar bara om över 3 mån.
Jo det stämmer visst! Blev med mitt tre månader -00 och VISSA bolag tycker att jag är en sopa och räknar det som att jag fick mitt körkort då!
Men vid ett av de bolag som tyckte som ovanstående så "fixade" killen till så att det såg ut som att jag hadde haft det sedan -94 alltså sedan jag tog lappen!

Jag va av med KK i 4 månader, påverkade inte alls min premie i TH, tecknade tom en ny förs. på ett tredje fordon utan problem.

FB ska följa EU normen och då gäller ursprungsdatumet.

isse skrev:
Vad som "ska´s" och vad som görs verkar va rätt olika...

FB lever väl ändå efter sina egna regler...

/N
Kollade igen, det va drygt två år sedan länsstyrelsen fick ändra sig, tidigare så fick man inte ursprungsdatumet på sitt nya KK, men det stred mot EU och LS fick anpassa sig till det.

Hur FB tolkar detta är lika oklart liksom allt annat som FB gör, jag tror att FK och FB har en hemlig pakt, dom sitter på nätterna och tillverkar regler & blanketter som ingen j-l begriper sig på.

När jag var av med mitt kort så sa killen på försäkringsbolaget att om det var 2 eller 3 månader (kommer inte ihåg vilket) man var av med det så gjorde det inget på antalet totala år när man ska teckna försäkring.

Jag var av med kortet en månad. Vilket straffade sig med högre premier även efter rundringning hos fb.

Jag har alldrig blivit tillfrågad om jag har varit av med mitt körkort när jag tecknat diverse olika försäkringar.
Den enda frågan jag har fått är hur länge jag haft mitt kk.
Och mej veterligen så har dom alldrig kollat hurvida jag varit av med kk.

Edit: Va föresten av med kk under en månad i höstas och har tecknat två bilförsäkringar efter det och fått tillgodoräkna mig hela min körkortstid.

Last edited:
Badger skrev:
Sker automatiskt i deras system när du uppger ditt personnummer

Jo det är nog sant. Men det enda dom kan se borde ju vara utfärdandedatum och ursprungsdatum.
Det kan ju finnas andra skäl till ett nytt utfärdandedatum än trafikbrott exempelvis förnyande av körkort.

Så frågan är om dom ser att man varit av med körkortet eller inte.

Det var tidigare fel i vv datasystem.
Nu ska detta vara fixat (för drygt ett år sedan)
När försäkringsbolagen kollar kk-register ska de få ursprungligt utfärdande datum på behörigheten.

Tidigare fick man ta ut ett intyg från vv och skicka till försäkringsbolagen för att inte bli blåst.

Gjorde en koll med dem för att jag blev rätt förbannad för höjningen. När de matar in personnummret i sitt system görs en automatiskt kontroll mot körkortsregistret. När man har förlorat sitt körkort och har fått tillbaka det ses det som ett nytaget körkort. Körkortsregistret tolkar det så. Eftersom när man förlorar sitt körkort tar de "bort" det ur registret och när man får tillbaka det blir det ett helt nytt utfärdandedatum. Detta sker inte vid förnyelse.

Så är 32 år och ses som en 18 åring igen är inget vidare, skenförsäkrat mina bilar men inte Mc

zykl0n skrev:
Det var tidigare fel i vv datasystem.
Nu ska detta vara fixat (för drygt ett år sedan)
När försäkringsbolagen kollar kk-register ska de få ursprungligt utfärdande datum på behörigheten.

Tidigare fick man ta ut ett intyg från vv och skicka till försäkringsbolagen för att inte bli blåst.
Mitt fall skedde för knappt två år sedan. Visste inte detta........tackar

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...