Avbetalning, vad gäller?

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
Dum som man var, sålde man sitt PS2 för ungefär ett år tillbaka sen. Nu "måste" jag ha ett nytt, speciellt när GT 4 kommit.

Såg att Siba tar 1790 för ett paket med konsolen + spelet.
http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE84659

Men jag såg även att det gick att ta det på avbetalning. Så mina frågor är vad är det som gäller?

jag är 19 år har extrajobb, så har en fast inkomst. Plus studiebidrag, plus lite annat. Vilket innebär att 350 kr i månaden inte skulle vara någon fara för mig.

Men jag undrar får jag ta det på avbetalning. Eller krävs det fast anställning i minst 6 månader eller dylikt.

Edit.
Visst kan tyckas dumt att ta på avbetalning. Men det är det som passar mig bäst i dagsläget.

Tveksamt om du får ta ett spel på avbetalning. Du måste nog ha fast anställning. Så jag rekommenderar att köpa det rent.

Beanise skrev:
Dum som man var, sålde man sitt PS2 för ungefär ett år tillbaka sen. Nu "måste" jag ha ett nytt, speciellt när GT 4 kommit.

Såg att Siba tar 1790 för ett paket med konsolen + spelet.
http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE84659

Men jag såg även att det gick att ta det på avbetalning. Så mina frågor är vad är det som gäller?

jag är 19 år har extrajobb, så har en fast inkomst. Plus studiebidrag, plus lite annat. Vilket innebär att 350 kr i månaden inte skulle vara någon fara för mig.

Men jag undrar får jag ta det på avbetalning. Eller krävs det fast anställning i minst 6 månader eller dylikt.

Edit.
Visst kan tyckas dumt att ta på avbetalning. Men det är det som passar mig bäst i dagsläget.

Din avatar tyder på att du har andra talanger mitt tips är T-centralen en fredag kväll vid ringen

Du kan ju alltid ansöka om det, då gör siba en kreditprövning på dig o då är det bara att hålla tummarna (inga betalningsanmärkningar för då är det ganska kört direkt),

Håller :tummenupp

De flesta företag har idag förståelse för att det är svårt att ha en fast anställning vid 19 års ålder.

Problemet kan även vara den att dom gör en kreditupplysning på dig och ser då 2003 års inkomst som senast...

Tänk på att det brukar vara 250:- i uppläggningskostnad och 25:-/mån i faktureringsavg. Blir på ett år totalt 550:- i onödiga kostnader.

Låna av morsan!!

UrbanTiger skrev:
Du vet att det noteras hos UC med summa och vad det är för kreditbolag. För många mindre idiotköp med sånna kreditbolag brukar göra att du en dag inte får låna på banken när du bäst behöver det.
Det där är inte helt sant längre, bankerna har vant sig vid att folk frågar runt när det ska låna till ett hus tex, eller en bil, eller en hoj osv.

Det är det total kreditengagemanget som räknas :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Kan du inte pynta upp 1800:- cash för ett TV-spel så ska du inget TV-spel ha.
Du vet att det noteras hos UC med summa och vad det är för kreditbolag. För många mindre idiotköp med sånna kreditbolag brukar göra att du en dag inte får låna på banken när du bäst behöver det. Dyrt blir det också med uppläggningsavgift och aviseringsavgifter. Räntefritt my ass :4skrika

Cash is king :fakta

Det är såpass alltså? :gnissla

Kan ju tilläggas att jag la mina glasögon på avbetalning. Iofs var det min kära mor som pyntade, men dem drogs från mitt konto.
Hos synsam var det inge knorr, utan dem ringde Nordea. Sen var det bara tuta och köra :va

Men ska kolla med päronen, får väl skriva på något städavtal eller dylikt. :hihi

Beanise skrev:
Det är såpass alltså? :gnissla

Kan ju tilläggas att jag la mina glasögon på avbetalning. Iofs var det min kära mor som pyntade, men dem drogs från mitt konto.
Hos synsam var det inge knorr, utan dem ringde Nordea. Sen var det bara tuta och köra :va

Men ska kolla med päronen, får väl skriva på något städavtal eller dylikt. :hihi

Saken är biff :) Pengarna är ordnade :banana
Så ingen avbetalning denna gång. :)

UrbanTiger skrev:
En kollega skulle köpa däck till bilen och blev nekad på grund av just detta.
Att man har förfrågningar på bil, hus och andra tunga poster är inte något problem så utan om du ska låna till hus och kommer med ett register på typ 8 stycken "räntefritt" på allt mellan 2 och 10 papp så tycker banken bara att du inte kan sköta din ekonomi som måste låna småsummor hela tiden.
Tror inte att din kollega blev nekad pga antalet förfrågningar hos UC utan snarare pga av ekonomin.
Vilken bank bryr sig om att tex Nisse har 30 förfrågningar, 100.000:- i krediter om han tjänar 40.000:- i månaden?

sandstream skrev:
Vilken bank bryr sig om att tex Nisse har 30 förfrågningar, 100.000:- i krediter om han tjänar 40.000:- i månaden?

I USA fick jag problem att få kredit eftersom man måste haft kredit tidigare för att få kredit. Det slutade med att jag fick KÖPA ett kreditkort för $700 (typ en deposition) och ha det som säkerhet och fick bara $300 kredit på kortet. När jag hade skött det kortet 6 månader fick jag krediten höjd och depositionen återbetald. Efter 2 år hade jag platinakort och $50000 som kreditgräns. Sverige är ju pigg på att ta efter vad som händer på andra sidan så det kommer nog att bli lika här var det lider.

andersbrink skrev:
Efter 2 år hade jag platinakort och $50000 som kreditgräns. Sverige är ju pigg på att ta efter vad som händer på andra sidan så det kommer nog att bli lika här var det lider.
Alltså, undra hur många jänkare, med för lite vett bakom örona, som har satt sig i en väldigt svår situation ekonomiskt p.g.a de där korten med en tokhög kreditgräns.?

Vill vi ha det här? knappast.

andersbrink skrev:
I USA fick jag problem att få kredit eftersom man måste haft kredit tidigare för att få kredit. Det slutade med att jag fick KÖPA ett kreditkort för $700 (typ en deposition) och ha det som säkerhet och fick bara $300 kredit på kortet. När jag hade skött det kortet 6 månader fick jag krediten höjd och depositionen återbetald. Efter 2 år hade jag platinakort och $50000 som kreditgräns. Sverige är ju pigg på att ta efter vad som händer på andra sidan så det kommer nog att bli lika här var det lider.
I USA är de betydligt slappare när det gäller att kontrollera vem som äger kortet.
Det är iaf min erfarenhet från när jag var där.

I många andra länder kollar de bara att namnteckningen stämmer med den på baksidan av kortet.

Jobbade med kontokort i 8 år och är det något bankerna inte vill så är det att folk ska vara oroliga för att använda sina kort, då tjänar de inga pengar.
Mao tar de lite bedrägerier för att underlätta för alla andra.

morlock skrev:
Alltså, undra hur många jänkare, med för lite vett bakom örona, som har satt sig i en väldigt svår situation ekonomiskt p.g.a de där korten med en tokhög kreditgräns.?

Vill vi ha det här? knappast.

Allså, d e så mycke schönare när någon annan bestämmer åt mej ochså. Jag tyker så facktiskt.

Förr så var det några banker som nekade just såna räntefria köp om man hade fler än tre kreditupplysningar på sig inom loppet av ett år.. Jag blev nekad.. Hade fixat lgh, telefon och billån och då var det kört tills jag förklarade för banken.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år