Avbetalning till privatperson

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Finns det nåt smidigt sätt att göra en säker avbetalning till en privatperson på 4mån:confused:

säljare skulle tänka sig avbetalning men har ingen aning hur det ska lösas då han är rädd för att köpare inte skulle fortsätta sin avbetalning

Anledningen till den korta avbetalningen är att en corvette kommer köpas 5maj och att det är mycket med hojen, föredrar då en kort avbetalningen istället på avgasystemet till hojen:)

Skriv ett skuldebrev där avbetalningsdagarna är är intagna skuldebrevet har säljaren och köparen styrker att skulden avbetalats genom kvitton på inbetalningarna.När sista betalningen är gjord rivs skuldebrevet, det är förövrigt värdelöst eftersom köparne då har kvitto på sina inbetalningar.
Japp, ett skuldebrev håller i rätten. Alternativt låt en inkassofirma köpa fordran.

Finns ingen säker avbetalning till privatperson eller bank,bankerna har dock lite större tålamod och kan processen för att förr eller senare få tillbaka sina pengar vilket privatpersonen kanske tröttnar på efter ett tag och tar det som lärpengar.

Kan väl göra ett avtal och regga det i fordonsregistret så är fordonet utmätningsbar säkerhet även om det säljs vidare,vet dock ej om det går som privatperson.

Bank är bra annars,bara amortera av i sin egen takt,1mån och uppåt.

Henrik

Problemet är att är ägarbytet gjort och köparen skiter i att betala så har säljaren ett jätteproblem. Man kan dra det till tingsrätt, men endast som civilmål och itne som brottsmål. och om säljaren där vinner så är det itne säkert att han får pengar iallfall. Köparen kanske inte har några. Då är det svängen via fogde etc som gäller.

Om man inte känner varandra, eller vet att köparen är en hyvens kille, be denne ta ett snabblån på Ikanobanken eller var som helst. Kostar lite, men alla blir nöjda. Om köparen intebeviljas lån så ska du som säljare ställa frågan varför.

Det är många som blivit blåsta och först i efterhand upptäcker att det kostar enorma pengar att driva sådana här saker.

Får i värsta fall vänta, har redan ett stort lån nu i köp av corvetten och tänker hålla det så. Tack iaf

Problemet är att är ägarbytet gjort och köparen skiter i att betala så har säljaren ett jätteproblem. Man kan dra det till tingsrätt, men endast som civilmål och itne som brottsmål. och om säljaren där vinner så är det itne säkert att han får pengar iallfall. Köparen kanske inte har några. Då är det svängen via fogde etc som gäller.

Om man inte känner varandra, eller vet att köparen är en hyvens kille, be denne ta ett snabblån på Ikanobanken eller var som helst. Kostar lite, men alla blir nöjda. Om köparen intebeviljas lån så ska du som säljare ställa frågan varför.

Det är många som blivit blåsta och först i efterhand upptäcker att det kostar enorma pengar att driva sådana här saker.

Det beror ju helt på hur du gör det. Om du polisanmäler det hela som t.ex. bedrägeri blir det ett brottmål, vilket förvisso inte utesluter en civil process därutöver.

Om du (civilt) yrkar ersättning och vinner får du pengarna tillbaka. Om personen i fråga inte har råd är det en tanke att i andrahand yrka att köpet går tillbaka.

Det bästa (både teoretiska och praktiska) förslaget är som Manne föreslog ett skuldebrev, korrekt författat och uppbyggt på det sätt han exemplifierar alternativt en försäljning av skulden till ett inkassoföretag.

Kan man få det till bedrägeri om viljan att betala finns men förmågan saknas och föremålet är sålt?

Henrik

Kan man få det till bedrägeri om viljan att betala finns men förmågan saknas och föremålet är sålt?

Henrik

Om personen sålt föremålet vidare borde väl förmågan ha funnits?

Jag vill svara ja. Men är ingen jurist.

Om personen sålt föremålet vidare borde väl förmågan ha funnits?

Jag vill svara ja. Men är ingen jurist.

Tänkte närmast att det blir sålt för man inte har råd att behålla och pengarna bara fösvinner iväg till andra skulder men tanken hela tiden är att följa avbetalningsplanen och helt plötsligt upptäcker man att man inte har råd med den heller.

Viljan finns men ínte förmågan,finns rätt många med så dålig koll på sin ekonomi och jag har svårt att se att dumhet ska kunna resultera i bedrägeri för det krävs väl uppsåt för det.

Att killen sen planerat det är en annan sak men att bevisa det och kunna fälla?
Och utan bedrägeri så är det väl kört att kostnadsfritt få något tillbaka,civilmål kostar ju.

Henrik

Tänkte närmast att det blir sålt för man inte har råd att behålla och pengarna bara fösvinner iväg till andra skulder men tanken hela tiden är att följa avbetalningsplanen och helt plötsligt upptäcker man att man inte har råd med den heller.

Viljan finns men ínte förmågan,finns rätt många med så dålig koll på sin ekonomi och jag har svårt att se att dumhet ska kunna resultera i bedrägeri för det krävs väl uppsåt för det.

Och utan bedrägeri så är det väl kört att kostnadsfritt få något tillbaka,civilmål kostar ju.

Henrik

Har som sagt ingen aning.... men JAG skulle betrakta det såsom bedrägeri. Har man så dålig koll på sin ekonomi att man köper saker man inte har råd med för pengar man inte har, trots att man sålt "saken" vidare... ja... då e man totalt rökt. Skulle någon bekant till mig göra så skulle jag bli sur på det värre sättet. (jag skulle bara kunna tänka mig att göra en sån uppgörelse om jag var väl bekant med personen. Och jag ser dett ur ett personligt perspektiv)

Spöstraff, minst......

Henrik

Tja.. Bedrägeri är ett uppsåtligt brott där man "medelst vilseledande förmår annan till handling", dvs ett subjektivt (uppsåt) och två objektiva (vilseledandet, förmå någon till handling) rekvisit. Om man vid köpetillfället saknar någon som helst form av uppsåt - man är övertygad om att ha råd osv - kan det bli svårt att yrka bedrägeri. Dock finns det andra straffrättsliga rubriceringar som kan bli aktuella när väl insikten inträffat.

Civilmål kostar ingenting så länge du vinner förutsatt att tvisten inte är ett s.k. småmål, där vardera part bär sina egna rättegångskostnader. Gränsdragningen går vid ett halv basbelopp, idag alltså ca. 20 000 kr. Är hojen värd mer ("det omtvistade värdet") kan du få dina rättegångskostnader ersatta om du vinner, i vanlig ordning. Men det är värt att poängtera att det sällan går så långt. Omkring 90% av alla civila tvister förlikas. Det brukar räcka med att bara hota med stämning.

Om man känner att man vill slippa all potentiell problematik är det väl enklast att sälja skulden till ett inkassoföretag, och sedan låta dem hantera det hela.

Last edited:
Det beror ju helt på hur du gör det. Om du polisanmäler det hela som t.ex. bedrägeri blir det ett brottmål, vilket förvisso inte utesluter en civil process därutöver.

Om du (civilt) yrkar ersättning och vinner får du pengarna tillbaka. Om personen i fråga inte har råd är det en tanke att i andrahand yrka att köpet går tillbaka.

Det bästa (både teoretiska och praktiska) förslaget är som Manne föreslog ett skuldebrev, korrekt författat och uppbyggt på det sätt han exemplifierar alternativt en försäljning av skulden till ett inkassoföretag.

Du kan aldrig få de till ett brottsmål som bedrägeri, precis som du själv antyder i ett av inläggen.Civilmål är jobbiga ekonomiskt. Vad gäller försäljning till inkassobolag där motparten är en privatperson, så blir det billigare att ta ett kortlån på bank. Vad gäller att låta köpet gå tillbaks så är det köparen som håller i taktpinnen. Dels kanske han redan har sålt hojen för att finansiera andra "affärer", vilket inte är ovanligt i dessa fall, dels kanske hojen är så illa körd att säljaren itne vill ha tillbaks den.

Varför krångla till saker med osäkra lösningar när föremålet som ska handlas knappt är värt 2 basbelopp?

Använd banken.

Last edited:
Du kan aldrig få de till ett brottsmål som bedrägeri, precis som du själv antyder i ett av inläggen.Civilmål är jobbiga ekonomiskt. Vad gäller försäljning till inkassobolag där motparten är en privatperson, så blir det billigare att ta ett kortlån på bank. Vad gäller att låta köpet gå tillbaks så är det köparen som håller i taktpinnen. Dels kanske han redan har sålt hojen för att finansiera andra "affärer", vilket inte är ovanligt i dessa fall, dels kanske hojen är så illa körd att säljaren itne vill ha tillbaks den.

Varför krångla till saker med osäkra lösningar när föremålet som ska handlas knappt är värt 2 basbelopp?

Använd banken.

Mycket har besvarats i mitt inlägg precis ovan detta, men jag vill ändå poängtera några saker ytterligare.

Min argumentering är gjord utifrån vad jag tolkade som en vilja att inte involvera banker. Ur egen synvinkel, utan s.a.s. argumentiva begränsningar, anser jag att det bästa alternativet är att inte köpa alls om man inte kan betala på ett bräde/att inte sälja om man inte kan få betalt på ett bräde. Spara ihop pengarna. Om inte det går, låna av en bank. Lättast, smidigast, säkrast för alla inblandade.

Att låta köpet gå tillbaka såsom andrahandsargumentation i rätten är baserat på att köparen antingen har motorcykeln i sin besittning eller att ett ägar/återtagningsförbehåll föreligger, i vilket fall nästa köpare i ledet helt enkelt får låta sitt köp gå tillbaka. Är hojen "illa körd" får man nog nöja sig med att iallafall få motorcykeln tillbaka, yrka ersättning för mellanskillnaden i värde alternativt en skadeståndskonstruktion som inkluderar merkostnader för att återbringa hojen till sitt ursprungliga skick (i den mån det är skäligt).

Jag skulle inte, som säljare och med en okänd köpare, gå med på en avbetalning.
Om köparen inte kan komma upp med pengarna direkt, eller få ett lån på någon bank så skulle Jag passa mig. Om banken inte kan ge personen pengarna, vad säger då att han kommer kunna komma upp med stålarna till mig..?

Sen ett skuldebrev, visst, det håller ju i rätten! Dock så får man ju tänka på att det är köpren som Besitter fordonet i fråga... och bevisbördan är på mig som säljare... ja... det är klurigt detta. Kika i lagboken vettja eller en jurist..

Bra att tänka efter Före..

Kika i en jurist?

Är det så man blir synad vettefan om jag vill avlägga min juristexamen. Sitter bra på min röv, tack.

Kika i en jurist?

Är det så man blir synad vettefan om jag vill avlägga min juristexamen. Sitter bra på min röv, tack.

Trodde utbildning till amatörproktolog ingick meddelst övning på studiekamraterna när man utbildade sig till jurist!

Känns så efter man varit i kontakt med advokater och dom kollat i alla håligheter om det finns något kvar att hämta,blir ju aldrig dyrare än allt man har så det är bäst att kolla att det inte finns något undanstoppat.

Henrik

Teckna skuldebrev.
Bilen ägs av honom fram tills den är helt betald. Först då övergår bilen till dig.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing