Avancerad?? batterifråga? ?

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
köpte hoj i december månad o då sa ägaren att han ganska nyligen byttat batteri,men glömt underhållsaladda det så hojen gick inte starta utan startkablar.och så jag tog av betteriet efter jag kommit hem o provade o ladda det men det blev aldrig bättre.o jag var ute nästan hela januari månad o körde då vi haft hyfsat väder här i skåne så det blev många mil där,men batteriet blev aldrig laddat.februari månad kom och jag ställde hojen i garaget o där stog den till tills nu för att par dagar sedan.

¨Så jag kopplade på startkablarna från bilen o började o starta den men tyckte att startmotorn inte gick rund riktigt med den snurren som jag ville så jag startade bilen o lät den gå på tomgång,kirrade vidare ett tag 20-30sec sen hoppade den igång.Allt som vanligt tills jag stängde av den nästa gång lät stå i 2 el.3 dagar e lite osäker. men iaf sätter i nycklen o vrider om o alla lampor går igång.????? nu kan jag starta hojen varje gång på batteriet som förr var helt slut trotts att jag laddat med riktig laddare o kört den hur lång som helst för självladdning.

Hur e det möjligt??

?? det finns många batteri kunniga här släng bara in ett ord eller 2 så jag vet hur det fungerar. :tummenupp

JaDeM skrev:
köpte hoj i december månad o då sa ägaren att han ganska nyligen byttat batteri,men glömt underhållsaladda det så hojen gick inte starta utan startkablar.och så jag tog av betteriet efter jag kommit hem o provade o ladda det men det blev aldrig bättre.o jag var ute nästan hela januari månad o körde då vi haft hyfsat väder här i skåne så det blev många mil där,men batteriet blev aldrig laddat.februari månad kom och jag ställde hojen i garaget o där stog den till tills nu för att par dagar sedan.

¨Så jag kopplade på startkablarna från bilen o började o starta den men tyckte att startmotorn inte gick rund riktigt med den snurren som jag ville så jag startade bilen o lät den gå på tomgång,kirrade vidare ett tag 20-30sec sen hoppade den igång.Allt som vanligt tills jag stängde av den nästa gång lät stå i 2 el.3 dagar e lite osäker. men iaf sätter i nycklen o vrider om o alla lampor går igång.????? nu kan jag starta hojen varje gång på batteriet som förr var helt slut trotts att jag laddat med riktig laddare o kört den hur lång som helst för självladdning.

Hur e det möjligt??
Ditt inlägg är lite svårförståeligt (bl a saknas versaler emellanåt..)...? Men jag försöker:
Kollat laddningen på hojen..? Startkablarna gav en rejäl kick åt batteriet dvs laddade det, när du använder startkablarna.
Hur vet du att batteriet aldrig blev laddat t ex.?
Försök att förklara så att t o m en dumskalle som jag fattar. :D

Med motorn igång, blir ljuset vitare/starkare om du gasar upp till 3000-4000rpm?
Vid ja, du har batteriproblem.
Vid nej, du har problem med laddning.

jag ska korta ner storyn så det bli enklare.

för funkade batteriet inte. jag fick alltid koppla på startkablar från bilen,(då utan att starta bilen).eller springa igång den. det gick heller inte att ladda det med mc laddare.
det blev inte laddat när jag var ute o körde med hojen oavsett hur många mil.
hur vet jag allt detta.jo för varje gång jag tände på täningen så lös alla lampor väldigt svagt,prova o dra rund startmotorn inget hände.

Men nu efter att jag startade hojen med startkablar och denna gången gick bilen på tomgång sammtidigt så funkar batteriet som om det kom nytt från affären hur kommer det sig.jag har inte gjort några som helst ingrepp.
förutom haft bilen igång.
Det bara funkar helt enkelt

JaDeM skrev:

för funkade batteriet inte. jag fick alltid koppla på startkablar från bilen,(då utan att starta bilen).eller springa igång den. det gick heller inte att ladda det med mc laddare.
hur vet jag allt detta.jo för varje gång jag tände på täningen så lös alla lampor väldigt svagt,prova o dra rund startmotorn inget hände.

Men nu efter att jag startade hojen med startkablar och denna gången gick bilen på tomgång sammtidigt så funkar batteriet som om det kom nytt från affären hur kommer det sig.jag har inte gjort några som helst ingrepp.
Det KAN ha varit ett fel på batteriet, t ex en kortis mellan plattorna någonstans, att koppla på startkablarna och varva upp bilen (120A generator??) laddar rejält, mycket mer än lämpliga 2-4A, och det kan ha bränt bort överledningen.
Men, det funkar nu??
Då så, jag brukar leva efter: If it works, don´t fix it.

------------------------------
http://www.petnoga.se/

Kahobe skrev:
Det KAN ha varit ett fel på batteriet, t ex en kortis mellan plattorna någonstans, att koppla på startkablarna och varva upp bilen (120A generator??) laddar rejält, mycket mer än lämpliga 2-4A, och det kan ha bränt bort överledningen.
Men, det funkar nu??
Då så, jag brukar leva efter: If it works, don´t fix it.

------------------------------
http://www.petnoga.se/

ville bara veta varför.Jag e sån att jag vill inte "råka fixa saker o ting" om nåt varit kass o jag fixat då måste jag veta varför o hur.så jag kan somna på kvällarna :trött :tummenupp

JaDeM skrev:

Antagligen har du klapp kontakt till din generator korosion på polerna på bateriet kanske det skulle ju bidra till att det kanske inte heller gick att ladda, mycket svår fråga faktiskt, testa att göra rent skrapa fram metal och spraya på något medel, du får felsöka cykeln [ själv ] till en början, är nog mitt tips

Lycka till

BMW R90s skrev:
Med motorn igång, blir ljuset vitare/starkare om du gasar upp till 3000-4000rpm?
Vid ja, du har batteriproblem.
Vid nej, du har problem med laddning.

Kan du föklara hur det ska vara?
Enligt det du skrev så har man alltid antigen problem med batteri eller laddning.
Var finns det tredje alternativet när allt är bra?

What? Me worry ??

JaDeM skrev:
ville bara veta varför.Jag e sån att jag vill inte "råka fixa saker o ting" om nåt varit kass o jag fixat då måste jag veta varför o hur.så jag kan somna på kvällarna :trött :tummenupp
Skulle du ha lika mycket tekniska prylar som jag, till större delen "på G" skulle du inte heller bry dig.
Kolla gärna tråden: "Bilder på din 125cc-knarr samt garage- och projektbilder" så förstår du..
Sov lugnt....

Så här ligger det till....

När du laddar ett batteri skrev en kemisk reaktion i batteriet...
Samma sak händer om du inte använder det men denna reaktion som sker då är skadligt för batteriet, för att den lägger sig som en hinna och därför kan batteriet inte avge full styrka.

När du nu försöker ladda det så finns denna komiska hinna på "plattorna"
Laddningen sker med "liten" ström

MEN

När du kopplar till bilbatteriet så "sprängs" denna beläggning bort (lite som när du blåser upp en ballong för mycket.. )

Japp, det är bara att gratulera.
Du har "chockat" igång ditt batteri, detta är nog en 1/100 000 chans som du lyckats pricka in :tummenupp
Tuta och kör tills det säger upp sig av ålderdom.

Nu är jag inte helt hundra på om detta stämmer, men är det inte så att man kan "laga" ett blybatteri genom att ge det en jäkla smäll med laddning polvänt.
Bara för att senare ladda det polrätt igen?
Dvs man rengör plattorna i batteriet.
Har en svag minnesbild att man gör så på sälsynta batterier till veteranbilar och liknande.
Förmodligen är jag bara en gaggig gamling ute på en ranglig cykel nu :tungan
//Tobbe

Pommes skrev:
Kan du föklara hur det ska vara?
Enligt det du skrev så har man alltid antigen problem med batteri eller laddning.
Var finns det tredje alternativet när allt är bra?
Ursäkta otydligheten, men det var väl ett problem som
dryftades? För att komma fram till vad som är problemet
så föreslog jag två alternativ.

tobbeviking skrev:
Japp, det är bara att gratulera.
Du har "chockat" igång ditt batteri, detta är nog en 1/100 000 chans som du lyckats pricka in :tummenupp
Tuta och kör tills det säger upp sig av ålderdom.

Nu är jag inte helt hundra på om detta stämmer, men är det inte så att man kan "laga" ett blybatteri genom att ge det en jäkla smäll med laddning polvänt.
Bara för att senare ladda det polrätt igen?
Dvs man rengör plattorna i batteriet.
Har en svag minnesbild att man gör så på sälsynta batterier till veteranbilar och liknande.
Förmodligen är jag bara en gaggig gamling ute på en ranglig cykel nu :tungan
//Tobbe

Ja de går att ladda upp batteriet polvänt men då måste man se till att, det är helt tomt, sedan ladda upp det polvänt, åter ingen tömma det och sedan ladda upp det igen. Inget som jag rekomenderar för det kan hända vissa olyckor i samband med detta, t.ex att batteriet sprängs.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT